علت یخ زدن بدنه یخچال چیست؟

1

ممکن است گاهی با باز کردن درب یخچال خود متوجه سرمای بیش از حد آن و حتی مشاهده لایه نازکی از یخ روی دیواره داخلی یخچال خود شده باشید که این سرمای زیاد ممکن است به مواد غذایی و سبزیجات موجود در یخچال شما نیز نفوذ کرده و موجب یخ زدگی آنها شود قطعا این نوع کارکرد و یخ زدن دیواره یخچال طبیعی نبوده و باید به دنبال دلیل علت یخ زدن بدنه یخچال بود، پس اگر این مشکل برای شما نیز اتفاق افتاده است با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

دلیل زیاد شدن سرمای یخچال مربوط به کدام قطعه است؟

در فرآیند سرمای زیاد و یخ زدن یخچال چند قطعه نقش دارند که ما در ادامه به نام بردن آنها برای شما میپردازیم تا دلیل زیاد شدن سرمای یخچال را متوجه شویم و بدانیم کدام قطعه با اختلال کار میکند:

  • ترمیستور یا سنسور دما: گاهی ممکن است اشکال در عملکرد سنسور دما پیش آمده باشد که یخچال ما دچار سرمای زیاد میشود سنسور دما قطعه ای است که دما را اندازه گیری میکند و اطلاعات را به قسمت کنترل سرمای یخچال میفرستد که آن قسمت هم پس از دریافت دما انرژی ورودی را تنظیم کرده و دمای یخچال را کنترل میکند.
  • برد اصلی: همانطور که میدانیم در یخچال یک برد اصلی تمامی عملکردهای یخچال را کنترل میکند، که سنسورهای دما که به طور پیوسته دما را بررسی میکنند به برد اصلی دستگاه متصل هستند و برد اصلی با استفاده از اطلاعات بدست آمده از سنسورها سیستم دیفراست (یخ زدایی ) یخچال را فعال میکند.
  • ترموستات :شاید بیش از نام سایر قطعه ها نام ترموستات به گوش شما خورده باشد در واقع ترموستات قطعه ای است که پس از اینکه سنسورهای حساس به دما میزان دما را اعلام کردند ترموستات ها فرمان قطع فعالیت کمپرسور را صادر میکنند پس ممکن است علت سرمای زیاد یخچال شما خرابی در ترموستات یخچالتان باشد.
  • برد کنترل دما :در برخی از یخچال ها به جای ترموستات برد کنترل دما وجود دارد که کار آن نیز مانند ترموستات رساندن فرمان قطع فعالیت به کمپرسور و موتور یخچال است.

اختلال در عملکرد هر یک از قطعات نام برده شده در یخچال شما میتواند دلیل زیاد شدن سرمای یخچال باشد.

علل سرد شدن بدنه یخچال

گاهی در یخچال ها ما شاهد یخ زدن در دیواره داخلی و سرمای شدید بدنه یخچال هستیم که این میزان و سردتر بودن از حد طبیعی نیز موضوعی است که باید رفع گردد در ادامه به بررسی موضوع علل سرد شدن بدنه یخچال میپردازیم:

  • باز هم اولین علت را میتوان خرابی ترموستات دانست زیرا در صورت خرابی ترموستات و عدم صدور فرمان قطع فعالیت کمپرسور همچنان به فعالیت خود ادامه داده و ممکن است باعث ایجاد سرمای خیلی زیاد در فضای یخچال و مشاهده لایه نازکی از یخ در دیواره داخلی دستگاه باشیم.
  • ممکن است به اشتباه درجه یخچال خود را تغییر داده باشیم که بدنه و فضای داخلی یخچال ما خیلی سرد شده است.

تعمیر یخچال قیمت یخچال تعمیر یخچال LG معرفی قطعات یخچال تعمیرگاه یخچال در تهران مشکلات یخچال موتور یخچال داغ کردن موتور یخچال ترموستات یخچال تنظیم یخچال تعمیرات تخصصی لوازم خانگی تعمیر لوازم خانه

علت سرد شدن زیاد در یخچال های بدون برفک چیست؟

امروزه بیشتر یخچال های موجود در بازار از نوع بدون برفک هستند اما گاهی ممکن است در این یخچال ها نیز رد پایی از برفک مشاهده گردد در ادامه به علت سرد شدن زیاد در یخچال های بدون برفک میپردازیم:

  • برفک در اثر تداخل سرمای زیاد با هوای گرم یخچال ایجاد میشود.
  • پس اگر یخچال شما برفک زده است باید به دنبال محل نفوذهوای گرم به داخل یخچال خود باشید.
  • ممکن است یخچال شما در نزدیکی پنجره قرار داشته باشد و ورود هوای گرم به داخل یخچال در هنگام باز و بسته کردن آن به داخل باعث ایجاد برفک شده باشد.
  • مجاورت یخچال شما با اجاق گاز و سایر وسایلی که تولید گرما میکنند نیز موجب ایجاد برفک در دیواره و بدنه یخچال شما میشود.
  • ممکن است لاستیک دور درب یخچال شما ایراد پیدا کرده باشد و موجبات ورود هوای گرم به داخل یخچالتان را فراهم کرده باشد.

راهکارهایی برای جلوگیری از سرد شدن زیاد بدنه یخچال

سرمای زیاد و یخ زدن فضای داخلی یخچالو و دیواره ها علاوه بر خراب شدن مواد غذایی دورن یخچال شما باعث وارد کردن فشار به کمپرسور دستگاه شما نیز خواهد شد در ادامه با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از سرد شدن زیاد بدنه یخچال تا حد زیادی به رفع این مشکل میپردازیم:

  • سعی کنید به فضای داخلی یخچال خود دقت داشته باشید تا در صورت مشاهده اولیت آثار از یخ زدگی به دنبال پیدا کردن مشکل آن باشید.
  • درجه یخچال خود را با توجه به دمای منطقه خود انتخاب نمایید تا از ایجاد سرمای زیاد و یخ زدگی در یخچال خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت مشاهده آثار یخ زدگی در مواد غذایی یخچال خود ابتدا درجه یخچال و سپس کمپرسور یخچال خود را مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه گیری از علت یخ زدن بدنه یخچال

در این مقاله سعی کردیم به بررسی علل سرد شدن و یخ زدن یخچال به طور کامل بپردازیم و همانطور که توضیح دادیم میتوانید با مشاهده اولین آثار یخ زدگی و یا احساس سرمای بیش از حد یخچال خود به انجام اقداماتی در جهت رفع این مشکل برآیید، البته با توضیحات مقاله فوق بیشتر جنبه پیشگیرانه داشته و در صورت بروز مشکل و عدم رفع آن پس از انجام راهکارهای ارائه شده ، برای رفع این مشکل شما نیازمند کمک گرفتن از یک فرد متخصص و با اطلاعات در این زمینه خواهید بود.

منبع:تعمیرخونه

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فرزاد. ک می گوید

    سلام پراید نیمه انژکتور دارم الان چند وقته ماشین بعبارتی دو سه کارمیکنه سرسیلندرتازه بستم شمعها وایر دلکو یالم کار میکنند هرجابردم دستگاه زدم نتونستن عیبشو رفع کنن الان نمیدونم مشکل از کجاشه تاهزینه کنم اخه خیلی هزینه رودستم گذاشته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.