عیب یابی و تعمیر برق خودرو

0

عیب یابی برق خودرو: برق خودرو پیچیده ترین قسمت خودرو است که روز به روز پیشرفته تر و گسترده تر می شود. به دلیل این که تجهیزات الکترونیکی مختلفی روی خودروها قرار داده می شود، ماشین های مدرن برای این که بتوانند درست کار کنند به شدت به سیستم الکتریکی خود متکی هستند.

آموزش برق خودرو آموزش برق خودرو سمند آموزش تنظیم برق خودرو آموزش عیب یابی برق خودرو برق خودرو چیست برق خودروی پراید دلایل ضعیف شدن برق خودرو تقویت برق خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

باتری، آلترناتور و قطعات الکتریکی دیگر بسیاری از فعالیت های خودرو را کنترل می کنند و اگر در این سیستم کوچکترین مشکلی به وجود بیاید بسیاری از فعالیت های خودرو مختل می شود. در این مقاله به معرفی تعدادی از قطعات الکتریکی و وظایف و نقش های آنان می پردازیم. سپس مشکلات الکتریکی متداولی که ممکن است با آن ها مواجه شوید و راه حل هایی برای آن ها را بررسی می کنیم.

معرفی قسمت های مختلف برق خودرو

خودرو برای کار کردن نیاز به برق دارد که این برق 12 ولت و مستقیم است. به طور کلی سیستم برق خودرو از 5 قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از تولید کننده برق یعنی آلترناتور یا دینام، ذخیره کننده برق یا باتری، توزیع کننده برق یا دسته سیم، کنترل کننده و مصرف کننده برق که اکثر تجهیزات برقی خودرو در این دسته قرار می گیرند.

آلترناتور

در خودروهای قدیمی دینام و در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق خودرو را بر عهده دارند. زمانی که خودرو روشن است آلترناتور باتری را شارژ می کند به این صورت که از طریق تسمه دینام انرژی مکانیکی را می گیرد و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. سپس، این انرژی الکتریکی را به ذخیره کننده انرژی یعنی باتری ارسال می کند.

دلایل ضعیف شدن برق خودرو علت خالی کردن باتری دلایل سوختن فیوز ماشین آموزش باطری سازی آموزش مکانیک و برق خودرو عیب یابی برق خودرو چرا دینام شارژ نمی کند تعمیر و نگهداری خودرو برق و الکترونیک خودرو دلایل برق دزدی خودرو

باتری خودرو

این طور نیست که تجهیزات برقی خودرو مانند برف پاک کن، چراغ های راهنما، ضبط و رادیو و تجهیزات دیگر فقط زمانی که ودرو روشن است کار کنند. همان طور که گفته شد زمانی که خودرو روشن است باتری توسط آلترناتور شارژ می شود و در مواقع لازم که خودرو روشن نیست این انرژی را به مصرف کننده ها انتقال می دهد.

باتری خودرو هم مانند باتری های دیگر دارای قطب های مثبت و منفی است. در تمام خودرو ها برای جلوگیری از انجام سیم کشی بیش از حد قطب منفی باتری را به بدنه موتور و بدنه خودرو متصل می کنند تا تمامی تجهیزات الکتریکی مصرف کننده پتانسیل منفی را از بدنه و پتانسیل مثبت را از طریق سیم کشی دریافت کنند.

آموزش نصب دزدگیر پژو ۴۰۵ آموزش نصب دزدگیر پراید آموزش نصب دزدگیر پژو پارس آموزش نصب دزدگیر سمند آموزش نصب دزدگیر پیکان چگونه دزدگیر پژو 206 نصب کنیم آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نصب دزدگیر آموزش نصب دزدگیر زانتیا از کار انداختن دزدگیر پژو بهترین دزدگیر برای تیبا ابزار مورد نیاز برای نصب دزدگیر نقشه سیم کشی دزدگیر خودرو قیمت نصب دزدگیر ماشین آموزش باتری سازی

دسته سیم

در تمام خودروها برای انتقال انرژی الکتریکی به تجهیزات مصرف کننده از یک دسته سیم استفاده می کنند. تمام سیم ها دارای روکش هستند و در انتهای آن ها برق به مصرف کننده می رسد. این دسته سیم در داخل اتاقک خودرو قرار داده می شود و همه قطعات مصرف کننده را تغذیه می کند.

کنترل کننده برق (کلیدها و دکمه ها)

لازم نیست که همه تجهیزات مصرف کننده با حداکثر توان خود کار کنند یا از زمانی که خودرو روشن می شود تا زمانی که خاموش می شود فعال باشند. برای مثال شیشه ها زمانی که راننده صلاح بداند بالا یا پایین می روند. برف پاک کن ها فقط در مواقع بارش برف و باران کار می کنند و شدت فعالیت آن ها به شدت بارش بستگی دارد.

بعضی از مصرف کننده ها همچون برف پاک کن، بخاری و کولر دارای چند گزینه هستند که می توان حالت آن ها را انتخاب کرد. پس فقط برق رسانی به تجهیزات الکتریکی کافی نیست و کلیدها و دکمه هایی باید وجود داشته باشند تا فعالیت مصرف کننده را کنترل کنند.

مصرف کننده های برق

مصرف کننده ها تعداد و انواع زیادی دارند و داخل هر خودرویی موجود هستند. پنجره های اتوماتیک، چراغ ها، راهنما، برف پاک کن، ضبط و رادیو، کولر و غیره همگی از مصرف کننده های الکتریکی هستند

تعمیر و نگهداری h30 cross تعمیر و نگهداری ال 90 تعمیر و نگهداری برلیانس تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو زمان تعویض روغن موتور

عیب یابی برق خودرو

  1. خوب استارت نخوردن ماشین

عوامل مختلفی می توانند موجب استارت نخوردن خودرو شوند. در عیب یابی برق خودرو برای این مشکل ابتدا باید فیوزها را چک کنید. در بعضی از خودروها استارت به یک فیوز وابسته است که عیب یابی و تعویض آن می تواند مشکل استارت را حل کند. خوردگی باتری در اثر استفاده ی طولانی مدت از آن یا از کار افتادن آن هم می تواند مانع از استارت خوردن ماشین شود.

جرم گرفتگی یا خوردگی باتری را تمیز کنید و دوباره استارت بزنید ممکن است این کار مشکل را حل کند. همچنین اگر تستر در اختیار دارید آمپر استارت را چک کنید تا بفهمید باتری ضعیف است یا خیر. یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث استارت نخوردن ماشین شود خراب بودن اتصالات است. با باز کردن سوئیچ و بررسی جریان عبوری می توانید تشخیص دهید که استارت نیاز به تعویض دارد یا خیر.

  1. شروع به کار نکردن موتور

موتور برای روشن شدن به انرژی الکتریکی نیاز دارد. باتری شما باید جرقه ایجاد کند تا سوخت موتور بسوزد. اگر موتور شما خوب کار نمی کند یا شروع به کار نمی کند این می تواند نشانه خراب بودن باتری، آلترناتور یا اجزای الکتریکی دیگر باشد.

متداول ترین مشکلی که ممکن است به آن بر بخورید این است که هنگامی که استارت می زنید تا ماشینتان را روشن کنید صدای تق تق می شنوید. این نشان می دهد که در سیستم جریان کافی وجود ندارد تا موتور را فعال کند. معمولاً این مشکل از خالی یا خراب بودن باتری سرچشمه می گیرد اما گاهی ممکن است که استارتر منشأ آن باشد.

اگر ماشین شما قدیمی است و عدد کیلومتر شمار آن بسیار زیاد است در سیستم برق خودروی شما مشکلی وجود دارد و باید هرچه سریعتر به یک تعمیرگاه بروید و اجازه دهید که یک متخصص آن را بررسی و تعمیر کند.

  1. معیوب بودن باتری

زمانی که متوجه می شوید باتری ماشین مشکل دارد نباید بدون چک کردن سیستم برق خودرو آن را تعویض کنید تا مشکلتان حل شود. بیشتر باتری های ماشین حدود 5 سال عمر می کنند و خراب شدن آن ها می تواند مشکلات مختلفی را به وجود آورد.

عملکرد نامناسب باتری می تواند به خاطر آلترناتور یا اجزای الکتریکی دیگر سیستم برق رسانی باشد. اگر فکر می کنید که باتری خودرو خراب است بهتر است که کار خود را با بررسی کردن سیم های آن شروع کنید. مطمئن شوید که اتصال سیم ها محکم است و سیم ها قطع نشده و آسیب ندیده اند.

اگر همه چیز را بررسی کردید ولی از مشکل سر در نیاوردید ماشین خود را به یک تعمیرگاه ببرید تا آن را به صورت تخصصی بررسی کنند. اگر باتری شما سالم است و اختلال در عملکرد آن عامل دیگری دارد، سیستم برق خودرو خود را به یک متخصص نشان دهید تا آن را عیب یابی و تعمیر کند.

  1. روشن نشدن چراغ های ماشین

همان طور که گفته شد تمامی چراغ های اتومبیل از مصرف کننده های سیستم برق هستند و اگر در سیم ها یا تولید کننده و توزیع کننده برق مشکلی به وجود آید آن ها نمی توانند کار کنند. چراغ های اتومبیل یکی از اصلی ترین اجزایی هستند که توسط سیستم برق کنترل می شوند.

چراغ های بالا، چراغ ترمز و راهنما امنیت شما را در جاده تأمین می کنند. زمانی که سیستم برق دچار مشکل شود بعضی از چراغ ها روشن نمی شوند. این مسئله به دلیل پایین بودن ولتاژ است. خراب شدن باتری، شل شدن سیم های متصل به چراغ ها و درست کار نکردن آلترناتور همگی می توانند باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشند.

فرسودگی سیستم برق هم می تواند منجر به این مشکل شود. اگر ولت متر در دسترس نداشته باشید و نحوه ی استفاده از آن را ندانید نمی توانید خودتان سیستم برق را عیب یابی کنی. ماشین را به یک تعمیرگاه ببرید تا آن را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهند.

  1. آب شدن مدام فیوزها

جعبه فیوز خودرو وظیفه دارد که از بالا رفتن بیش از حد ولتاژ و اتصال کوتاه جلوگیری کند. فیوز در زمان لازم مدار را قطع می کند و اجازه نمی دهد که سیستم های الکتریکی آسیب پذیر جریان زیادی را به سمت خود بکشند. گاهی اوقات بدون دلیل خاصی یک فیوز می سوزد و با عوض کردن آن مشکل حل می شود. اما اگر به صورت مداوم تعدادی از فیوزها می سوزند به احتمال زیاد سیستم برق خودرو مشکل دارد.

اگر اندکی بعد از عوض کردن یک فیوز مجدداً مجبور به تعویض آن شدید، ماشین را به یک تعمیرگاه ببرید تا به صورت تخصصی بررسی شود. این مسئله ناشی از وجود مشکل در سیستم برق یا اتصالی است. اگر به موقع سیستم برق را تعمیر نکنید صدمات بیشتری به خودرو وارد خواهد شد.

  1. بوی سوختگی در زمان روشن بودن ماشین

اگر هر یک از مشکلات گفته شده را تجربه کردید و متوجه شدید که بوی پلاستیک سوخته به مشامتان می رسد، فوراً ماشین درحال حرکت را نگه دارید. این نشانه اتصالی یا خرابی سیستم برق است. به خصوص اگر با علائمی همچون چشمک زدن چراغ ها، سوختن فیوزها و ایجاد مشکل در استارت زدن باشد.

در این شرایط از راندن خودرو شدیداً خودداری کنید زیرا به خودرو صدمات بیشتری وارد می کنید و مجبور می شوید هزینه تعمیر بیشتری بپردازید. از یک تعمیرکار متخصص بخواهید که سیستم برق خودرو را بررسی کند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.