دلایل قطع شدن برق پشت آمپر خودرو چیست ؟
علت قطع شدن برق پشت آمپر و آشنایی با سیستم برق خودرو
فهرست مطالب
اگر هنگام روشن کردن خودرو؛ با چرخاندن سوئیچ متوجه شدید که هیچ جریان برقی پشت آمپر بالا نیامده و به اصطلاح برق پشت آمپر قطع شده است، اولین احتمال سوختن سیم فیوز است. با این مطلب همراه باشید تا دلایل دیگر را نیز بدانید.
اگر در سیستم برق خودرو مشکلی ایجاد شود، در مواردی حتی نمی توان آن را روشن کرد. در صورتی که با چرخاندن سوییچ مشاهده شد که برق پشت آمپر قطع شده است ممکن است به دلایل مختلفی این موضوع اتفاق بیفتد که در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم.
آشنایی با دلایل قطع شدن برق پشت آمپر
با توجه به پیشرفت روز به روز فناوری و اضافه شدن قطعات سخت افزاری و نرم افزاری جدید به خودروها، قطعات الکتریکی پیشرفته ای نیز برای خودروها نیاز است. خودروهای امروزی دارای قطعات کامپیوتری بوده که با برق عمل می کنند، از این رو در صورت بروز مشکلی در سیستم برق خودرو، حتی نمی توان آن را روشن کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل قطع شدن برق پشت آمپر آشنا نماییم.
سیستم برق خودرو
پیچیده ترین قسمت هر خودرویی سیستم برق آن می باشد. از هنگامی که درب خودرو را باز و تا زمانی که موتور آن، خاموش شده، پیاده می شوید و خودرو را قفل می کنید؛ به نوعی در حال استفاده از سیستم برق خودرو هستید. خودروهای قدیمی، سیستم های برق چندان پیچیده ای نداشتند ولی با پیشرفت فناوری؛ این سیستم ها هم با تغییرات گسترده ای همراه و پیچیده تر شدند.
به صورت کلی سیستم برق خودرو از ۵ بخش اصلی تشکیل شده است که از قدیمی ترین خودروها تا مدرن و پیشرفته ترین آن ها را شامل می شود. البته نوع و عملکرد مدل آن ها متفاوت می باشد. در ضمن علاوه بر اجزای اصلی، قطعات و بخش های دیگری نیز هستند که در صورت فقدان هر یک، سیستم برق خودرو نمی تواند عملکرد صحیحی داشته باشد.
۱. اولین بخش اصلی سیستم برق خودرو، تولید کننده برق است.
در خودروهای قدیمی، دینام و در خودروهای امروزی آلترناتور، عهده دار تولید برق می باشد. ولی در حقیقت عملکرد هر دو یکسان است. دینام با آلترناتور نیروی مکانیکی را که از جریان موتور ایجاد می شود را توسط یک تسمه دریافت کرده و طی فرایندی آن را به برق ۱۲ ولت تبدیل نموده و به ذخیره کننده برق تحویل می دهد. در حقیقت وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیره کننده برق یا باتری را در هنگام روشن بودن خودرو، شارژ نماید.
۲. دومین بخش اصلی سیستم برق خودرو، ذخیره کننده برق است.
ذخیره برق در ماشین، توسط باتری صورت می گیرد. کارکرد باتری این است که هنگام خاموش بودن موتور، برق خودرو را فراهم نماید. به این معنا که برق را هنگام روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو دریافت کرده و در خودرو ذخیره نموده تا در نبود موتور به مصرف کننده ها از جمله رادیو، فلاشر، بالابر شیشه ها، برف پاک کن، چراغ ها، استارت و … برساند.
باتری ماشین دارای قطب مثبت و منفی بوده و مواد تشکیل دهنده آن با توجه به مدل خودرو متفاوت می باشد ولی کارکرد اصلی آن ها مشابه یکدیگر می باشد.
۳. سومین بخش اصلی سیستم برق خودرو، توزیع کننده برق است.
به سومین بخش اصلی سیستم برق خودرو یعنی توزیع کننده برق می رسیم. این بخش وظیفه رساندن برق به مصرف کننده ها را از تولید کننده یا ذخیره کننده بر عهده دارد. سیم های روکش دار توزیع کننده برق با توجه به نوع مصرف کننده، فرق داشته و انواع متفاوتی دارند.
برای پیشگیری از بی نظمی در کل سیستم برق خودرو، سیم های هم مسیر را درون یک لوله پلاستیکی قرار داده و یا با چسب برق به هم می چسبانند. در نتیجه به جای سیم های فراوان، سیم های دسته بندی شده ای وجود دارد که شناسایی آن ها نیز ساده تر می شود.
۴. چهارمین بخش اصلی سیستم برق خودرو، کنترل کننده برق است.
به دکمه ها و کلیدهایی که در مسیر توزیع کننده برق قرار می گیرند، کنترل کننده گفته می شود. توسط این کنترل کننده ها، سرنشینان می توانند خاموش یا روشن بودن مصرف کننده، سرعت و شدت مصرف برق یا حالت و جهت آن را کنترل نمایند. به طور مثال کلید روشن یا خاموش رادیو یک کنترل کننده می باشد که توسط آن می توان فعال یا غیرفعال بودن مصرف کننده را کنترل نمود. کلید فن هم یک کنترل کننده دیگر می باشد که از طریق آن می توان شدت مصرف برق را کنترل نمود.
۵. پنجمین بخش اصلی سیستم برق خودرو، مصرف کننده برق است.
مصرف کننده برق رو شامل لوازم برقی آن همچون چراغ های داخل و بیرون، استارت، شیشه ها، فن، کولر، رادیو، پخش صوتی و …. می باشد.
در صورت قطع شدن برق پشت آمپر موارد زیر را بررسی کنید.
- اطلاعات پشت صفحه آمپر بررسی شود.
- سر باتری و اتصال به بدنه بررسی شود.
- مغزی سوییچ که برق را به پشت صفحه و چراغ های نشان دهنده آمپر می رساند ممکن است خراب شده باشد.
- فیوزها را بررسی کنید. در پست باتری خودرو روی گلگیر سمت راست راننده، جعبه فیوز قرار دارد که درون آن ۶ فیوز تعبیه شده است. چهار عدد فیوز شیشه ای ۱۵ آمپر و دو عدد فیوز فلزی. دو تا از فیوزهای شیشه ای وسط زاپاس می باشد. از این رو فیوزها بررسی شده تا مشخص شود که نسوخته باشند. در صورتی که همه سالم باشند، پایه های فیوز فلزی را کمی سمباده کشیده و دوباره جا بزنید.
- ممکن است دزدگیر ایراد پیدا کرده باشد. با کشیده شدن فیش ورودی دزدگیر، برق آن قطع شده و از کار می افتد. بنابراین فیش ورودی دزدگیر بررسی شود.
دلایل قطع شدن برق پشت آمپر خودرو
در قسمت های قبلی با اجزای سیستم اصلی برق خودرو آشنا شدید و دانستید که در صورت قطع شدن برق پشت آمپر چه مواردی را بررسی کنید. در ادامه با دلایل قطع شدن برق پشت آمپر خودرو آشنا می شوید.
برخی مواقع با چرخاندن سوییچ برای روشن کردن خودرو، متوجه می شوید که هیچ جریان برقی پشت آمپر ایجاد نمی شود و به این ترتیب خودرو هم روشن نمی شود. اولین احتمال در این شرایط، سوختن سیم فیوز است. در مواقعی ممکن است این سیم های سه گانه نیم دایره ای از جای خود خارج شده یا قطع شده باشند. این سه سیم برای باتری، چراغ و انژکتور می باشد.
در صورتی که سیم های نیم دایره ای سمت راننده و سمت راست موتور، فاقد مشکلی باشند به احتمال زیاد باتری خودرو خراب شده است. بروز این مشکل در برخی خودروها مانند پژو ۲۰۶ به احتمال زیاد به خاطر فاسد شدن باتری آن می باشد. در صورتی که خودرو اصلا برق نداشت از باتری کمکی بهره بگیرد.
جعبه فیوز
جعبه فیوز معمولا بالای باتری قرار دارد. هنگامی که کاپوت خودرو را باز کنید این جعبه به خوبی قابل مشاهده است. وظیفه جعبه فیوز، تامین انرژی لوازم الکتریکی خودرو می باشد. این قطعه عهده دار قطع و وصل کردن برق ماشین هم هست. ممکن است یک دلیل قطع شدن برق پشت باتری وجود ایراد در فیوز باشد. با پیدا کردن فیوز معیوب و عوض کردن آن به راحتی این مشکل حل می شود.
دینام و باتری
اغلب هنگامی که برق خودرو به صورت ناگهانی قطع و دوباره وصل می شود، مشکل مربوط به دینام و باتری خودرو می باشد. به طور مثال وقتی سر باتری ها یا محل اتصال سیم ها شل شود، می تواند سبب قطع و وصل شدن برق ماشین شود.
نقص در برق رسانی لحظه ای
چنانچه هنگام رانندگی متوجه شدید که سیم های تغذیه کننده از برق خودرو مانند رادیو، چراغ سقفی و … به صورت ناگهانی خاموش شدند به این مفهوم است که به هیچ کدام از این المان ها برق نمی رسد. در صورتی که موتور نیز خاموش شود، بنابراین سیستم جرقه زنی موتور نیز برق دریافت نمی کند. هنگامی که دوباره همه چیز شروع به کار کرد نشان دهنده مشکل لحظه ای برق بوده که برطرف شده است و انرژی برق به مدار برگشته است.
در سیستم برق خودرو علاوه بر اجزای اصلی باید به اجزایی مانند شمع، دلکو، پلاتین، خازن و … اشاره کرد که در صورت بروز مشکل در این سیستم با آشنایی با این اجزا می توان ایراد را پیدا و برطرف کرد.
نشانه های خرابی برق خودرو
در این بخش به نشانه ها و علائم خراب شدن برق خودرو اشاره می شود.
- وجود نوسان یا قطع شدن سیستم روشنایی خودرو و دیگر بخش های برقی
- از کار افتادن ناگهانی رادیو، چراغ سقف و …
- قطع و وصل شدن یکباره برق خودرو
- خاموش شدن موتور ماشین
در صورتی که با هر یک از این علائم و نشانه ها مواجه شدید، ممکن است وجود یک ایراد و اشکال در سیستم برق خودرو را گزارش دهد. البته ممکن است ایراد به خاطر موضوع دیگری ایجاد شده باشد. به طور مثال هنگام مشاهده نوسان برق در بخش های برقی خودرو بهتر است اول جعبه فیوز بررسی شود تا اطمینان یابید که فیوزها سالم هستند یا نه. زیرا ممکن است برق خودرو ایرادی نداشته و مشکل مربوط به فیوز باشد. خاموش شدن یکباره موتور خودرو نیز نشان می دهد که برق به سیستم جرقه زنی موتور نمی رسد و این اتفاق رخ داده است.
کارستان
باسلام پژو پارس مدل 82دارم برق پشت آمپر بالا نمیاد و کیلومتر شمار ودور موتور از کار افتاده در عین حال ماشین روشن میشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
سلام بنده خودرو سمند ال ایکس مدل 84دارم برق پشت آمپر تمامی اعم از کیلومتر آمپر بنزین دمای آب چراغ روغن دورگاز همه قطع میشود ولی ماشین روشن میشود وتک کار میکند وقتی به زیر روکش فرمان جای که دکمه ای برای کم و زیاد شدن نور داخل آمپر قرار گرفته محکم ضربه باکف دست وارد کنید دوباره برق میاد پشت آمپر ولی خودرو خاموش میکنید دوباره روشن کنید همین حالت اولیه پیدا میکند