دلایل کمبود کمپرس در موتور چیست؟

0

علل کمبود کمپرس در موتور چیست؟

اگر فشار کمپرس به بیرون از سیلندر راه یابد، نشان از وجود نشتی تراکم در موتور دارد. این افت فشار منجر به احتراق ناقص در موتور شده و از توان تولیدی آن می‌کاهد.

دلایل کاهش قدرت موتور دلایل کاهش شتاب خودرو علت کاهش شتاب پراید علت کاهش شتاب پژو 206 علت کاهش شتاب پژو 405 علت کاهش شتاب سمند تعمیر خودرو

ضمن این‌که وجود نشتی تراکم، مشکلات دیگری نیز برای خودرو ایجاد می‌کند. دلایل مختلفی در از دست رفتن آب‌بندی سیلندرها و کاهش فشار و کمبود کمپرس موتور نقش دارند. مهم‌ترین این دلایل، خرابی واشر سرسیلندر است. زیرا این قطعه وظیفه ممانعت از خروج کمپرس و قاطی شدن آب و روغن در موتور را برعهده دارد. سوپاپ‌ها و متعلقات آن به همراه مجاری آب و روغن روی واشر سرسیلندر قرار داشته و نسبت به یک‌دیگر آب‌بندی هستند. بنابراین معیوب شدن واشر سرسیلندر، آب‌بندی موتور را با مشکل مواجه کرده و احتمال کمبود کمپرس را به وجود می‌آورد. در ادامه به بررسی علل کمبود کمپرس در موتور خودرو می‌پردازیم:

آموزش مکانیک خودرو دلایل کاهش قدرت موتور تعمیر و نگهداری پژو 206 آموزش تعمیر موتور EF7 آموزش عیب یابی ماشین دلایل کاهش راندمان موتور کیپ شدن کاتالیزور تست کمپرس پیستون

۱- سوختن واشر سرسیلندر

اگر کمبود کمپرس در اثر سوختن واشر سرسیلندر باشد، نسبت تراکم در دو سیلندر مجاور به صورت یکسان کاهش می‌یابد. در این شرایط معمولا هوای فشرده به آب خودرو (سیستم خنک‌کننده) نشت یافته و کمپرس سیلندر به آب رخ می‌دهد. این مشکل غالبا با دود غلیظ و سفید رنگی از اگزوز همراه است. گاهی نیز این دود بر روی شمع‌ها نشسته و روشن شدن ماشین را با اختلال مواجه می‌کند. اگر مقدار نشتی کمپرس موتور زیاد شود، احتمال ترکیدن لوله‌های انتقال آب یا رادیاتور هم وجود دارد. برای حل این مشکل باید واشر سرسیلندر را تعویض نمود. البته در برخی شرایط سیلندر نیز نسبت به مقدار خرابی نیاز به تراش خواهد داشت.

یکی دیگر از حالات کمبود کمپرس موتور در اثر سوختن واشر سرسیلندر به کمپرس سیلندر به سیلندر مشهور است. در این حالت هوای متراکم از سیلندر در مرحله کمپرس به سیلندر مجاور و در مرحله مکش وارد می‌شود. این اتفاق با کاهش توان موتور و ایجاد سروصدا در کارکرد آن همراه خواهد بود.

علایم شکستن رینگ پیستون انواع رینگ پیستون علت شکستن رینگ پیستون رینگ پیستون چیست آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر خودرو رینگ پیستون پراید رینگ پیستون پژو 405 انواع یاتاقان

۲- ضعیف شدن رینگ پیستون

اگر فشار هوا در سیلندرهای موتور پایین‌تر از حد استاندارد باشد، احتمال وجود ایراد در رینگ پیستون می‌رود. در این شرایط هوای فشرده سیلندر به محفظه کارتر (کارتل) نشت می‌کند. طوری که اگر درب روغن موتور را باز کنیم با خروج بخار روغن از آن مواجه می‌شویم. ضعیف شدن رینگ پیستون منجر به کمپرس موتور از بغل رینگ شده و ناشی از شکستگی رینگ است. این اتفاق در طی زمان روغن سوزی ماشین و گاهی اوقات خروج دود آبی از اگزوز را در پی دارد. رفع این مشکل معمولا با تعویض رینگ آسیب دیده برطرف می‌شود. اما در برخی مواقع به سبب شدت روغن‌سوزی جداره‌های سیلندر نیز آسیب دیده و نیاز به تراش‌کاری دارد. در این حالت با تراش سیلندر، سایز آن تغییر کرده و باید رینگ و پیستون نیز تعویض شوند. این اتفاق هزینه سنگینی همراه خواهد داشت.

نشانه‌های ضعف رینگ پیستون‌ ها آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک به زبان ساده آموزش مکانیک و برق خودرو دلایل کاهش شتاب خودرو دلایل کاهش قدرت موتور مجله خودرو کارستان آدرس تعمیرگاه های اراک بهترین مکانیک اراک نشانه های خرابی یاتاقان‌ علائم خرابی شاتون هزینه تعمیر موتور پژو 405

۳- قفل شدن رینگ پیستون

در برخی مواقع علت کمبود کمپرس موتور به تجمع رسوبات و کربن ناشی از احتراق به دور رینگ پیستون برمی‌گردد. در این شرایط رینگ قفل شده و نمی‌تواند باز و بسته شود.

۴- گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی

دیگر علت کمبود کمپرس موتور به گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی مربوط می‌شود. تجمع رسوبات و جرم‌گرفتگی در کانال‌های روغن منجر به افزایش قطر داخلی سیلندر شده و کاهش نسبت تراکم را به همراه دارد.

۵- معیوب شدن آب‌بندی سوپاپ‌ها

گاهی اوقات معیوب شدن آب‌بندی سوپاپ‌ها دلیل کمبود کمپرس در موتور است. این مسئله در اثر شکستن فنر سوپاپ یا از دست رفتن قابلی فنری آن‌ها رخ می‌دهد. در این شرایط هوای فشرده از طریق سوپاپ خارج شده و نسبت آن در سیلندر کاهش می‌یابد. این حالت به کمپرس از سوپاپ‌ها شناخته می‌شود و نسبت به دیگر دلایل کمبود کمپرس موتور، کمتر پیش می‌آید. اما بروز این مشکل دو حالت مختلف به وجود می‌آورد. اگر نشتی از سوپاپ دود باشد، صدایی شبیه به تاپ تاپ از اگزوز به گوش می‌رسد. اما نشتی از سوپاپ هوا با پایین آمدن کیفیت انفجار در موتور و کارکرد نادرست آن همراه می‌شود. البته در خودروهای کاربراتوری، حالتی شبیه به عطسه را در موتور مشاهده می‌کنیم.

روش اندازه‌گیری کمپرس موتور خودرو

برای اندازه‌گیری کمپرس موتور خودرو ابتدا باید شرایط زیر را فراهم آورید:

  • از شارژ باتری خودرو به اندازه چند استارت مطمئن شوید.
  • سوکت رله دوبل ماشین را آزاد کنید تا پمپ بنزین و سیستم جرقه‌زنی از کار بیفتد.
  • بهتر است کمی صبر کنید تا خودرو کاملا سرد شود. این کار به تست دقیق‌تر کمپرس موتور کمک می‌کند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.