چرا پدال ترمز خودرو سفت می شود ؟

0

سیستم ترمز به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای کنترلی خودرو محسوب می‌شود و رانندگان در صورت بروز هرگونه مشکل در این سیستم دیگر توانایی کنترل و هدایت صحیح اتومبیل را نخواهند داشت و با مشکلات متعددی در هنگام متوقف کردن و یا کاهش سرعت خودرو مواجه خواهند شد.

سفت شدن پدال ترمز که با عبارت‌هایی همچون سفت شدن ترمز و چوب شدن ترمز نیز در میان مکانیک‌ها شناخته می‌شود و همچون خرابی شمع خودرو یکی از رایج‌ترین مشکلات مشاهده شده در سیستم ترمز خودرو می‌باشد و بسیاری از رانندگان از بروز این مشکل شکایت دارند و به دنبال بهترین روش برای برطرف کردن سفت شدن ترمز خودرو هستند.

اطلاعیه فنی ایران خودرو اطلاعیه فنی خودرو تعمیرات تخصصی دنا علت ورود آب به کف ماشین نشت آب باران به داخل ماشین جمع شدن آب در کف سمند جمع شدن آب زیر پای راننده پراید آب رفتن داخل ماشین

ما در مطلب قبلی به بررسی سفت شدن فرمان ماشین پرداختیم و امروز قصد داریم یکی از نقایص احتمالی خودرو را بررسی کنیم.

سفت شدن پدال ترمز احتمال بروز تصادفات شدید را افزایش می‌دهد زیرا در این حالت میزان تسلط راننده بر روی اتومبیل بسیار کم‌تر می‌شود و فشار دادن بیش از حد پدال ترمز موجب خستگی و کلافگی شما خواهد شد.

بنابراین، بهتر است که در اولین فرصت برای برطرف کردن این مشکل اقدام نمایید تا ضمن کاهش احتمال بروز حوادث تلخ و دردناک، میزان لذت و آسایش خود در هنگام رانندگی را افزایش دهید و از خسته شدن پاهای خود جلوگیری نمایید.

در ادامه می‌توانید اطلاعات مفیدی را در رابطه با علت‌ها و عوامل موثر بر سفت شدن پدال ترمز اتومبیل کسب کنید و با روش‌های برطرف کردن آن آشنا شوید.

چرا پدال ترمز سفت می‌شود؟

قبل از آشنایی با علت و دلایل سفت شدن پدال ترمز بهتر است که شما را با مکانیزم سیستم ترمز خودرو آشنا نماییم تا درک این مسئله برای شما آسان‌تر شود.

در سیستم ترمز هیدرولیک با فشار دادن پدال ترمز نیروی موتور موجب متراکم شدن روغن ترمز می‌شود و نیروی حاصل از این فرایند در نهایت موجب فشرده شدن کفشک‌های ترمز به دیسک‌های خودرو می‌گردد و در ادامه انرژی مکانیکی در اثر اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می شود و سرعت خودرو کاهش می‌یابد.

آموزش باز کردن پدال کلاچ آموزش قلق گیری پدال کلاچ باز کردن پدال گاز پدال ترمز پدال گاز چیست پدال کلاچ چیست دلایل لرزش پدال ترمز علت چوب شدن پدال ترمز علت لرزش پدال گاز چیست علت لرزش پدال کلاچ تعمیر و نگهداری خودرو لرزش پدال ترمز 206 اتومات

سیستم ترمز خودرو در نگاه اول بسیار ساده و بدون پیچیدگی به نظر می‌رسد ولی بهتر است به این مورد توجه داشته باشید که وجود هرگونه ایراد در اجزای سیستم ترمز موجب کاهش کارایی و بازده آن خواهد شد و این ایرادات در نهایت ترمز اتومبیل را سفت خواهند کرد.

با این حال، عوامل دیگری همچون: کثیف شدن اجزای سیستم ترمز و یا روغن ترمز در اثر گل و لای و آلودگی هوا نیز وجود دارند که می‌توانند بازده سیستم ترمز را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و در نهایت موجب سفت شدن پدال ترمز شوند

همچنین، لازم به ذکر است که امکان تعمیر سیستم ترمز خودرو در منزل وجود ندارد و تعمیر و بازبینی ترمز خارج از مهارت‌های افراد عادی می‌باشد و باید توسط مکانیک‌های ماهر و کارکشته انجام شود.

بنابراین، در صورت وجود هرگونه اشکال در سیستم ترمز خودرو و یا سفت شدن پدال ترمز بهتر است که برطرف کردن این ایرادات را به افراد متخصص بسپارید تا ضمن جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از عدم تخصص در این زمینه، از به خطر افتادن جان خود در اثر دستکاری ناشیانه ترمز خودرو جلوگیری کنید.
علائم سفت شدن پدال ترمز:

سفت شدن ترمز خودرو دارای علائم و نشانه‌های مشخصی است و به راحتی می‌توان وجود این مشکل در سیستم ترمز خودرو را تشخیص داد و اولین نشانه‌ی این مشکل سخت شدن پدال ترمز در مقایسه با حالت عادی است.

میزان سختی پدال ترمز خودرو باید در سطح متوسطی قرار داشته باشد و شل شدن و یا سفت شدن پدال نشانه‌ی وجود مشکل در یکی از اجزای سیستم ترمز اتومبیل می‌باشد.

همچنین، بهتر است توجه داشته باشید که معیار خاصی برای بیان درجه سختی پدال ترمز وجود ندارد و درک این حالت به صورت تجربی است و میزان سختی پدال ترمز از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت می‌باشد.

با این حال، در صورت وجود ایراد در هر کدام از اجزای ترمز این مشکل سریعاً نمایان می‌شود و تفاوت محسوسی میان درجه سختی پدال ترمز عادی و پدال ترمز سخت وجود دارد و شما با یک بار استفاده از ترمز متوجه سختی آن خواهید شد.

همچنین، طولانی‌تر شدن مسافت طی شده پس از ترمز گرفتن نیز از دیگر نشانه‌های سفت شدن پدال ترمز است و اگرچه این مشکل می‌تواند در اثر عوامل مختلفی نمایان شود ولی در صورت قرار گرفتن آن در کنار افزایش نیروی مکانیکی مورد نیاز برای فشار دادن پدال ترمز نشانه‌ی قطعی سفت شدن ترمز خودرو می‌باشد.

دلایل سفت شدن پدال ترمز:

در ادامه به دلایل سفت شدن و چوب شدن پدال ترمز می پردازیم:

آیا کثیف شدن روغن ترمز موجب سفت شدن پدال ترمز می شود ؟

تعدادی از اجزای سیستم ترمز اتومبیل در بیرون خودرو قرار دارند و دائماً در معرض گل و لای و آلودگی‌های محیطی مختلف همچون دود قرار دارند و این عوامل می‌توانند با نفوذ به روغن ترمز موجب آلودگی آن شوند و میزان بازده سیستم ترمز خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

روغن ترمز باید به رنگ زرد کهربایی باشد و تغییر رنگ این روغن نشانه‌ی کهنه بودن و یا کثیف شدن آن در اثر عوامل محیطی است. بنابراین، در صورت سفت شدن ترمز اتومبیل در گام اول بهتر است که روغن ترمز را بررسی کنید و از کیفیت آن مطمئن شوید سعی کنید از روغن ترمز های مهتبر و باکیفیتی همچون فومن شیمی استفاده کنید و لازم به ذکر است که روغن ترمز باید پس از طی کردن مسافتی در حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

وجود اشکال در بوستر ترمز و یا شیلنگ خلاء

بوستر ترمز وظیفه‌ی تقویت انرژی مکانیکی حاصل از فشرده شدن پدال ترمز را بر عهده دارد و نقش آن در سفت شدن پدال ترمز انکار ناپذیر است.

این قطعه ممکن است در اثر استفاده‌ی بیش از حد از ترمز و یا تصادفات خفیف دچار آسیب شود و نتواند وظیفه‌ی خود را به درستی انجام دهد.

همچنین، شیلنگ خلاء قطعه‌ی دیگری است که ارتباط مستقیمی را با بوستر ترمز دارد و در صورت وجود نشتی در این شیلنگ بوستر ترمز قابلیت خود را از دست خواهد داد و توانایی اعمال فشار لازم برای انتقال نیرو را نخواهد داشت.

بنابراین، در صورت مناسب بودن وضعیت روغن ترمز بهتر است که در ابتدا این دو قطعه را بررسی کنید و سپس به سراغ سایر عوامل تاثیرگذار در بروز این مشکل بروید.

علت چوب شدن پدال ترمز علت چوب شدن ترمز abs علت چوب شدن ترمز پراید سفت شدن پدال ترمز از چیست سفت شدن پدال ترمز سمند سفت شدن پدال ترمز پژو 206 علت ضعیف شدن ترمز علت ترمز نگرفتن ماشین بوستر ترمز چیست علائم خرابي بوستر ترمز بوستر ترمز 206 تعمیر بوستر ترمز پژو 405

خراب بودن کنترل کننده میزان فشار هوای داخل بوستر

Check Valve نوعی سوپاپ محسوب می‌شود که وظیفه‌ی کنترل ورود و خروج هوا به داخل بوستر ترمز را بر عهده دارد و در صورت خراب بودن این قطعه میزان بازده فرایند استفاده از ترمز کاهش خواهد یافت و سفت شدن پدال ترمز می‌تواند نتیجه‌ی عملکرد نادرست این قطعه باشد.

تاثیر خراب بودن رابط بوستر ترمز و موتور بر سفت شدن پدال

بوستر ترمز انرژی مورد نیاز برای ایجاد خلاء را از موتور خودرو دریافت می‌کند و یک لوله خرطومی وظیفه‌ی انتقال نیرو از موتور به بوستر ترمز را بر عهده دارد.

در موارد بسیاری مشاهده شده است که شل شدن این لوله و یا سوراخ شدن آن موجب سفت شدن ترمز شده است و می‌توان با برطرف کردن این مشکل از بروز این پدیده جلوگیری کرد.

آموزش تصویری تعویض لنت ترمز 206 آموزش تصویری تعویض لنت ترمز ریو آموزش تعویض لنت ترمز آموزش تعویض لنت ترمز ال 90 دلایل زود تمام شدن لنت ترمز قیمت لنت ترمز پراید تعویض لنت ترمز پراید آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو انواع لنت ترمز تعویض ترمز کاسه ای به دیسکی تعویض لنت ترمز کسه ای

وجود مشکل در کفشک‌های ترمز

کفشک‌ قسمتی است که لنت ترمز در آن جای می‌گیرد و یکی از اجزای مهم سیستم ترمز محسوب می‌شود.

صحیح نبودن زاویه کفشک‌ها و یا خراب بودن آن‌ها یکی از علت‌های رایج بسیاری از مشکلات مرتبط با ترمز اتومبیل است و این ایراد می‌تواند به سفت شدن ترمز منجر شود و با تعویض کفشک‌ها و یا اصلاح زاویه آن‌ها می‌توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد.
رفع مشکل سفت شدن پدال ترمز

پس از شناسایی علت سفت شدن ترمز می‌توان با تعمیر قطعه مورد نظر و یا تعویض آن این ایراد را برطرف کرد و در صورتی که سفتی پدال ترمز ناشی از کهنه بودن و یا کثیفی روغن ترمز می‌باشد، تعویض روغن ترمز و استفاده از روغن‌های با کیفیت چاره ساز خواهد بود.

لازم به ذکر است که در بسیاری از مقالات موجود در اینترنت اطلاعاتی در رابطه با نحوه‌ی برطرف کردن این مشکل در منزل ارائه شده است ولی بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که تعمیر ایرادات ترمز جزو فرایند‌های پیچیده و تخصصی می‌باشد و باید توسط افراد با تجربه انجام شود.

بنابراین، برطرف کردن سفت شدن پدال ترمز در منزل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و باز کردن سیستم ترمز و ناتوانی در سر هم کردن آن موجب زمین‌گیر شدن خودروی شما خواهد شد و هزینه‌هایی را بابت انتقال خودرو به تعمیرگاه به شما تخمیل خواهد کرد.

همچنین، به منظور برطرف کردن این مشکل همواره از قطعات اصل و خدمات تعمیرگاه‌های معتبر استفاده کنید تا با مشکل خاصی پس از تعمیر سیستم ترمز خودرو مواجه نشوید و همواره به یاد داشته باشید که سیستم ترمز اتومبیل از عمر مفید مناسبی برخوردار است و در صورت سالم بودن می‌تواند چندین سال وظیفه‌ی خود را به درستی انجام دهد.
اجزای سیستم ترمز خودرو و سایر لوازم یدکی اصلی را از کجا بخریم ؟

جمع بندی:

سفت شدن پدال ترمز یکی از مشکلاتی است که می‌تواند کیفیت و لذت رانندگی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب استهلاک سیستم ترمز در طولانی مدت شود و عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند این مشکل را بوجود آورند و در این مقاله به تمامی موارد اشاره گردید.

توصیه نهایی ما به شما عزیزان استفاده از قطعات اصل و با کیفیت و خدمات تعمیرگاه‌های معتبر برای تعمیر سیستم ترمز است.

و رعایت این موارد شما را از مراجعه مجدد به تعمیرگاه برای مدتی طولانی معاف خواهد کرد. درصورتیکه شما هم در این زمینه تجربه ای دارید از بخش نظرات برای ما و سایر دنبال کنندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول

چوب شدن ترمز به چه معناست؟

چوب شدن ترمز به حالتی می گویند که پدال ترمز نرمی خود را از دست می دهد و به سختی ترمز گرفته می شود.در این مقاله به صورت کامل به بررسی این مشکل خواهیم پرداخت.

علت سفت شدن پدال ترمز چیست؟

سفت شدن پدال ترمز می تواند به خاطر وجود اشکال در بوستر ترمز و یا شیلنگ خلاء باشد. در این مقاله به صورت کامل و جامع به دلایل سفتی ترمز پرداخته ایم.

منبع:دولوکس کار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.