درجه حرارت بالای موتور و رابطه آن با مصرف سوخت

0

ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر دمای موتور از ۸۰ درجه سانتیگراد بالاتر برود برای موتور خطر جدی به همراه دارد و این دما باید کاهش یابد، اما اینگونه نیست.

خودروهای امروزی به خودروهای گرما دوست معروف هستند و موتور آن‌ها با توجه به طراحی و آلیاژ خاص به کار رفته، به راحتی توانایی تحمل دماهای بالای ۱۰۰ درجه را دارند.

آموزش عیب یابی ماشین آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری پراید آدرس تعمیرگاه های تهران آدرس تعمیرگاه های اراک دلایل داغ کردن ماشین

هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندرها و بالا بردن توان موتور، کم کردن مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه‌ای است. در دمای بالا “خام سوزی سوخت” به حداقل ممکن خود می‌رسد.

ECUهای نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت، به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می‌دهد.

جالب اینجاست در این خودروها تا دمای ۸۵ درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموستات شروع به باز شدن می کند.

تا دمای حدود ۹۰درجه، فن‌ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع به کار می‌کنند و تا دمای نزدیک ۱۰۵ درجه موتور با دور فن پایین خنک می‌گردد. از دمای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه موتور با دور فن بالا خنک می‌شود و بعد از این دماست که کلیه هشدار‌های سیستم ایمنی فعال می‌گردنند و لامپ “STOP” روشن می‌شود.

در مواقعی که از کولر استفاده می‌کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.

شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد.
منبع: کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.