مشکلات جامع درباره دزدگیر ریموت خودرو
آموزش رفع عيب گيرنده ريموت دزدگير سمند و سایر خودروها
مقدمه
اين مقاله به رفع عيب گيرنده ريموت دزدگير فابريک سمند LX ساخت شرکت سازه پويش ميپردازد. توجه داشته باشيد که ساير محصولات ايران خودرو نظير خودروي پارس که مجهز به دزدگير ميباشند، از تجهيزات شرکت سازه پويش استفاده ميکنند. بنابراين احتمالاً روش ارائه شده در اين مقاله، با تغييرات کوچک، براي ديگر خودروها نيز قابل استفاده است.
فهرست مطالب
سيستم قفل مرکزي سمند LX از سه قسمت مهم تشکيل شده است که عبارتند از:
1- واحد اصلي قفل مرکزي:
اين واحد مغز اصلي قفل مرکزي است و وظيفه فعال نمودن قفل باز و بست دربها، فعال نمودن آژير دزدگير و غيره را بر عهده دارد. هنگاميکه به جاي ريموت از سوئيچ براي باز و بسته نمودن دربها استفاده ميشود واحد قفل مرکزي بصورت مستقیم وظيفه کنترل دربها با بر عهده دارد. واحد قفل مرکزي توسط يک فيوز در داخل جعبه فيوز اصلي محافظت ميشود که در صورت سوختن فيوز، دزدگير و ريموت غير فعال ميشوند.
2- مدار گيرنده راديويي ريموت:
اين مدار در سمند LX به صورت جدا از واحد اصلي قفل مرکزي در کنار چراغ سقفي جلو در داخل کابين نصب ميشود. وظيفه آن دريافت امواج راديويي (يا بيسيم) از ريموت، تبديل امواج به اطلاعات ديجيتال و مقايسه اطلاعات ديجيتال با يک کد خاص است. اين کد براي هر مجموعه دزدگير که شامل دو ريموت و يک گيرنده راديويي است، به صورت اختصاصي در نظر گرفته ميشود. بدين ترتيب، دزدگير توسط ساير ريموتها فعال نخواهد شد. به عبارتي اگر چندين خودرو با دزدگيرهاي مشابه در يک مکان باشند، هر خودرو تنها با ريموت مخصوص خود قفل و يا باز
ميشود. در صورتيکه کد به درستي دريافت شود و با کد گيرنده يکسان باشد، فرمانهایی جهت باز و بست دربها به واحد اصلي قفل مرکزي ارسال ميشود.
هشدار دهنده يا آژير از واحد اصلي قفل مرکزي فرمان ميگيرد. همچنين اگر کابل ارتباطي آن با واحد قفل مرکزي قطع شود، آژیر فعال ميشود.
در اينجا تنها به رفع عيب گيرنده ريموت ميپردازيم. بنابراين ابتدا بايد از درستي واحد قفل مرکزي اطمينان حاصل نمود. اگر خودروي شما توسط قفل دربها باز و بسته ميشود و در حين حرکت، دربها به صورت اتوماتيک قفل ميشوند، واحد قفل مرکزي سالم است.
خرابي گيرنده ريموت متداولترين مشکل در خودروهاي سمند است.
براي اطمينان از خرابي گيرنده ريموت ابتدا مطمئن شويد که مشکل از باطري ريموت کنترل نيست. با سوئيچ يدک هم آزمايش کنيد. چنانچه مشکل از ريموت سوئيچها نیست و هنگام فشردن دکمه روي ريموتها چراغ آن روشن ميشود به احتمال زياد مشکل از گيرنده راديويي است. با سوئيچ قفل درب را باز و بسته کنيد. اگر هر چهار درب توسط قفل درب راننده يا درب سمت راست باز و بسته مي شوند، مشکل قطعاً از گيرنده راديويي است.
براي روشن شدن موضوع، برخي از پستهايي که توسط دوستان در انجمنهاي تخصصي خودرو در اين خصوص مطرح شده در زير آورده شده است:
مشکلات جامع در مورد دزدگير خودرو:
حدود يك ماه پيش دزدگير و قفل مركز ماشين (پارس ELX) به صورت ناگهاني از كار افتاد به اين ترتيب كه با ريموت نه ميشد دزدگير را فعال و دربها را قفل كرد نه دربها باز ميشد.با اينكه چراغ روي ريموت بعد از هر بار فشار دادن كليد روشن ميشد. براي رفع عيب به نمايندگي رفتم و بعد از پرداخت 12 هزار تومان درست شد مسئول مربوطه گفت چون از سيستم استفاده ميكني باعث مي شود كه ولتاژ برق ماشين دچار نوسان شده و كد هاي دزدگير خالي شود (به قول خودش كد ها پريده (حالا دوباره دزدگير از كار افتاده به نظر اساتيد چكار كنم؟
تا حالا كسي با اين مسئله روبرو شده ؟ ضمنا اشكال قطعا از ريموت نيست چون با كليد يدك هم كه چك كردم جواب نداد و LED روي ريموت هم روشن ميشود. نميدانم محل مطرح كردن اين اشكال در اينجا است يا قسمت صوتي -نصويري و دزدگير در هر صورت در صورت نياز لطفا مديران زحمت انتقال ان را بكشند.
از شركت سازه پويش آمدند و برد اصلي و هر دو ريموت را عوض كرد تا درست شد ميگفت اين مسئله معمولا در پژو پارس ELX زياد ديده ميشود در صورتي كه در سمند LX هم از همين نوع بسته شده ولي در سمند مشكلي ندارد مي گفت دليل اين اشكال هنوز معلوم نشده ولي احتمالا از نوسان برق است البته معتقد بود كه سيستم صوتي روي ان تاثير ندارد.
اين اشكال از قفل مركزي و يا از كامپيوتر ماشين و يا از ريموت نيست (چند بار هم دزدگير را ريست كردم كه درست نشد). اشكال از خود برد اصلي(كيت) دزد گير است.
چون دفعه قبل كه بردم نمايندگي تا درست كند قاب زير فرمان را باز كرد و روي كيت اصلي دزد گير كاري انجام داد كه نگذاشت ببينم چكار ميكند فقط هر دو ريموت را با كيت اصلي هم كد كرد ( دو دقيقه بيشتر كار نداشت و 12 هزار تومان گرفت)البته از دستگاه خاصي هم استفاده نكرد(فقط با پيچ گوشتي جايي را اتصال كوتاه ميكرد) جهت اطلاع بيشتر اين حالت زماني اتفاق افتاد كه ماشين خاموش بود و من در حال گوش دادن به يك آهنگ پينگ فلويد (باس زياد) بعد از ده دقيقه كه از ماشين پياده شدم ديگر ريموت كار نكرد.
از كار افتادن آژير دزدگير سمند
ديروز با رفيقم که سمند مدل 82 داره رفتيم دانشگاه تو راه برگشتن من از اين fm ترنسميتر ها که روي موج اف ام آهنگ ميرفسته رو زدم تو فندکي ماشين و سوخت خلاصه اينکه بعد از خاموش کردن ماشين همش آژير ميزد و درب ها قفل نميشد و…. کاپوتو زد بالا دزگير و رو قطع کرد، 2 تا فيوز سوزونده بود يکي مال چراغ در ها و سقفي و يکي هم فيوز فندک راستي آقاي باهوش روي فيوز 20 آمپري فندک 25 آمپري گذاشته بود. حالا مشکل اينه که بعد از تعويض فيوز ها ريموت کار نميکنه.
يعني هيچ عکس العملي نشون نميده هرچقدر دکمه هاش رو فشار بدم، با هر دو سوئيچش ديروز امتحان کرديم. وقتي ماشين رو خاموش ميکني و در رو ميبندي بلندگو اون 3 تا بوق هميشه رو ميزنه ولي در ها اصلا با ريموت قفل نميشن.
از کار افتادن ريموت سمند
چند وقته ريموت کنترل سمند LX سال 85 برادرم از کار افتاده . با هر دو ريموت چک کرديم و از سلامت باتريها هم مطمئنم .يونيتش روهم باز کرديم و هر چه بررسي کرديم مشکل ظاهري (سوختگي قطعات يا مدار ) نداشت . دوستان اگر اطلاعاتي دارند لطفا راهنمايي کنند.
2- شرح مدار گيرنده راديويي ريموت
در سمند LX مدار گيرنده راديويي ريموت سوئيچ به صورت جدا از واحد قفل مرکزي نصب ميشود. مدار گيرنده راديويي در کنار چراغ سقفي جلو در داخل خودرو قرار ميگيرد که به سادگي و تنها با باز نمودن 2 پيچ قابل دسترسي است.
به نظر ميرسد اين مسئله به اين دليل است که خرابي گيرنده راديويي ريموت در محصولات شرکت سازه پويش، که تنها شرکتي است که به صورت انحصاري در اين زمينه با ايران خودرو همکاري ميکند، بسيار متداول است.
لازم به ذکر است که در ساير خودروها نظير سمند معمولي برد گيرنده راديويي ريموت ممکن است بر روي برد واحد اصلي قفل مرکزي تعبيه شده باشد. براي پي بردن به محل گيرنده راديويي به نقشه برق خودرو مراجعه کنيد. قطعاتي که با شماره در تصويرهاي 1 و 2 مشخص شدهاند، عبارتند از:
1- آي سي رگولاتور 7805: که ولتاژ 12 ولت را به 5 ولت تثبيت شده تبديل ميکند.
2- آي سي ميکروکنترلر: اين ميکروکنترلر از نوع PIC است. وظيفه آن دريافت اطلاعات ديجيتال از ماژول RF و مقايسه آن با يک کد خاص است. در صورت صحيح بدون کد، فرمانهاي باز و بست دربها به واحد اصلی قفل مرکزی صادر ميشود.
3- يک تکه سيم: به عنوان آنتن گيرنده راديويي استفاده ميشود.
4- رله مربوط به صندوق پران: با وصل شدن اين رله برق، 12 ولت به صندوق پران متصل ميشود تا درب صندوق عقب باز شود. براي باز کردن درب صندوق دو روش وجود دارد: فشردن دکمه صندوق پران داخل خودرو به مدت 4 ثانيه يا فشردن دو بار متوالي دکمه صندوق سوئيچ
5- کانکتور: که وظيفه اتصال مدار به واحد قفل مرکزي را بر عهده دارد. شرح پايه ها در جدول زير آورده شده است.
1 مربوط به روشن يا خاموش کردن دزدگير
2 مربوط به روشن يا خاموش کردن دزدگير
3 سيگنال صندوق پران، ورودي از دکمه صندوق پران روي داشبود
4 برق صندوق پران، خروجي 12 ولت به سمت صندوق پران
5 سيگنال 3031، خروجي به واحد قفل مرکزي
6 سيگنال 6252، خروجي به واحد قفل مرکزي براي باز يا بستن درب
7 سر مثبت باتري (12+)
8 سر منفي باتري (Ground)
6- ماژول RF: وظيفه دريافت امواج بيسيم و تبديل آن به اطلاعات ديجيتال را بر عهده دارد. ماژول Rf در عکس زير نشان داده شده است. لازم به ذکر است که اين مدار، يک ماژول آماده و به احتمال زياد ساخت کشور چين است. نمونه هاي مشابه آن در حال حاضر با قيمت کمتر از يک دلار در بازار موجود است. آي سي استفاده شده در مدار فوق TDA5210 ميباشد که يک گيرنده ASK/FSK است.
3- نحوه تعمير گيرنده راديويي ريموت
در ابتدا به رفع متداولترين اشکال مدار گيرنده راديويي ريموت ميپردازيم. اين مشکل اغلب در مواقعي رخ ميدهد که برق مدار به دليل اتصالي و يا نوسانات برق خودرو قطع شود. پس از تعويض فيوز مربوط به واحد قفل مرکزي در جعبه فيوز اصلي مشاهده ميشود که ريموت کار نميکند.
همانگونه که در تصوير 1 مشاهده ميشود، بر روي مدار گيرنده راديويي يک LED قرار دارد. ابتدا با جدا نمودن کانکتور برق مدار را قطع کنيد. پس از چند ثانيه (براي تخليه کامل خازنهاي الکتروليتي) برق را مجددا وصل کنيد.
پس از زمان کوتاهي، LED بايد به مدت يک ثانيه روشن و سپس خاموش شود. در اين صورت ميتوان نتيجه گرفت که آي سي ميکروکنترلر سالم است و برنامه اي که روي آن قرار دارد نيز به درستي اجرا ميشود. يک روش ديگر براي تست کردن آي سي ميکروکنترلر اينست که دکمه صندوق پران روي داشبود را به مدت 4 ثانيه نگه داريد.
اگر درب صندوق باز شود به معناي سالم بودن ميکرو کنترلر است. زيرا فرمان قطع و وصل رله صندوق پران توسط ميکروکنترلر صادر ميشود.
حال يکي از دکمههاي ريموت را فشار دهيد. اگر LED براي زمان کوتاهي روشن و سپس خاموش شود به معناي سالم بودن ماژول RF است.
به عبارتي امواج راديويي توسط ماژول RF دريافت ميشوند و پس از تبديل به کد ديجيتال به ميکروکنترلر ارسال ميشوند.
در صورتيکه با آزمايشهاي فوق مطمئن شديد که ميکروکنترلر و ماژول RF سالم هستند به روش بسيار ساده و بدون نياز به تعويض هيچ قطعه اي ميتوان مشکل گيرنده راديويي را مرتفع نمود.
در تصوير 1 مستطيل قرمز رنگي را که با يک فلش مشخص شده مشاهده کنيد. در داخل آن دو پد وجود دارد که روي آنها چيزي لحيم نشده است. يکي از پدها به پايه ميکروکنترلر و يکي ديگر به زمين مدار وصل شده است. در حاليکه برق مدار وصل است توسط نوک پيچ گوشتي اين دو پد را براي مدت چند ثانيه به هم اتصال کوتاه کنيد. حال برق مدار را قطع و مجددا وصل کنيد. ريموت را آزمايش کنيد. به همين سادگي مشکل رفع ميشود!!!
ايده فوق زماني به ذهن من رسيد که در يکي از نوشته هاي دوستان خواندم که پس از مراجعه به شرکت سازه پويش، آنها بدون استفاده از هيچ دستگاه خاصي و با يک اتصال کوتاه مشکل را رفع کرده بودند.
توجه داشته باشيد که آي سي هاي ميکروکنترلر، آي سي هاي برنامه پذير ميباشند. اين آي سي ها ابتدا خام ميباشند و عملاً کار خاصي انجام نميدهند. اما توسط برنامه اي که براي آنها نوشته ميشود و توسط دستگاهي به نام پروگرمر بر روي آن کپي ميشود قادرند همانند کامپيوتر مجموعه اي از دستورالعمل ها را اجرا کنند. کد مربوط به ريموت هم در آي سي ميکروکنترلر قرار ميگيرد.
بنابراين فرض اينکه به دليل نوسانات برق اين کدها خالي شوند و توسط يک پيچ گوشتي! مجدداً در آي سي نوشته شوند، منتفي است. اين کار حداقل يک کامپيوتر و يک پروگرمر نياز دارد.
با مطالعه دقيق مدار گيرنده مشاهده نمودم که يکي از پايه هاي ميکروکنترلر توسط يک مقاومت به ولتاژ 5 ولت متصل شده و به اصطلاح Pull-up شده است. اين حالت را معمولاً در طراحي مدارات ريزپردازنده براي حالتي در نظر ميگيرند که پايه مورد نظر بتواند دو وضعيت صفر يا يک منطقي را داشته باشد.
حال آنکه اين پايه در مدار به هيچ جايي وصل نشده بود. اين پايه به يک پد وصل شده که در کنار آن يک پد ديگر متصل به زمين وجود دارد. بنابراين مطمئن شدم با وصل نمودن دو پد مجاور هم به يکديگر ميکروکنترلر بايد کار خاصي را انجام دهد. در واقع با اتصال کوتاه نمودن اين دو پد، پايه مربوطه، صفر منطقي ميشود.
با اين کار مشاهده نمودم که مشکل گيرنده کلاً رفع شد. حال با فشردن هريک از دکمه هاي ريموت LED براي يک ثانيه روشن و سپس خاموش ميشود. در عين حال فرمان مربوطه از طريق کانکتور به واحد قفل مرکزي فرستاده ميشود.
در حقيقت هرگاه برق گيرنده راديويي ريموت به طور غير عادي (مثلاً به دليل يک اتصال کوتاه) کاهش يابد، ميکروکنترلر اين وضعيت را تشخيص ميدهد و عملکرد ريموتها را غير فعال ميکند. براي خارج نمودن ميکروکنترلر از حالت فوق بايد پايه گفته شده با براي مدت چند ثانيه به زمين مدار وصل نمود.
اما اينکه چرا شرکت سازه پويش مدار را به اين صورت طراحي کرده، سوالي است که ميتواند دو پاسخ داشته باشد: نخست آنکه يکي از روشهاي غير فعال نمودن دزدگير، که دزدها استفاده ميکنند، شکستن چراغهاي چشمکزن خودرو (منظور چراغهايي است که هنگام فعال شدن دزدگير چشمک ميزنند) و اتصال کوتاه نمودن سيمهاي دو سر لامپ است تا به اين ترتيب فيوز دزدگير بسوزد و دزدگير غير فعال شود. دوم آنکه شرکت سازه پويش به دليل سودجويي و انحصار طلبي در عرصه تعميرات و خدمات پس از فروش اقدام به اين کار کرده است. به نظر من فرض دوم صحيح تر است.
زيرا براي مشکل اتصال کوتاه نمودن چراغهاي چشمک زن روشهاي عملي و بسيار سادهتري هم وجود دارد که دزدگيرهاي خارجي از آن استفاده ميکنند و در عين حالت صاحب خودرو را به زحمت و هزينه اضافي نمياندازند. ضمن آنکه وقتي فيوز دزدگير بسوزند عملاً ريموت کنترلر هم کار نخواهد کرد.
در صورتیکه با روش فوق مشکل شما حل نشد، ابتدا ولتاژ خروجی رگولاتور 7805 را تست کنید. پایه خروجی در تصویر 1 با رنگ قرمز مشخص شده است. این پایه باید 5 ولت در خروجی ارائه دهد. همچنین سیگنالهای خروجی میکروکنترلر قبل از اتصال به واحد قفل مرکزی توسط ترانزیستورهای NPN بافر میشوند.
که احتمال سوختن این ترانزیستورها نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که تمامی سیگنالهایی که از برد گیرنده رادیویی به واحد قفل مرکزی ارسال میشوند به صورت صفر فعال میباشند. به عبارتی هنگامیکه سیگنال فعال میشود، ترانزیستور روشن شده و پین مربوطه به زمین (منفی باتری( متصل میشود. تنها سیگنال یک فعال (high active) در کانکتور مدار گیرنده رادیویی، سیگنالی است که از کلید صندوق پران از روی داشبود میآید و به پایه 3 کانکتور وصل میشود. این سیگنال در حالت فعال 12+ ولت است.
کارستان