مشخصات موتور جدید M15i شرکت سایپا چیست و بروی کدام محصولات نصب می شود؟

0

گروه خودروسازی سایپا پیشرانه جدید خود را با نام M15i معرفی کرد. این موتور نمونه اصلاح شده و ارتقا یافته پیشرانه M15 است که بر روی خودروهای خانواده X200 سایپا شامل (ساینا و کوییک) نصب می‌شود. موتور M15i با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار، حدود ۷ درصد عملکرد بهتر و نیم لیتر مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور M15 معمولی دارد.

موتور M15i در شرکت سایپا تولید شد

قیمت اطلس مشخصات اطلس امکانات خودرو اطلس محصولات جدید سایپا موتور سایپا اطلس چیست معایب و مزایای اطلس تولید خودرو جدید مجله خودرو

موتور M15i با هدف ارتقای عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت در گروه سایپا تعریف و به منظور استفاده در خانواده ایکس 200 تولید شد.
پس از طی دوره ایی چند ساله، طراحی و تولید این محصول در اواخر سال ۱۴۰۰ به منظور افزایش طول عمر پلتفرم ایکس ۲۰۰ بررسی و با تکیه بر توان داخلی و پس از انجام تست های موفقت آمیز عملکردی و دوام در دستور کار قرار گرفت.

موتور جدید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ و قابل ارتقاء به یورو ۶ است و مصرف سوخت آن مطابق با الزامات قانونی تعریف شده است؛ این موتور بر روی دو خودروی کوییک GX و ساینا نهایی و در حال عرضه است.

 قدرت موتور M15i  مشخصات موتور M15i  موتور ساینا چند اسب بخار  حجم موتور کوییک چنده  موتور کوییک S چیست  موتور کوییک چند سوپاپه  موتور کوییک چند سی سی  موتور کوییک آر ساخت کجاست  موتور جدید سایپا  مشخصات موتور جدید سایپا  شرکت مگاموتور  محصولات مگاموتور

جدول تفاوت پیشرانه سایپا M15 معمولی و M15i

مدل پیشرانه قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتون متر) دریچه گاز نسبت تراکم استاندارد آلایندگی پایه
M15 ۸۲-۸۷ ۱۲۷ مکانیکی ۹.۷ یورو ۴
M15i ۸۹-۹۰ ۱۳۵-۱۳۷ برقی ۱۰.۵ یورو ۵

موتور جدید M15i نسبت به نسل قبلی موتور M15 از صدا و لرزش کمتری برخوردار است. استفاده از بالانسر شفت و همچنین هوشمندسازی رفتار موتور در وضعیت‌های مختلف با استفاده از سامانه زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی باعث شده تا ریتم حرکتی خودرو بهتر شود.

موتور M15i نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی نظیر افزایش بازدهی، توان موتور و کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته است؛ این تغییرات در قطعات اصلی موتور شامل منیفولد هوا،‌ منیفولد دود، سرسیلندر، پیستون و رینگ،‌ یاتاقان های ثابت و متحرک موتور، ماژول VVT و تغییراتی در بلوک سیلندر جهت نصب بر روی محصولات گروه ایکس ۲۰۰ اعمال شده است. همچنین با توجه به این تغییرات، توان موتور به ۹۰ اسب بخار و گشتاور موتور به ۱۳۷ نیوتن متر رسیده است.

لازم به توضیح است بیش از ۸۰ درصد قطعات این موتور ساخت داخل است و تمامی نمونه های تولیدی با همکاری زنجیره تامین داخلی و با بهره مندی از زیرساخت های تولید داخل صورت گرفته است.

گفتنی است: طی سال جاری ۸۴۰۰ دستگاه خودرو کوییک GX و ساینا با موتور M15i تولید شده است و ظرفیت تولید این موتور بر اساس زیر ساخت های تامین تا پایان سال به تولید ۸۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید

این موتور، در خودروهای جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند استفاده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.