اگر بوستر ترمز خراب باشد چه علائمی دارد؟

0

بوستر ترمز خودرو یکی از اجزای ترمز است که رانندگی را راحت‌تر می‌کند. این قطعه نقش مهمی در اتومبیل دارد و اگر خراب شود ممکن است باعث اتفاق‌های خطرناکی شود. اگر دوست دارید راجع به اجزای خودرو و موتور بیشتر بدانید و خرابی بوستر را خودتان تشخیص دهید.

آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو

بوستر ترمز چیست؟

به گزارش کارستان؛نام دیگر بوستر ترمز، بوستر خلاء است که در ترمزهای دیسکی وجود دارد. ماشین‌هایی که ترمزهای کاسه‌ای یا طبلی دارند، از بوستر ترمز استفاده نمی‌کنند. اگر در کاپوت ماشین را باز کنید، می‌توانید این قطعه از ترمز را ببینید. ظاهر این قطعه مثل یک قوطی فلزی و سیاه رنگ است که در پشت موتور قرار گرفته است. اساس کار قطعه به این صورت است که نیروی پای راننده را بیشتر کرده و عملکرد ترمز را تقویت می‌کند.

علت چوب شدن پدال ترمز علت چوب شدن ترمز abs علت چوب شدن ترمز پراید سفت شدن پدال ترمز از چیست سفت شدن پدال ترمز سمند سفت شدن پدال ترمز پژو 206 علت ضعیف شدن ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین بوستر ترمز چیست علائم خرابی بوستر ترمز بوستر ترمز 206 تعمیر بوستر ترمز پژو 405

اجزای بوستر ترمز

بوستر ترمز از بدنه، سوپاپ هوشمند، دیافراگم، سوپاپ یک‌طرفه، میله رابط، فنر بوستر و پیستون بوستر تشکیل شده است. بدنه از جنس فلز است و دو محفظه جداگانه دارد. محفظه‌های بدنه بوستر خلا، محفظه فشار ثابت و فشار متغیر هستند. به سوپاپ هوشمند، سوپاپ کنترل هم می‌گوییم. این سوپاپ بین محفظه‌های بدنه قطعه قرار گرفته است.

پیستون اصلی‌ترین کار را در بوستر انجام می‌دهد و فشار وارد می‌کند. این قطعه یک فنر هم دارد که پیستون را به جای اصلی‌اش برمی‌گرداند. فنر و پیستون با هم روی میله رابط قرار گرفتند. میله رابط پیستون، سیلندر اصلی و پدال را به هم مرتبط می‌کند و جنس محکمی دارد. خود میله از اجزایی مثل دسته پیستون و دسته پدال ساخته شده است و از وسط بوستر رد می‌شود.

نحوه عملکرد بوستر ترمز خودرو

همان‌طور که گفتیم به این قطعه بوستر خلاء هم می‌گویند. بوستر خلا برای انجام وظیفه‌اش به یک منبع خلاء احتیاج دارد. درصورتی‌که خودرو بنزینی باشد، موتور این خلاء را ایجاد می‌کند. در این نوع ماشین‌ها، یک لوله روی موتور وجود دارد و هوا را به بیرون منتقل می‌کند.

اگر خودرو دیزلی باشد، باید از پمپ خلاء برای ایجاد خلاء استفاده کنید. در این نوع اتومبیل‌ها، پدال ترمز به میله رابط فشار وارد می‌کند و خلاء در دو طرف دیافراگم ایجاد می‌شود. وقتی راننده به پدال فشار وارد می‌کند، میله سوپاپ باز می‌شود و هوای بیرون به پشت دیافراگم منتقل می‌شود. بنابراین در طرف دیگر دیافراگم خلاء ایجاد می‌شود. وقتی فشار وارده بر سمت دیگر دیافراگم افزایش پیدا می‌کند، پیستون هم در سیلندر اصلی فشرده می‌شود.

در نتیجه، با رهاشدن پدال، دیگر بین پشت دیافراگم و هوای بیرون ارتباطی وجود ندارد. در آخرین مرحله، همه چیز به حالت اولیه برمی‌گردد و در دو طرف دیافراگم خلاء ایجاد می‌شود. زمانی که از ترمز استفاده نمی‌کنید، بوستر در حالت ساکن قرار دارد. در این حالت، در هر دو طرف دیافراگم خلا وجود دارد و حالت متعادلی ایجاد می‌شود. بنابراین دیافراگم ساکن است و حرکتی نمی‌کند.

آموزش تعمیرات ترمز ای بی اس اجزای سیستم ترمز ای بی اس ترمز ای بی اس پراید ۱۳۱ ترمز ای بی اس سمند معایب ترمز ای بی اس تعمیرگاه ترمز ای بی اس علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن علت ضعیف شدن ترمز آموزش تعویض بوستر ترمز آموزش تعویض بوستر ترمز سمند بوستر ترمز چیست آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو

انواع بوستر ترمز به طور کلی دو نوع بوستر در ترمز‌ ماشین کارگذاشته می‌شود: بوستر مستقیم و بوستر غیرمستقیم. بوستر مستقیم فشار پای راننده را به‌طور مستقیم دریافت می‌کند و نیرو را به پمپ ترمز منتقل می‌کند. اما در بوستر غیرمستقیم، نیروی پای راننده اول به پمپ وارد می‌شود و روغن موجود در پمپ، نیرو را به بوستر انتقال می‌دهد.

یک نوع بوستر بزرگ‌تر هم وجود دارد برای خودروهای بزرگ ساخته شده است. به این نوع بوستر، بوستر دوبل هم می‌گویند. یعنی دو قطعه کنار هم قرار گرفتند و نیروی بیشتری تولید می‌کنند. بنابراین در این ماشین‌ها، پدال نرم‌تر است و ترمز بهتر عمل می‌کند. در بعضی موارد می‌توانید بوستر تکی را به بوستر دوبل تبدل کنید. با این کار، قدرت ترمز بیشتر می‌شود.

امنیت و راحتی معامله شما را تضمین می‌کنیم!

با کارنامه خودروی خود را بدون کمیسیون نقد کن

اگر قصد داری ماشینتو بفروشی،الان وقتشه…

فروش بی‌دردسر ماشینتو تجربه کن!

علائم خرابی بوستر ترمز

بوستر ممکن است به دلایل مختلف خراب شود و نتواند کار خودش را به درستی انجام دهد. اگر موتور ماشین ضعیف شود یا پدال ترمز سفت شود و درست کار نکند، قطعه خراب شده است و باید آن را بررسی کنید. عوامل مختلفی باعث خراب‌شدن بوستر می‌شوند. از جمله این عوامل می‌توان به نشت هوا از شیلنگ خلاء، سوراخ‌شدن دیافراگم و نشت هوا از پرس دور اشاره کرد.

اگر دیافراگم بوستر پاره شود، فشار هوا وارد بوستر می‌شود و نیروی کمکی هم وجود ندارد. یکی از مشکلاتی که باعث خرابی دیافراگم و بوستر می‌شوند، نشت روغن ترمز است. یعنی سیلندر اصلی ترمز به خوبی کار نمی‌کند و روغن ترمز وارد بوستر می‌شود. روغن هم به دیافراگم آسیب وارد می‌کند.

درصورتی که هوا از پرس دور بوستر وارد محفظه داخلی شود، پدال سفت می‌شود. به این حالت، چوب شدن ترمز هم می‌گویند. یعنی موتور اتومبیل روشن است، ولی پدال به خوبی فشرده نمی‌شود. گاهی اوقات، شکسته‌شدن فنرهای بوستر باعث خرابی آن می شود. در این حالت پدال ترمز نمی‌تواند کاملا به محل اصلی خودش برگردد. اگر چراغ ترمزتان روشن مانده است یا ترمز داغ شده است، احتمال شکستگی فنر بوستر وجود دارد.

اگر بوستر خراب شود، ترمز هم به خوبی کار نمی‌کند. بنابراین بهتر است بوستر را همواره بررسی کنید، چون این قطعه نیروی موردنیاز برای متوقف‌کردن ماشین را تامین می‌کند و اگر به‌درستی کار نکند، ممکن است نتوانید ماشین را در مواقع حساس متوقف کنید. تعمیرکاران اتومبیل توصیه می‌کنند که اگر هر کدام از نشانه‌های مربوط به خرابی بوستر را مشاهده کردید، سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید.

تقویت بوستر ترمز پراید قیمت بوستر ترمز پراید تعمیرگاه بوستر ترمز تعویض بوستر ترمز پراید تعمیر بوستر ترمز 206 آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیرات تخصصی پراید علائم خرابی بوستر ترمز خراب شدن سیستم ترمز آموزش عیب یابی ماشین

چگونه متوجه شوید بوستر خراب شده است؟

برای تشخیص خرابی در بوستر، در سه مرحله ترمز و بوستر را بررسی کنید. در مرحله اول، موتور را خاموش کنید و پدال ترمز را فشار دهید. این کار را چند بار تکرار کنید. پدال را نگه دارید و موتور را استارت بزنید. در این حالت، پدال باید کمی به سمت پایین حرکت کند.

در مرحله دوم، موتور را روشن کرده و بعد از دو دقیقه خاموش کنید. بعد پدال را با نیرویی معمولی فشار دهید. در صورتی‌که مقدار حرکت اولیه بلند باشد و بعد از فشار دادن، پدال کوتاه‌تر شود، بوستر شما سالم است.

اگر در انجام هر کدام از این مراحل با مشکل مواجه شدید، سوپاپ و شیلنگ خلاء بوستر را بررسی کنید. در آزمایش مرحله سوم، موتور را روشن کرده و به پدال نیرو وارد کنید. در همان حالت، موتور را خاموش کنید و به اندازه سی ثانیه، پدال را در همان حالت نگه دارید. اگر ارتفاع پدال تغییر نکند، بوستر ماشین شما سالم است.

منبع:توربویدک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.