ایرادات سیستم ایموبلایزر (ضدسرقت) چیست ؟

0

مشکلات سیستم ایموبلایزر‌ خودرو

یکی از آپشن هایی که معمولا در خودروها موجود می باشد، ایموبلایزر می باشد که در واقع نوعی سیستم امنیتی محسوب شده و مانع از سرقت خودرو می گردد.
به گزارش مجله خودرو کارستان ؛شاید بسیاری از ما در هنگام مشاهده آپشن های خودروهای امروزی، سیستم ایموبلایزررا دیده باشیم. این سیستم که در اتومبیل های ساخت داخل به عنوان یک امکان بسیار پیشرفته و مفید محسوب می شود دارای قابلیت های بسیاری است که بایستی در مورد آن بیشتر بدانیم. شاید بتوان در یک جمله این سیستم را تعریف کرد و گفت که یک نوع سیستم ضدسرقت پیشرفته است.

 از کار انداختن ایموبلایزر  انواع سیستم ایموبلایزر  ایموبلایزر 206  ایموبلایزر پراید  ایموبلایزر پژو پارس  ایموبلایزر چیست  چراغ هشدار ایموبلایزر  خرابی ایموبلایزر  روشن شدن چراغ چشمک زن ایموبلایزر  کد ایموبلایزر پژو 405  جلوگیری از سرقت خودرو  تعمیرات ایموبلایزر  آموزش تعمیر خودرو

در خودروهای جدید معمولا از سیستم سوئیچ ایموبلایزر (Immobilizer)دار استفاده می شود. سیستم ایموبلایزر یکی از جالب ترین سیستم های نصب شده در خودروهای جدید می باشد که در واقع نوعی سیستم ضد سرقت محسوب می شود. با کمک این مکانیزم با استفاده از قفل نرم افزاری که بر روی ECU انژکتور گذاشته می شود پیشرانه خودرو از روشن شدن مانع می شود. تا زمانی که این قفل باز نشود استارت زدن توسط سوئیچ حاصلی نداشته و پیشرانه روشن نمی شود.

اقدامات امنیتی توسط ایموبلایزر

  • قطع کردن برق مثبت بعد از سوییچ (عدم استارت خودرو)
  • قطع پاشش سوخت توسط شیر برقی یا ECU موتور (موتورهای دیزل)
  • قطع سیستم جرقه شمع ها
  • قطع برق پمپ بنزین و انژکتورها

سیستم ایموبلایزر دارای سه بخش اصلی می باشد:

  • قسمت کنترل (چیپ و ترانسپاندر)
  • واحد الکترونیکی ایموبلایزر (UCH)
  • ECU موتور

این واحد الکترونیکی علاوه بر انجام وظایف سیستم ایموبلایزر کنترل باز شدن کلیدها و کنترل روشن شدن چراغ های داخلی را نیز بر عهده دارد. این واحد الکترونیکی تا پایان عمر خود به صورت کد دار باقی می ماند.

از کار انداختن ایموبلایزر انواع سیستم ایموبلایزر ایموبلایزر 206 ایموبلایزر پراید ایموبلایزر پژو پارس ایموبلایزر چیست چراغ هشدار ایموبلایزر خرابی ایموبلایزر روشن شدن چراغ چشمک زن ایموبلایزر کد ایموبلایزر پژو 405 جلوگیری از سرقت خودرو تعمیرات ایموبلایزر آموزش تعمیر خودرو
سیستم ایموبلایزر

مشکلات معمول سیستم ایموبلایزر

ایموبلایزر نیز همانند بسیاری دیگر از سیستم های الکترونیکی خودرو، ممکن است دچار مشکلاتی شود. با توجه به حساسیت این سیستم و نقش ویژه ای که ایموبلایزر در فرآیند کاری خودرو ایفا می کند، وجود هرگونه اشکال در آن می تواند مالک خودرو را با دردسرهای مختلفی مواجه کند.

نشانه اول: بازنشدن درب های خودرو

این اتفاق هنگامی رخ می دهد که مالک با فشردن دکمه باز کردن قفل روی سوییچ، شاهد هیچ گونه عکس العملی از سوی خودرو نیست. بسیاری از خودروهای امروزی فاقد قفل و کلید به صورت سنتی هستند، بنابراین مالک نمی تواند آن ها را به صورت عادی باز کند و با دردسرهای مختلفی مواجه خواهد شد. البته این مساله در مورد خودروهای ایرانی صدق نمی کند چرا که اکثر تولیدات داخلی به سیستم قفل و کلید سنتی مجهز هستند و می توان با چرخاندن کلید، قفل درب ها را گشود.

هنگامی که این مشکل رخ می دهد، بهترین کار برقراری ارتباط با یک قفل ساز است. اگر مالک خودرو گران قیمتی هستید و سیستم ایموبلایزر اتومبیل شما بیش از حد پیچیده است، بایستی به نمایندگی های مجاز یا مراکز ارایه خدمات پس از فروش اتومبیل خود مراجعه کنید.

نشانه دوم: مشکل در قفل شدن درب ها

این مشکل نیز همانند مشکل قبلی است و نشان می دهد که ایرادی اساسی در سیستم ضد سرقت اتومبیل شما وجود دارد. اگر حس می کنید که ریموت اتومبیل شما دچار ایراد شده است، باتری آن را تعویض کنید. همچنین فیوزهای مربوط به سیستم ضد سرقت و قفل درها را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که ایرادی در فیوزها یا ریموت وجود نداشته باشد، سیستم ضد سرقت خودرو دچار مشکل شده است و برای رفع آن باید به یک قفل ساز خبره مراجعه کنید.

از کار انداختن ایموبلایزر انواع سیستم ایموبلایزر ایموبلایزر 206 ایموبلایزر پراید ایموبلایزر پژو پارس ایموبلایزر چیست چراغ هشدار ایموبلایزر خرابی ایموبلایزر روشن شدن چراغ چشمک زن ایموبلایزر کد ایموبلایزر پژو 405 جلوگیری از سرقت خودرو تعمیرات ایموبلایزر آموزش تعمیر خودرو

نشانه سوم، موتور روشن نمی شود

یکی دیگر از نشانه های وجود مشکل در سیستم ضد سرقت خودرو، روشن نشدن موتور است. رخ دادن این مشکل به معنی عدم عدم توانایی سیستم ایموبلایزر در خواندن کدهای سوییچ است و به همین دلیل اجازه روشن شدن خودرو صادر نمی شود. در این گونه مواقع امکان بروز دو رویداد وجود دارد، نخست آن که کلید و سوییچ دچار مشکل هستند و بایستی به دنبال مشکل در این قطعه باشید. در حالت دوم که دردسر بزرگتری برای مالک ایجاد شده است، سیستم ایموبلایزر دچار مشکل شده است.

نشانه چهارم: کلید در مغزی سوییچ نمی چرخد

یکی از نشانه های مشکل سیستم ضد سرقت موتور در خودروهایی که همچنان از سیستم کلید و سوییچ سنتی استفاده می کنند، نچرخیدن کلید در مغزی سوییچ است. علت این رویداد ایجاد مشکل در تراشه ترانسپوندر خودرو است که وظیفه خواندن و ارسال کد را برعهده دارد.

علت رخداد این مشکل، ورود آب به مغزی سوییچ یا تراشه ترانسپوندر است. همچنین احتمال دارد که دنده های درونی مغزی شکسته باشند و به همین دلیل شما نتوانید کلید را درون آن بچرخانید.

نشانه پنجم: خاموش نشدن آژیر هشدار

شایع ترین نشانه وجود مشکل در سیستم ضد سرقت خودرو، خاموش نشدن آژیر هشدار آن است. در این مواقع سیستم ایموبلایزر خودرو قادر نیست تا درها را مطابق پروتکل امنیتی خود قفل کند و به همین دلیل با اعلام مکرر آژیر هشدار، این نقص را به اطلاع مالک می رساند.

منبع:ساعدنیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.