معرفی کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸؛ قویترین کمپرسی مرسدس بنز در ایران

0

کمپانی مرسدس بنز سال‌های سال است که در حوزه خودروسازی فعالیت می‌کند. هیچ برندی در دنیا شناخته شده‌تر از بنز نیست. محصولات این کمپانی آلمانی انواع خودروهای سبک و سنگین را شامل می‌شود. کامیون‌ها و کشنده‌های بنز نزد ایرانیان غریبه نیستند. در واقع کامیون‌های بنز در چند دهه گذشته تنها گزینه موجود برای حمل بار بودند، اما در چند سال اخیر با وجود محدودیت‌ها شاهد حضور بنز آروکس ۴۰۴۸ در کشور بوده‌ایم. این خودرو نتیجه بیش از یک قرن تجربه کمپانی مرسدس بنز در تولید خودروهای سنگین است.

 قیمت کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸  مشخصات بنز آروکس ۴۰۴۸  قویترین کامیون دنیا  قویترین کامیون در ایران  قیمت کامیون کمپرسی  حجم بار کمپرسی آروکس ۴۰۴۸  arocs 4048

می‌خواهیم شما را با کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸ آشنا کرده و به بررسی مشخصات این کمپرسی تازه وارد شده به کشور بپردازیم‌. واردات انواع کشنده در طول سال‌های اخیر باعث شد تا بازار کشور ما از نظر انواع کشنده‌های تک محور به نوعی به اشباع برسد. با این حال، کاربری‌های دیگری از کامیون‌ها همچون کمپرسی ها هنوز نوسازی نشده‌ و بهترین مدل موجود در بازار کامیون کمپرسی، اف ام ایکس ۴۶۰ ولوو بود. مدتی است که نسخه‌ای از کامیون مرسدس بنز آروکس وارد کشور شده است که به نیاز شدید صنایع و معادن کشور در این حوزه پاسخ دهد.

کامیون بنز آروکس به نوعی مابین اکتروس و اکسور است و عمدتاً برای کاربری‌های کمپرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامیون در انتخاب‌های مختلفی از بابت محور، اتاق، شاسی، موتور و گیربکس تولید می‌شود. همچنین قیمت این کامیون نیز بین ۹۰ تا ۲۱۰ هزار یورو بسته به مدل‌ها و امکانات مختلف خواهد بود. البته با توجه به مدلی که وارد کشور ما شده است می‌توان حدس زد که قیمت این مدل در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار یورو در حالت پایه باشد. در ادامه به نحو بهتری با این کامیون آشنا خواهید شد.

طراحی بنز آروکس ۴۰۴۸

 قیمت کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸  مشخصات بنز آروکس ۴۰۴۸  قویترین کامیون دنیا  قویترین کامیون در ایران  قیمت کامیون کمپرسی  حجم بار کمپرسی آروکس ۴۰۴۸  arocs 4048

کمپانی بنز برای آروکس ۴۰۴۸ چهار نوع کابین CompactSpace، ClassicSpace، StreamSpace و BigSpace را در نظر گرفته است که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و برای کاربری‌ها متفاوتی در نظر گرفته شده‌اند. صندلی‌های بنز آروکس ۴۰۴۸ کاملا هماهنگ با ارگونومی بدن طراحی شده‌اند و دارای قابلیت تنظیم در حالت‌های مختلف هستند.

تودوزی این صندلی‌ها بسته به سفارش خریدار می‌تواند پارچه‌ای، مخمل نرم و چرم باشد. داشبورد آروکس ۴۰۴۸ بسیار مدرن بوده و در ساخت آن از متریال بسیار با کیفیت استفاده شده است. چینش کلیدها و دکمه‌ها به گونه‌ای انجام شده تا به خوبی در دسترس راننده باشند. در مجموع، بنز آروکس ۴۰۴۸ دارای یک محیط زیبا و بسیار راحت برای سفرهای طولانی است. آروکس با ارائه تجهیزات حفاظتی مناسب، جان و مال راننده و سرنشینان را به خوبی محافظت می‌کند. این تجهیزات شامل صفحات محافظ استیل برای باک سوخت، رادیاتور و سپرهایی برای محافظت از چراغ‌های جلو و عقب می‌شوند.

مشخصات بنز آروکس ۴۰۴۸

کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸ در نسخه وارد شده به کشور ما از مشخصات فنی چشمگیری بهره می‌برد. اگر با سیستم نامگذاری کامیون‌های بنز آشنایی داشته باشید، عدد ۴۰۴۸ چندان بی معنا هم نیست. عدد ۴۰ به معنای حداکثر وزن ناخالص این کامیون است. البته برای رده کاربری سنگین که کامیون بنز آروکس برای آن تولید شده است، چنین عددی عملاً بی‌معناست. در بسیاری از کشورهای دنیا این کامیون‌ها می‌توانند وزن‌های بسیار بیشتری را تحمل کنند. اگر به یوتیوب سر بزنید، کلیپ‌هایی را از حمل بارهای بیش از ۱۰۰ تن توسط این رده از کامیون‌ها را مشاهده خواهید کرد.

عدد ۴۸ نیز به نوعی نشان دهنده قدرت موتور این کامیون است. موتور این کامیون توانایی تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت را دارد. این قدرت از یک موتور شش سیلندر خطی گرفته می‌شود که به کمک سیستم توربو شارژ قادر به ایجاد چنین قدرتی شده است. موتوری که برای این کامیون استفاده شده است، OM471 نام دارد. این موتور دارای ظرفیت ۱۲.۸ لیتر است که با استانداردهای آلایندگی مختلفی تولید می‌شود. بدین صورت که امکان سفارش نسخه‌های یورو ۳ تا یورو ۶ از این موتور برای کشورهای مختلف فراهم گردیده است. در کشور ما نیز انتظار می‌رود تا از نسخه‌های یورو ۴ این کامیون استفاده شود.

مشخصات فنی Arocs 4048

 قیمت کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸  مشخصات بنز آروکس ۴۰۴۸  قویترین کامیون دنیا  قویترین کامیون در ایران  قیمت کامیون کمپرسی  حجم بار کمپرسی آروکس ۴۰۴۸  arocs 4048

بنز آروکس ۴۰۴۸ با چهار حجم موتور متفاوت در 16 سطح قدرت از 238 تا 625 اسب بخار به بازار معرفی شده است. این موتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با مصرف سوخت کم، گشتاور بیشتری ارائه دهند. علاوه‌براین سعی شده تا حد امکان صدای موتور و میزان تولید آلایندگی کاهش یابد. بر این اساس آروکس توانسته استاندارد آلایندگی یورو 6 را از اتحادیه اروپا دریافت نماید. میزان مصرف سوخت بنز آروکس ۴۰۴۸ در مقایسه با سایر کامیون‌های هم رده حداقل 4 درصد کمتر است. یکی از دلایل مصرف سوخت بهینه آروکس ۴۰۴۸ استفاده از سیستم تزریق سوخت پرفشار X-Pulse است که سوخت را با فشار 2,100 بار به داخل سیلندرها تزریق می‌کند. علاوه بر کاهش مصرف سوخت، مصرف AdBlue نیز تا 40 درصد کاهش یافته که منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش عمر مفید کامیون می‌شود.

 

گیربکس کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸

کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸ در نسخه‌های عادی با کاربری سبک‌تر و با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. این گیربکس که پاورشیفت ۳ نام دارد، یک گیربکس کاملاً کارآمد و دقیق است که توانایی تعویض دنده‌ها را با سرعت بالا و کمترین اتلاف انرژی انجام می‌دهد. برای کاربری‌های سنگین‌تر، شرکت مرسدس بنز از یک گیربکس ۱۸ دنده دستی هم استفاده کرده است. این گیربکس ساخت شرکت آلمانی زد اف بوده و گیربکس بسیار قدرتمندی است.

انتظار می‌رود که نسخه‌های وارد شده به کشور ما به دلیل کاربری‌های سنگین‌تری که خواهند داشت، با گیربکس دستی عرضه شوند. این گیربکس، توانایی تحمل بیش از ۲۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در ضمن ممکن است که گیربکس این خودرو مجهز به اینتاردر باشد یا اینکه بدون این تکنولوژی عرضه شود. در صورتی که پس از خرید چنین کامیون‌هایی قصد دارید تا در مسیرهای کوهستانی رانندگی کنید، شاید بهتر باشد تا کامیون شما به ترمز گیربکس یا اینتاردر نیز مجهز باشد. این سیستم‌ها می‌توانند ایمنی رانندگی در مسیرهای کوهستانی را به نحو بهتری تامین کنند. البته این کامیون علاوه بر ترمز موتور و گیربکس به ترمز تپه و سیستم‌هایی همچون تنظیم خودکار بار لاستیک شیپ سنج نیز می‌تواند مجهز شود.

مرسدس بنز آروکس ۴۰۴۸ با گیربکس Mercedes PowerShift 3 به بازار عرضه می‌شود. این گیربکس به صورت استاندارد بر روی تمام مدل‌های آروکس نصب می‌گردد. از ویژگی‌های این جعبه دنده می‌توان به تعویض نرم و روان دنده‌ها، انتقال قدرت بی‌نظیر و به حداقل رساندن اتلاف نیروی موتور اشاره کرد. این گیربکس دارای قابلیت‌هایی چون مانور پذیری، تعویض دنده‌های خودکار حین حرکت در سراشیبی‌ها، توانایی ایجاد لرزش و تکان‌های مداوم جهت خروج کامیون از گل و لای، حالت EcoRoll برای کاهش مصرف سوخت در جاده‌های هموار و سراشیبی و امکان انتخاب از بین سه حالت رانندگی حتی در حین حرکت را فراهم می‌کند.

حالت استاندارد در گیربکس بنز آروکس ۴۰۴۸ برای رانندگی در جاده‌های صاف طراحی شده و مصرف سوخت را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. در شرایط استثنایی، می‌توان با انتخاب حالت دستی، کنترل بیشتری بر روی عملکرد خودرو داشت. همچنین، برای رانندگی در محیط‌های ناهموار و شرایط دشوار، حالت‌هایی چون Power Mode یا Off-Road Mode در نظر گرفته شده‌اند تا قدرت حداکثری را فراهم کنند. شرکت مرسدس بنز با توجه به شرایط کاری مختلف، حالت‌های متعددی برای این گیربکس طراحی کرده است.

با این که تمام مدل‌های آروکس به صورت استاندارد با گیربکس اتوماتیک Mercedes PowerShift 3 عرضه می‌شوند، اما کمپانی سازنده برای رانندگانی که ترجیح می‌دهند دنده‌ها را به صورت دستی تعویض کنند، امکان سفارش گیربکس 9 یا 16 سرعته دستی نیز فراهم شده است.
حالت استاندارد گیربکس بنز آروکس برای رانندگی در جاده‌های صاف طراحی شده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

 قیمت کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸  مشخصات بنز آروکس ۴۰۴۸  قویترین کامیون دنیا  قویترین کامیون در ایران  قیمت کامیون کمپرسی  حجم بار کمپرسی آروکس ۴۰۴۸  arocs 4048

سیستم کلاچ بنز آروکس ۴۰۴۸

بنز آروکس ۴۰۴۸ به کلاچ توربو ریتاردر مجهز شده است. با استفاده از این کلاچ، می‌توانید به راحتی استارت زدن و ترمز گیری در هنگام حمل بارهای سنگین را بهبود بخشید. این کلاچ، ترکیبی از کلاچ‌های هیدرودینامیک و ریتاردرهای معمولی است، که کنترل بیشتر، مصرف سوخت کمتر، گشتاور بیشتر و عملکرد بدون محدودیت زمانی را برای شما فراهم می‌کند. ریتاردر حتی در دنده عقب نیز به خوبی عمل کرده و با کاهش وزن 80 کیلوگرم نسبت به کلاچ مجهز به مبدل گشتاور، قدرت ترمز زنی را افزایش می‌دهد. همچنین سطح آلودگی صوتی را به طرز قابل توجهی کاهش داده است.

کلاچ آروکس ۴۰۴۸ به کاهش فرسودگی سیستم ترمز نیز کمک می‌کند، که علاوه بر کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، ایمنی خودرو را نیز بهبود می‌بخشد. این نوع کلاچ می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌های سنگین و بزرگ مانند استخراج و حفاری، حمل الوار و درختان، حمل و نقل کالاهای سنگین، حمل و نقل ماشین‌آلات صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. کلاچ توربو ریتاردر بر روی انواع مختلف شاسی‌ها و موتورهای با توان 420 تا 625 اسب بخار نصب می‌شود. همچنین، آکتروس و آروکس SLT از این کلاچ بهره می‌برند و با اضافه کردن یک سیستم خنک‌کننده اضافی پشت کابین، بهره‌وری این کلاچ را افزایش می‌دهند.

دیفرانسیل بنز آروکس ۴۰۴۸

نسخه‌ای که از کامیون بنز آروکس ۴۰۴۸ به کشور ما وارد شده است، با یک آرایش سه محور عرضه شده است. نکته جالب درباره این آرایش در این است که در کامیون بنز آروکس هر سه محور جلو و عقب محرک هستند. بدین صورت که علاوه بر دو محور عقب، یک محور جلو نیز که قابلیت فرمان پذیری نیز دارد، در صورت فعال شدن دیفرانسیل می‌تواند به عنوان محرک عمل کند. دیفرانسیل‌های کامیون بنز آروکس توانایی تنظیم در حالت‌های مختلف را دارند. بدین صورت که امکان تنظیم به صورت تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل و حتی سه دیفرانسیل برای این کامیون وجود دارد.

به منظور افزایش کارایی و بهبود عملکرد در شرایط مختلف کاری، کمپانی مرسدس بنز، آروکس ۴۰۴۸ را با سه نمونه دیفرانسیل به بازار عرضه می‌کند.

  • دیفرانسیل جلو: بنز آروکس ۴۰۴۸ مدل‌های 7.5، 8 و 9 تن با دیفرانسیل جلو به بازار عرضه می‌شوند. همچنین، به منظور افزایش تراکنش و توان خودرو، دیفرانسیل قفل‌شونده نیز بر روی این مدل‌ها در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.
  • دیفرانسیل عقب: بنز آروکس ۴۰۴۸ مدل 16 تن با هدف افزایش توان به صورت دیفرانسیل عقب متحرک طراحی شده است.
  • چهار چرخ محرک: این نوع فول‌ترین نسخه بنز آروکس ۴۰۴۸ می‌باشد که از پس هر نوع شرایط کاری بر می‌آید. این کامیون مانند یک وسیله نقلیه آفرود دارای 4 چرخ متحرک می‌باشد. اگرچه در مدل‌های 10 چرخ به صورت 6 چرخ متحرک نیز عرضه می‌شود.

آروکس 4048 به کلاچ توربو ریتاردر مجهز شده است.

مشخصات فنی بنز آروکس ۴۰۴۸
نوع موتور 6 سیلندر خطی
حجم موتور 12.8 لیتر
سازنده موتور Mercedes-Benz
مدل موتور OM 471
استاندارد آلایندگی یورو 6
سیستم سوخت رسانی X-Pulse
حداکثر قدرت موتور 480 اسب بخار
حداکثر گشتاور 2300 نیوتون متر
سازنده جعبه دنده Mercedes-Benz PowerShift 3
مدل جعبه دنده G230-12 و G280-16
  G230-12: 12 سرعته، 4 دنده عقب

G280-16: 16 سرعته، 4 دنده عقب

عملکرد جعبه دنده اتوماتیک
نوع کلاچ توربو ریتاردر
ابعاد
طول 8350 میلی‌متر
عرض 2520 میلی‌متر
ارتفاع 3900 میلی‌متر
ظرفیت مجاز محور جلو 9000 کیلوگرم
ظرفیت مجاز محور عقب 16000 کیلوگرم
حجم باک 390 لیتر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.