چه عواملی باعث خرابی رینگ پیستون می شود ؟
موتور خودرو یکسری حلقه دارد که به آنها رینگ پیستون میگویند. این حلقهها به تنظیم فشار و مقدار روغنی که موتور مصرف میکند، کمک میکنند. با اینکه رینگپیستونها قطعات بسیار کوچک و ارزانقیمتی هستند، برای عملکرد موتور ضروریاند و تعویض بهموقع آنها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله، درباره علل و علائم خرابی رینگ پیستون و زمان مناسب تعویض آن صحبت خواهیم کرد.
رینگ پیستون چیست؟
همانطور که گفتیم، رینگپیستونها حلقههایی هستند که با عملکرد موتور در ارتباطاند و اگر آسیب ببینند یا فرسوده شوند، مشکلاتی برای موتور ایجاد میشود.
بیشتر موتورهای احتراقی رینگ پیستون دارند. پیستونها بههمراه دریچههای بستهای که روی سرشان قرار دارد، کار مهروموم محفظه احتراق را در هنگامی که مخلوط سوخت و هوا در اثر احتراق در حال اشتعال است، انجام میدهند. وقتی مخلوط سوخت و هوا شعلهور میشود، پیستون را از سوراخ سیلندر بهسمت پایین فشار میدهد.
علل خرابی رینگ پیستون چیست؟
در این بخش میخواهیم بدانیم چرا رینگ پیستونها خراب میشوند. البته فرسودگی رینگ پیستون با گذشت زمان طبیعی است و مانند هر قطعه دیگری در خودرو، باید بعد از سپریشدن عمر مفیدشان آنها را تعویض کرد. با این حال دلایلی وجود دارد که باعث میشوند رینگ پیستون زودتر از آنچه که باید، خراب شود. یک یا چند مورد از گزینههای زیر ممکن است علت خرابی رینگ پیستون باشند:
- فاصله ناکافی شیار و رینگ پیستون که باعث میشود رینگ در شیار گیر کند. در این حالت ممکن است رینگ بشکند.
- سیلندر بهاندازه کافی روانکاری نشده است و خشک کار میکند.
- پوش سیلندر تا حد زیادی ساییده شده است.
- فاصله قطری بین پیستون و پوش سیلندر خیلی زیاد است.
- شکاف رینگ خیلی کوچک است. معمولا این امر به شکستگی رینگ منجر میشود.
- انتهای شکاف تنظیمکننده رینگ پیستون بهدرستی تعبیه نشده است.
- شعاع بالا و پایین پورتهای اگزوز و دود در پوش سیلندر کافی نیستند. این باعث میشود وقتی رینگ از کنار لبههای پورتها میلغزد به آن شوک وارد شود.
- میلههای پورت مربوط به سطح پوش سیلندر تا حدی ساییده شدهاند که سطح میله زیر سطح پوش قرار گرفته است.
کارستان