آموزش نحوه تمیز کردن سنسور MAP در خودروی جک J5 + عکس

0

یکی از کارهای اثرگذار در بهبود روشن شدن موتور و گاز خوردن، ریپ نزدن و لرزش نداشتن، و بهبود نسبی مصرف سوخت، تمیز کردن دریچه گاز و سنسور MAP می باشد. این کار باید در سرویس ۴۰۰۰۰ کیلومتر انجام شود

یکی از کارهای اثرگذار در بهبود روشن شدن موتور و گاز خوردن، ریپ نزدن و لرزش نداشتن، و بهبود نسبی مصرف سوخت، تمیز کردن دریچه گاز و سنسورMAP می باشد. این کار باید در سرویس ۴۰۰۰۰ کیلومتر انجام شود. پیشنهاد می شود که سنسور MAP مرتبا و حدود هر ۱۰ هزار کیلومتر تمیز شود. سنسور MAP یا Manifold Absolute Pressure sensor دو پارامتر مهم فشار و دمای هوای ورودی به منیفلد را اندازه گیری می کند. وظیفه این قطعه گزارش فشار و دمای هوا به ECU می باشد. وقتی دریچه گاز باز یا بسته می شود، یا از شهری به شهر دیگه می رویم و ارتفاع تغییر می کند و… همه این ها باعث تغییرات فشار و دما می شود که به وسیله این سنسور و مدیریت ECU ، همواره بهترین شرایط کاری برای موتور فراهم می گردد. به عنوان نمونه، با باز شدن دریچه گاز تغییرات فشار هوای ورودی توسط این سنسور اندازه گیری و به ECU ارسال می شود و فرمان افزایش میزان سوخت تزریق شده متناسب با تغییرات فشار و دما صادر و در نتیجه دور موتور افزایش پیدا می کند. کنترل کارکرد دور آروم موتور نیز وابستگی زیادی به اندازه گیری صحیح فشار و دما توسط این سنسور دارد.

محل قرار گیری سنسور MAP، عموما با فاصله کم بعد از دریچه گاز و در مسیر هوای ورودی می باشد. در خودروی جی ۵ هم سنسور دقیقا به همین صورت نصب شده است. دایره زرد رنگ شکل زیر محل سنسور را نشان می دهد:

 jac j5 تعمیرات تخصصی جک J5 تعمیر خودروهای چینی معایب جک j5 مشکلات مکانیکی جک جی 5 سنسور مپ جک J5 سنسور مپ چیست تمیز کردن سنسور مپ علائم خرابی سنسور مپ map sensor

ورودی هوای موتور، دریچه گاز، منیفولد و تمام قطعات مربوطه از جمله این سنسور همیشه در معرض جریان هوای چرب به دلیل وجود لوله برگشت بخارات روغن در مسیر هوای ورودی (بعد از فیلتر و پشت دریچه گاز، نشانگر قرمز در شکل بالا) قرار دارند. به همین دلیل، بر اثر مخلوط شدن چربی با غبار ورودی از هوا، یک لایه چربی خمیر مانند روی این اجزا تشکیل می گردد. برای تمیز کردن لایه های چربی، بهترین روش استفاده از اسپری های مخصوص تمیز کننده می باشد. یکی از مناسبترین اسپری موجود در بازار «اسپری مدار شور ناهید خشک» است.

برای باز کردن سنسور، ابتدا کانکتور را جدا و سپس پیچ نگهدارنده را با آچار باز کنید. سنسور در جای خودش به دلیل داشتن O-رینگ محکم است. به آرامی همزمان با کشیدن سنسور به طرف بیرون، به سمت چپ، راست، بالا و پایین هم تکان بدهید تا جدا شود.

 jac j5 تعمیرات تخصصی جک J5 تعمیر خودروهای چینی معایب جک j5 مشکلات مکانیکی جک جی 5 سنسور مپ جک J5 سنسور مپ چیست تمیز کردن سنسور مپ علائم خرابی سنسور مپ map sensor

زیر سنسور، قسمتی که در داخل منیفلد قرار دارد، یک قفس مخروطی شکل ناقص پلاستیکی وجود دارد که در وسط یک زبانه زرد مایل به قهوه ای دیده می شود. این زبانه سنسور دما می باشد. در کف و عمق این قفس یک سوراخ نیم دایره ای شکل دیده می شود که سنسور فشار درون آن تعبیه شده است. برای تمیز کردن، با استفاده از لوله باریک مخصوص اسپری، از اطراف و پهلو، و برای سنسور فشار از وسط، اسپری کنید. تمام مراحل تمیز کاری را با استفاده از فشار خود اسپری انجام دهید. به هیچ وجه لوله اسپری رو به قطعات تماس ندهید و از هیچ وسیله ای حتی دستمال هم استفاده نکنید. به هیچ وجه اجازه ندید که سنسور دما از محل خود جابجا شود. لوله اسپری رو وارد سوراخ سنسور فشار نکنید و در لبه سوراخ نگه دارید و برای چند ثانیه متوالی (حد اقل ۵ ثانیه) به داخل آن اسپری کنید. بعد از هر بار اسپری کردن، سنسور رو تکان بدهید تا مواد کثیف از سوراخ خارج شود و مجددا داخل سوراخ اسپری کنید. این عمل رو برای ۵ تا ۶ بار انجام بدید. توجه کنید که در جریان اسپری کردن سر سنسور رو به پایین باشد تا جرم و کثیفی و مواد شسته شده از سنسور خارج شود. به سایر قسمت های سنسور اسپری نکنید. بعد از اتمام شستشو، حدود ۱۰ دقیقه سنسور را در فضای باز قرار دهید تا تمام مواد شستشو کاملا خشک شود. در آخر با استفاده از یک قطره روغن (که می توان از گیج روغن استفاده کرد) O-رینگ دور سنسور را چرب کنید و با احتیاط در محل خود قرار داده و پیچ آن را ببندید. توجه کنید که حتما در تمام مدتی که کانکتور سنسور جدا شده است سوئیچ بسته باقی بماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.