وحید حسینی :آغاز کنترل هوشمند معاینه فنی خودروها از دی ماه
وحید حسینی :آغاز کنترل هوشمند معاینه فنی خودروها از دی ماه
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: کنترل معاینه فنی از طریق دوربین های سطح شهر از دی ماه انجام خواهد شد، این دوربین ها بر کلیه خودروها به ویژه خودروهای سنگین نظارت دارند.
وحید حسینی در نشست خبری این کارگاه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اجرا نشدن مصوبه سال ۹۰ مبنی بر منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها گفت: خودروهایی که برای جادهها و معابر برون شهری ایمن نیستند، کارشان را در داخل شهرها شروع می کنند.
به گزارش فارس، حسینی با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی بدون ضابطه داخل شهر تردد می کنند، گفت: برای این خودروها تنها معاینه فنی سبک و ملایمی انجام می شود این در حالیست که مجوز تولید بالغ بر ۱۰۰ هزار خودرو دیزلی نیز صادر شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی و حمل زباله تا حدی مدیریت و معاینه فنی می شوند، اظهار کرد: متاسفانه خودروهای شخصی کاملا رها شدهاند. با اینکه دیزل در شهرها مسئله مهمی است به آن پرداخته نشده است و سطح دیزل خودروها وضعیت خوبی ندارد. سطح استاندارد یورو ۳ برای سواری سطح خوبی است ولی برای دیزل یورو ۳ یا ۴ اصلا خوب نیست برای همین نیز قانون، نصب فیلتر دوده را ایجاد کرده است.
حسینی با اشاره به اینکه متوسط سالیانه حدود ۱۰ درصد جرم ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دوده یا کربن سیاه است، افزود: دستگاه های کاربراتوری و دیزلی نقش مهمی در تولید کربن سیاه دارند بنابراین باید وزارت راه بحث معاینه فنی خودروهای دیزل را با جدیت انجام دهد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با انتقاد از اینکه خودروهایی که برای جادهها ایمن نیستند کارشان را در معابر شهری شروع میکنند، گفت: طبق مصوبه سال ۱۳۹۰ تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها ممنوع است ولی هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.
تردد خودروهایی با دوبرابر سن مجاز
وی افزود: خودروهای بالای ۲۰ سال عمر باید از رده خارج شوند ولی خودروهایی را در تهران می بینیم که با ۴۵ سال سن هنوز اجازه تردد دارند.
نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در نشست خبری این کارگاه اظهار کرد: بر اساس آمار، ۲۲ درصد تصادفات مربوط به خودروهای سنگین است که ۱۱ درصد آن به خاطر نقص ایمنی این خودروها است.
سن معاینه فنی در دنیا ۷۰ سال و در ایران ۱۰ سال است
وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ سال است که در دنیا معاینه فنی مطرح شده و در نتیجه آن به بحث ایمنی و آلاینده ها توجه شده است، افزود: این درحالیست که در ایران تنها ۱۰ یا ۱۲ سال است که معاینه فنی داریم.
در بخش نرم افزاری معاینه فنی عقبیم
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در موارد مربوط به سخت افزاری معاینه فنی خوب پیش رفتهایم ولی در بخش نرم افزار راه طولانی برای طی کردن داریم، گفت: در ایران نادیده گرفتن موارد و مسائل ریز و جزئی در معاینه فنی باعث می شود معاینه فنی کشور ما به دقت معاینه فنی دنیا نباشد.
فهرست مطالب