اهمیت روغن ترمز برای خودرو چیست؟

0

روغن ترمز که نقش مهمی در فرآیند ترمز گیری دارد، به ایستادن خودرو در هنگام حرکت و سرعت‌های بالا کمک می‌کند. گرمای شدیدی هنگام ترمز ایجاد می‌شود. این گرمای زیاد می تواند باعث متراکم شدن رطوبت در سیستم هیدرولیک ترمز شود. اما روغن ترمز این رطوبت را دفع می‌کند.

اهمیت روغن ترمز

روغن ترمز این رطوبت را جذب کرده و از گرمای بیش از حد آن و خرابی ترمز جلوگیری می کند. علاوه بر این، روغن ترمز به عنوان یک روان کننده برای تمام قطعات متحرک عمل می کند و از خوردگی جلوگیری می کند. دمای روغن ترمز باید در همه درجه حرارتها ثابت بماند.

همچنین روغن ترمز یکی از مولفه‌های مهم برای وجود فشار در سیستم ترمزگیری است، عملا بدون روغن ترمز خبری از ترمز گیری در خودرو نیست، همچنین کمبود روغن ترمز نیز باعث نقص در سیستم ترمز گیری خودرو می‌شود و ترمز خودرو به خوبی کار نمی‌کند.

انواع روغن ترمز

خوشبختانه برای دسته بندی انواع روغن ترمز، یک استاندارد پر استفاده وجود دارد که در همه کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته. این استاندارد که به استاندارد DOT که توسط سازمات حمل و نقل آمریکا تعیین شده معروف است.

روغن ترمز با استاندارد DOT 3

این مایع ترمز بر پایه پلی گلیکول برای خودروهایی که در معرض شرایط رانندگی معمولی قرار دارند در نظر گرفته شده است. نقطه جوش مرطوب آن ۱۴۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش خشک آن ۲۰۵ درجه سانتیگراد است. در طول یک سال، رطوبت را به میزان حدود ۲ درصد حجم خود جذب می کند. می توان با خیال راحت با ترمز DOT 4 و DOT 5.1 مخلوط کرد. روغن ترمز DOT 3 بسیار قوی است و در صورت نشت می تواند به رنگ خودرو شما آسیب برساند.

روغن ترمز با استاندارد DOT 4

این مایع همچنین مبتنی بر پلی گلیکول است و برای خودروهایی که در کوه‌ها با ارتفاعات بالا استفاده می شوند در نظر گرفته شده است. نقطه جوش مرطوب آن ۱۵۵ درجه سانتیگراد و نقطه جوش خشک آن ۲۳۰ درجه سانتیگراد است. مشابه روغن ترمز DOT 3 ، بهترین روغن ترمز DOT 4 رطوبت را در حدود ۲ درصد حجم خود در سال جذب می کند ، اما تا حدودی نقاط جوش مرطوب و خشک بیشتری دارد. همچنین می تواند به رنگ خودرو شما آسیب برساند. همچنین می توانید با خیال راحت آن را با روغن ترمز DOT 3 و DOT 5.1 مخلوط کنید.

روغن ترمز با استاندارد DOT 5

این روغن ترمز ترکیبی دارای پایه سیلیکونی است. رطوبت را جذب نمی کند و در نتیجه اگر به درستی کنترل نشود باعث خوردگی مجاری ترمز شما می شود. نقطه جوش مرطوب آن ۱۸۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش خشک آن ۲۶۰ درجه سانتیگراد است. روغن ترمز DOT 5 برای خودروهای مسابقه‌ای و سایر خودروهای مبتنی بر عملکرد و قدرت بالا در نظر گرفته شده است. این روغن ترمز مناسب نسیستم صد قفل ( ABS) نیست و نمی تواند با انواع دیگر روغن ترمز ترکیب شود.

روغن ترمز با استاندارد DOT 5.1

این روغن ترمز بر پایه پلی گلیکول رطوبت را تقریباً ۲ درصد از حجم خود در سال جذب می کند. نقطه جوش مرطوب آن ۱۸۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش خشک آن ۲۶۰ درجه سانتیگراد است. این روغن ترمز برای وسیله‌های نقلیه با عملکرد بالا و اتومبیل های مسابقه با سیستم ترمز ضد قفل در نظر گرفته شده است. مانند DOT 3 و DOT 4، روغن ترمز DOT 5.1 می تواند به رنگ خودروی شما آسیب برساند. می توانید آن را با مایع DOT 3 و DOT 4 مخلوط کنید.
چگونه بفهمیم چه روغن ترمزی مناسب چه خودرویی است؟ (تفاوت روغن ترمز زرد و آبی)

خب هر خودرویی استاندارد روغن ترمز مختص به خود را دارد. شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، ممکن است صاحب هر خودرویی باشید؛ پراید، پژو ۴۰۵، ۲۰۶، پارس، ال ۹۰، سمند و هر خودروی دیگری. روغن ترمز مناسب این خودروها و خودروهای دیگر که نام برده نشده چیست؟ روغن ترمز زرد یا آبی؟

راستش من شخصه نمیدانم کدام روغن ترمز مناسب خودرو شماست؟ زرد یا آبی؟ یا اصلا صورتی! چون اصلا نیازی به رنگ آن نداریم!

قیمت روغن ترمز فومن شیمی قیمت روغن ترمز سمن شیمی قیمت انواع روغن ترمز انواع روغن ترمز بهترین نوع روغن ترمز تعویض روغن ترمز پراید تفاوت روغن ترمز آبی و زرد قیمت روغن ترمز توتال قیمت روغن ترمز آبی قیمت روغن ترمز زرد قیمت روغن موتور قیمت لوازم یدکی قیمت روغن ترمز پراید روغن ترمز خارجی قیمت روغن ترمز کاسپین

روغن ترمز زرد یا آبی؟!

برای این که پی ببرید روغن ترمز زرد یا آبی برای خودروی شما مناسب است، فقط کافیست روی درب مخزن ترمز خودروی خودتون رو بخونید. استاندارد روغن ترمز مناسب خودروی شما، روی درب مخزن ترمزش نوشته شده. برای مثال عکس زیر:

روغن ترمز dot 4

همان طور که مشاهده می‌کنید روی درب مخزن ترمز این خودرو نوشته که باید روغن ترمز Dot 4 استفاده شود.

پس الان می‎‌توانیم نتیجه بگیریم: روغن ترمز زرد همان DOT 3 هست و روغن ترمز آبی همان روغن ترمز DOT 4. که تفاوتهای روغن ترمز زرد و آبی در بالا گفته شد.

ولی خب اگر با روغن ترمز رنگ قهوه‌ای با برند خارجی روبرو شدیم چطور؟ ساده است، از همین الان کاری به این رنگ‌ها نداشته باشید و روی استاندارد DOT متمرکز باشید.
کم شدن سطح مخزن روغن ترمز

کم شدن سطح مخزن روغن ترمز، ۲ دلیل اصلی دارد: ۱ – گرمای بیش از اندازه ۲- تمام شدن لنت ترمز.

حالت اول که مشخص است، اما در حالت دوم سطح روغن ترمز به علت تمام شدن لنت ترمز پایین رفته و پیستون ترمز تا آخر می‌رود تا بتواند ترمز گیری کند. اگ لنت را تعویض کنید دوباره سطح روغن ترمز بر می‌گردد.

از طرفی به مرور زمان، ۱ – ۲ کمی از سطح روغن ترمز به طور طبیعی کاسته می‌شود.
بهترین روغن ترمز؟

بعد از انتخاب استاندارد روغن ترمز، نوبت می‌رسد به برند روغن ترمز، راستش در حال حاضر پیشنهادی برای برای برند روغن ترمز خوب نداریم، اما در آینده انشا الله معرفی خواهیم کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.