استپر موتور دریچه گاز برقی (عکس)

0

خرابی استپر موتور و علائم آن

در این مقاله به خرابی استپر موتور و علائم خرابی این قطعه و همچنین به نحوه عملکرد آن می پردازیم. استپر موتور یا موتور پله ای در خودروهایی که از دریچه گاز سیمی بهره می برند به کار گرفته می شود و خودروهایی که از دریچه گاز برقی استفاده می کنند استپر موتور ندارند‌. محل قرار گیری این عملگر بر روی دریچه گاز یا کنار دریچه گاز می باشد. استپر موتور مسیر کنارگذر هوا را کنترل می کند و در زمان بسته بودن دریچه گاز هوای مورد نیاز موتور را تامین می کند.

اطلاعات فنی دریچه هوا آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو سنسور دریچه گاز چیست استپر موتور چیست دریچه گاز پراید علائم خراب شدن دریچه گاز دلایل گاز خوردن پراید علت گاز خوردن سمند علت گاز خوردن ماشین گاز خوردن خودرو اول صبح مجله خودرو کارستان

وظایف استپر موتور

  • کنترل دور موتور در حالت دور آرام (زمانی که خودرو درجا کار می کند).
  • تنظیم دور موتور در هنگام استفاده از کولر.
  • تنظیم دور موتور در زمان چرخاندن فرمان هیدرولیک.
  • تامین هوا مورد نیاز موتور در زمانی که به طور ناگهانی راننده پای خود را از روی پدال گاز بر می دارد و دریچه گاز بسته می شود.

در خودرو های دریچه گاز برقی کدام قطعه وظایف استپر موتور را انجام می دهد

در خودرو های دریچه گاز برقی، ECU مستقیما دریچه گاز را کنترل می کند و هر زمان که موتور زیر بار برود و یا درجا کار کند دریچه گاز کامل بسته نمی شود و هوای مورد نیاز موتور تامین می شود ولی در خودرو های دریچه گاز سیمی در صورت برداشتن پا از روی پدال گاز دریچه گاز به صورت کامل بسته می شود و هوایی نمی تواند عبور کند.

 آموزش بستن استپر موتور پراید آموزش بستن استپر موتور پژو 206 آموزش بستن استپر موتور پژو 405 استپر موتور چیست علائم خرابی استپر موتور علت خرابی استپر موتور قیمت استپر موتور تمیز کردن استپر موتور آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش دیاگ تعمیر دریچه گاز 206
دریچه گاز برقی

استپر موتور چگونه کار می کند

استپر معمولا دارای ۲۰۰ مرحله بوده و هر مرحله از چرخش محور آن باعث حرکت طولی ۰.۰۴ میلی متری نوک مخروطی آن می شود، بنابراین در ۲۰۰ مرحله، نوک استپر موتور به اندازه ۸ میلی متر به سمت عقب یا جلو حرکت طولی نموده و مجرای کنارگذر را باز و بسته می کند. استپر موتور پالس ۱۲ ولتی خود را از ECU دریافت می کند و ECU با توجه به نیاز، افزایش و یا کاهش هوای عبور از مجرای کنار گذر، جای مثبت و منفی بالشتک های استپر موتور را تعویض می نماید.

آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو بالا رفتن دور موتور سمند تست سنسور دریچه گاز دلایل گاز خوردن ال 90 دلایل گاز خوردن پراید روش تست استپر موتور علت گاز خوردن پیکان علت گاز خوردن سمند گاز خوردن خودرو اول صبح

نشانه های خرابی استپر موتور

  1. نوسان دور موتور در دور آرام
  2. خودرو خود به خود گاز می خورد
  3. خودرو در زمان رها کردن پدال گاز خاموش می شود
  4. دور موتور دیر بر می گردد
  5. زمان استفاده از مصرف کننده ها(کولر و فرمان هیدرولیک) خودرو خاموش می شود یا دور موتور افت می کند.

روش عیب یابی

به چند روش مختلف می توان استپر موتور را عیب یابی کرد که در ادامه به آن می پردازیم:

شستشو استپر موتور

در مرحله اول استپر موتور را باز کنید و در صورت کثیف بودن همانند فیلم زیر استپر موتور را بشویید و دوباره تست کنید.

نکته: حتما بعد از شستشوی استپر موتور را همانند فیلم‌ زیر ریتایم کنید.

عیب یابی به کمک مولتی متر

هر دو سیم پیچ استپر موتور باید مقاومتی در حدود ۵۰ اهم داشته باشند ۲ پایه وسط برای یک سیم پیچ می باشد و ۲ پایه کناری هم برای سیم پیچ دیگر.

عیب یابی به کمک دستگاه‌ دیاگ

در منو پارامتر های دستگاه دیاگ در حالت دور آرام‌، دستگاه باید پارامتری بین ۵۰ تا ۷۰ استپ را برای استپر موتور نشان دهد اگر پارامتر داخل دستگاه اختلاف زیادی با این مقدار داشت احتمالا استپرموتور کثیف یا معیوب می باشد.

اخبار کارستان آموزش دیاگ انواع دیاگ خواندن کد خطای دیاگ آموزش عیب یابی با دیاگ خاموش کردن چراغ چک با دیاگ آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تنظیم موتور خودرو دیاگ جیبی چیست

عیب یابی استپر موتور با دستگاه دیاگ

همیشه تقصیر استپرموتور نیست

البته همیشه دلیل نوسان دور موتور خرابی استپر موتور نیست و امکان دارد که عیب در بخش های دیگر مثل سنسور دریچه گاز، سیم کشی و هوا کشیدن منیفولد هوا باشد که به صورت کامل در فیلم زیر توضیح داده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.