با انواع سنسور خودرو و علائم خرابی آنها بیشتر آشنا شوید +عکس

0

کارکرد صحیح خودرو نیازمند رسیدگی و مراقبت از آن است و یکی از مهم‎ترین قسمت‌ها که نیازمند این رسیدگی و مراقبت بوده، پیشرانه آن است.
به گزارش کارستان، پیشرانه خودرو یکی از اجزای بسیار پیچیده آن است که در صورت بروز مشکل در هر یک از اجزا، کارکرد این قسمت دچار مشکل می‌شود.

نحوه کار انژکتور ایرادات انژکتور سوزن انژکتور چیست علائم خرابی سوزن انژکتور قیمت سوزن انژکتور سوزن انژکتور سمند آموزش باز کردن سوزن انژکتور آموزش مکانیک و برق خودرو شناخت قطعات خودرو خودروهای انژکتوری چیست پاشش سوزن انژکتور

موتور خودرو دارای سنسور، عملگر و کنترل یونیت است که هر کدام وظیقه خاصی دارند.

سنسورها: اطلاعاتی نظیر دما، فشار و … را به ECU مخابره می کنند، مثلا سنسور دمای آب رادیاتور.

انواع سنسور در موتور خودرو عبارتند از:

۱. سنسور موقعیت میل لنگ
این سنسور موقعیت دقیق میل لنگ و در نتیجه پیستون‌ها را به ECU گزارش می‌کند. ECU طبق این اطلاعات (و اطلاعات دریافتی از سایر سنسورها)، لحظه و مقدار پاشیدن سوخت و نیز جرقه شمع را تعیین می‌کند.

علائم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

این سنسور معمولا به دو صورت ایراد پیدا می‌کند:

– خرابی کامل و روشن نشدن موتور، که در این حالت موتور استارت می‌خورد اما روشن نمی شود، زیرا سوخت و جرقه ای در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت.

– ارسال اطلاعات نادرست از موقعیت میل لنگ، که در این حالت موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می‌خورد و شدیدا ریپ خواهد زد.

خطای سنسور میل بادامک پژو 206 سنسور میل سوپاپ جیست سنسور میل سوپاپ پراید زیمنس سنسور میل سوپاپ پژو 405 علائم خرابی سنسور میل سوپاپ وظایف سنسور میل سوپاپ عیب یابی خودرو آموزش دیاگ

۲. سنسور موقعیت میل سوپاپ

این سنسور موقعیت دقیق میل سوپاپ را به ECU مخابره می‌کند و در واقع کار آن مکمل “سنسور موقعیت میل لنگ” است.

علائم خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

– روشن شدن چراغ چک پشت آمپر.

– در برخی موارد ریپ زدن موتور.

 

۳. سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

این سنسور دمای مایع خنک کننده موتور را به ECU اطلاع می‌دهد. ECU بر حسب این اطلاعات، غلظت مخلوط سوخت را طوری تنظیم می‌کند تا موتور در آن دما بیشترین بازدهی را داشته باشد.

مثلا در هوای سرد، سوخت را غلیظ‌تر می‌کند تا موتور راحت‌تر روشن شود، و در دمای بالا، سوخت را رقیق‌تر می‌کند تا ابتدا بازدهی موتور کم نشود و سپس آلایندگی موتور کمتر شود.

علائم خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

خرابی سنسور دمای آب به دو صورت اتفاق می‌افتد:

الف) سنسور، دمای آب را به اشتباه بالاتر از واقعیت گزارش می کند، که در این صورت ECU سوخت را بسیار رقیق می کند و در نتیجه:

۱- یا “موتور روشن نمی شود”.

۲- و یا اینکه “با استارت های زیاد روشن می شود و وقتیکه روشن شد، به سختی گاز می‌خورد و توان کمی خواهد داشت.”

ب) سنسور، دمای آب را به اشتباه پایین‌تر از واقعیت گزارش می‌کند، که در این صورت ECU سوخت را بسیار غلیظ می‌کند و در نتیجه:

۱- یا “موتور روشن نمی شود”.

۲- و یا این که “با استارت های زیاد روشن می‌شود و وقتیکه”روشن شد، دود سیاه زیادی از اگزوز خارج می‌شود و موتور توان کمی خواهد داشت، مصرف سوخت در این حالت بشدت افزایش می‌یابد.”

موتور خودرو دارای سنسور، عملگر و کنترل یونیت است که هر کدام وظیفه خاصی دارند.

سنسورها: اطلاعاتی نظیر دما، فشار و … را به ECU مخابره می کنند، مثلا سنسور دمای آب رادیاتور.

انواع سنسور در موتور خودرو عبارتند از:

آموزش مکانیک و برق خودرو انواع سرعت سنج خودرو تعویض سنسور کیلومتر 405 دستگاه سرعت سنج سرعت سنج چیست سرعت سنج خودرو چگونه کار میکند سرعت سنج خودرو دیجیتال سرعت سنج موتور سنسور کیلومتر چگونه کار می کند کم کردن کیلومتر پژو کیلومتر شمار ماشین

۴. سنسور سرعت خودرو

این سنسور سرعت حرکت خودرو را به ECU و آمپر سرعت گزارش می‌کند. (این اطلاعات برای کنترل سیستم ایربگ، به کامپیوتر ایربگ نیز ارسال می‌شود).

علائم خرابی سنسور سرعت خودرو

در صورت خرابی این قطعه، آمپر سرعت از کار می‌افتد و چون ECU اطلاعی از سرعت خودرو ندارد، در موتورهای مجهز به استپ موتور (استِپ موتور یا موتورِ پله‌ای، دور موتور آرام و بدون گاز دادن را تنظیم می کند)، وقتی راننده می‌خواهد ایست کامل کند، یا وقتی در حالت حرکت کلاچ می‌گیرد، به احتمال زیاد موتور خاموش خواهد شد.

اشکالات مپ سنسور تمیز کردن مپ سنسور علائم خرابی مپ سنسور چیست قیمت مپ سنسور 206 قیمت مپ سنسور 405 کار مپ سنسور چیست مپ سنسور چیست نحوه تست مپ سنسور مپ سنسور پیکان مپ سنسور پراید کجاست تعویض مپ سنسور سمند انواع سنسور خودرو دلایل گاز نخوردن خودرو مجله مکانیک

۵. سنسور فشار هوای ورودی

این سنسور، فشار و مقدار هوایی را که از طریق مانیفولد هوای ورودی، به داخل موتور می رود را اندازه گرفته و به ECU اطلاع می‌دهد. ECU با این اطلاعات مقدار و سرعت پاشیده شدن سوخت را توسط انژکتورها تعیین می‌کند، تا بهترین نسبت هوا و سوخت بدست آمده و بازدهی موتور در بهترین حالت حفظ شود.

علائم خرابی سنسور فشار هوای ورودی

در صورت خرابی این قطعه، ECU تشخیص درستی از مقدار هوای ورودی ندارد و مخلوط هوا و سوخت درستی هم در محفظه احتراق وجود نخواهد داشت.

در این حالت: “موتور بسختی روشن می‌شود” و “با گاز دادن دود سیاه از اگزوز خارج می شود”، “موتور بسختی گاز می‌خورد” و “ریپ می زند و بازدهی آن کم خواهد شد”.

jac j5 تعمیرات تخصصی جک J5 تعمیر خودروهای چینی معایب جک j5 مشکلات مکانیکی جک جی 5 سنسور مپ جک J5 سنسور مپ چیست تمیز کردن سنسور مپ علائم خرابی سنسور مپ map sensor

۶. سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور، دمای هوای ورودی را به ECU اطلاع می دهد، تا ECU در صورت سرد بودن دمای هوای ورودی، توسط “پیش گرمکن” (که در مسیر ورودی هوا و در بعضی خودروها وجود دارد)، هوا را کمی گرمتر می‌کند تا موتور در سرما راحتتر و سریعتر روشن شود.

علائم خرابی سنسور دمای هوای ورودی

این سنسور از حساسیت کمتری برخوردار است و فقط در روشن شدن برخی خودروها و در هوای سرد نقش ایفا می‌کند، و در نتیجه، خرابی آن چندان قابل تشخیص نیست و در عملکرد موتور تغییری ایجاد نمی‌کند.

خرابی این قطعه از طریق دیاگ قابل تشخیص است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.