دلیل شنیده شدن صداهای غیر عادی از موتور چیست؟
گاهی هنگام روشن بودن موتور خودرو صداهای اضافه و غیر عادی ارز آن شنیده میشود و از آنجا که پیشرانه در عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد باید هرچه سریعتر نسبت به پیدا کردن نقص و بر طرف کردن آن اقدام نمود.
شنیده شدن صداهای غیر عادی از پیشرانه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد:
صدای ناشی از سوپاپها
صدای ناشی از سوپاپها میتواند به دو دلیل کمبود روغن و یا سفت بودن فیلر باشد. این صدا در هر دو حالت شبیه به تیک تاک ساعت و منظم است که میتوان آن را از بالای موتور و دقیقا از سمت سوپاپها شنید. این مشکل ناشی از ایراد در بخش روانکاری مثل کمبود روغن، بیکیفیتی روغن، کاهش فشار اویل پمپ، گرفتگی فیلتر روغن و… است، یا ناشی از سفت بودن فیلر و لقی سوپاپهاست.
یاتاقانزدن
صدای یاتاقان از قسمت زیر موتور و بسیار واضح شنیده میشود که البته بسته به شدت خرابی یاتاقان متفاوت خواهد بود. یاتاقان زدن نیز در اثر ایراد در امر روان کاری موتور بوده که معمولا ناشی از کمبود روغن است. برای رفع عیب آن باید موتور، از زیر باز شده و به بررسی وضعیت یاتاقانها و میللنگ پرداخته شود.
تنفس غیرطبیعی موتور
در بخشهای ورودی و خروجی موتور از واشرهایی استفاده میشود تا اتصال آهن به آهن در این قسمتها به خوبی آببندی شود. اگر واشر اگزوز خراب باشد، دود حین حرکت به داخل اتاق نفوذ میکند، ضمن اینکه در هوای سرد و در زمان روشنکردن موتور نیز صدای ریزی از سمت اگزوز شنیده میشود. این صدا ممکن است در زمان کارکرد نیز به صورت ضربههای منظم از همین بخش شنیده شود.
وجود جسم خارجی
وجود جسم خارجی در سیلندرها نیز صدای اضافه زیادی تولید میکند که به وضوح قابل شنیدن است. معمولا در زمان تعویض قطعاتی مثل شمعها و یا باز کردن ورودیهای هوای موتور، ممکن است جسم خارجی به داخل موتور وارد شود که تنها راه خروج آن نیز، باز کردن سر سیلندر موتور است.
شل بودن زنجیر موتور
در برخی پیشرانهها، برای باز و بسته شدن دقیق سوپاپها و تامین نیروی چرخش میل سوپاپ از میل لنگ، از تسمه تایم استفاده میشود و در بعضی از موتورها نیز از زنجیر تایم که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. گاهی، شل شدن زنجیر تایم در اثر کارکرد نیز، صدایی ایجاد میکند که توسط مکانیکهای ماهر به راحتی قابل تشخیص است. تنظیم یا تعویض این قطعه منجر به حذف صدای آن میشود.
قطعههایی که اصطلاحا به آنها دسته گفته میشود، با داشتن بخش لاستیکی در عین اینکه قسمتهایی مثل موتور و گیربکس و اتاق را در جای خود نگه میدارند، از لرزش آنها و انتقال این ارتعاش به دیگر بخشها مثل شاسی و اتاق جلوگیری میکنند. خرابی و پارگی بخش لاستیکی باعث میشود تا این ارتعاش به خوبی کنترل نشود و در نتیجه موتور حین کارکرد دچار لرزش شده و از این لرزش صدایی نیز تولید شود. با نگاه کردن به دسته موتورها میتوان سلامت آنها را تشخیص داد.
ضربه در موتور
وقتی جرقه قبل از بالا آمدن پیستون زده شود، پیستون درحین بالا آمدن با نیروی زیاد انفجار درون سیلندر مواجه میشود و این اختلال در زمانبندی باعث ایجاد صدای زیادی میشود که این امر برای موتور بسیار مضر بوده و باید به سرعت رفع عیب کرد. ضربه در موتور میتواند به خاطر گرم بودن بیش از حد موتور، تنظیم نبودن زمان جرقه، تایمبندی اشتباه حرکت پیستون و … باشد.
کمپرس سیلندرها
گاهی سوختن واشر سرسیلندر در بین 2 سیلندر مجاور هم، باعث میشود تا کمپرس یک سیلندر در زمان جرقه به خانه بغلی سرایت کرده و جدا از کاهش قدرت موتور، ایجاد مشکلاتی دیگر بکند. این حالت با صدای خاصی همراه است که توسط افراد خبره به راحتی قابل تشخیص بوده و با تعویض واشر سرسیلندر رفع میشود.
کارستان