هوانگهای N1S؛ نسخه ارزان تر آمیکو آسنا
شرکت هوانگهای اتو (HuangHai Auto) یا اختصارا HH Auto، اصلیترین زیرمجموعه گروه خودروسازی SG Automotive است. اگر نام این شرکت برایتان آشنا نیست، کاملا حق دارید اما باید بدانید که هوانگهای، بیش از پنج سال است که با گروه صنعتی آمیکو، همکاری میکند و پیکاپ آمیکو آسنا نیز در واقع محصول همین شرکت است.
”N1S را باید ارزانترین پیکاپ HH بدانیم.“در بازار چین، شرکت هوانگهای را به ساخت خودروهای تجاری میشناسند چراکه در کنار ساخت انواع اتوبوس شهری و بینشهری، به غیر از خودروهای ون و پیکاپ، هیچ محصولی در سایر کلاسها ندارد. البته در سالهای گذشته، اینطور نبود و هوانگهای اتو، خودروهایی در کلاس کراساورها و شاسیبلندها هم داشت و حتی برای فروش هرچه بهتر، ظاهر بعضی از محصولاتش را شبیه خودروهای تویوتا، لکسوس و حتی فولکسواگن طراحی کرده بود اما بازهم نتوانست آنها را روی خط تولیدش نگه دارد.
در کلاس پیکاپها، شرکت هوانگهای چهار محصول پرطرفدار دارد؛ ارزانترین محصول، خودرویی بنام هوانگهای N1 است. یک مرحله بالاتر از آن، پیکاپی بنام N2 قرار میگیرد که محصول سال ۲۰۱۵ بازار چین است و در کشورمان با نام آمیکو آسنا شناخته میشود. سومین محصول نیز هوانگهای N3 است که سال ۲۰۱۹، فیسلیفتش با نام N3S معرفی شد. چهارمین و البته گرانترین پیکاپ این شرکت را هم باید هوانگهای N7 بدانیم.
اما صحبت امروز ما درباره هوانگهای N1 است؛ یعنی ارزانترین عضو خانواده. پیکاپ N1 را چینیها در سال ۲۰۱۴ برای اولینبار دیدند. N1 در آن زمان، پیکاپی معمولی با ظاهری معمولی بود تا اینکه یکسال بعد، یعنی در ۲۰۱۵، نسخه ارتقایافته آن با نام N1S معرفی شد؛ نسخهای که هم ظاهر بهتری داشت و هم اینکه ارتفاع تعلیقش افزایش یافته بود و به عبارت بهتر، تبدیل به شاسیبلندی واقعی شده بود.
با آمدن N1S، تولید مدلهای قدیمی N1 بتدریج کمتر و نهایتا نیز متوقف شد. شرکت هوانگهای در سال ۲۰۱۷، دوباره دستی به سر و روی پیکاپ N1S کشید و اولین فیسلیفتش را به بازار آورد. در چهره جدید N1S فرم سپرها و چراغها کاملا جدید شده بود اما چیزی که بیشتر از همه جلب توجه میکرد، تغییر جلوپنجره بود. تا قبل از این فیسلیفت، در جلوپنجره N1S به غیر از لوگوی شرکت، چیزی دیگری نمیدیدیم اما بعد از این فیسلیفت، دیگر خبری از لوگوی شرکت نبود چراکه حروف HH به نشانه نام شرکت، در کنار نام خودرو قرار گرفته و ترکیب HHN1S را به پدید آورده است.
نه تنها نمای بیرونی خودرو، بلکه نمای داخلی N1S نیز در این فیسلیفت تغییر کرده تا جایی که به جرات میتوان گفت که داشبورد، کنسول مرکزی و حتی صفحه کیلومتر، کاملا جدید هستند. هوانگهای حتی فرمان خودرو را دیکات کرده بود تا حس بهتری را به راننده منتقل کند.
پیکاپ N1S از زمان معرفیاش و تا سال ۲۰۱۸ فقط با دو موتور ۲.۸ لیتری توربو دیزلی (JE49) و ۲.۴ لیتری بنزینی (۴G69) فروخته میشد ولی هوانگهای در سال ۲۰۱۹، یک موتور توربوشارژ بنزینی جدید (۴K22) ساخت میتسوبیشی و سپس در سال ۲۰۲۰ نیز یک موتور توربوشارژ دیزلی جدید (JE4D) ساخت ایسوزو را برای این پیکاپ معرفی کرد. با آمدن این دو موتور جدید، موتورهای قدیمی N1S برای همیشه کنار گذاشته شد. در جدول زیر، مشخصات موتورهای جدید پیکاپ N1S را مشاهده میکنید.
کد موتور | JE4D25Q6A | ۴K22D4T |
---|---|---|
نوع موتور | توربو دیزلی | توربو بنزینی |
حجم موتور | ۲.۵ لیتری | ۲.۴ لیتری |
قدرت تقریبی | ۱۵۰ اسب بخار | ۲۱۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۳۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ دنده دستی | ۶ دنده دستی |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.
در بازار چین، قیمت پیکاپ هوانگهای N1S بستگی به این دارد که چه موتوری و چه سیستم محرکهای را برای آن انتخاب میکنید. اما بصورت کلی، قیمتش در کمترین حالت (بنزینی و تکدیفرانسیل) حدود ۷۰ هزار یوآن و در بیشترین حالت (دیزلی و دو دیفرانسیل) نیز ۱۱۲ هزار یوآن است.
بنابراین قیمت تقریبی پیکاپ N1S حدود ۱۱ تا ۱۷ هزار دلار خواهد بود. جهت مقایسه، باید بگوییم که پیکاپ N2 ساخت همین شرکت، قیمتی در حدود ۱۴ تا ۲۵ هزار دلار دارد.