ویژگی‌های ضدیخ خوب چیست ؟

0

ضد یخ چیست؟

ضدیخ نارنجی چیست انواع ضدیخ بهترین ضدیخ خودرو آموزش تعویض ضدیخ ماشین اهمیت کاربرد ضدیخ تعویض ضدیخ پژو پارس تعویض ضدیخ پژو 206 خواص ضدیخ چیست حجم ضدیخ سمند ضدیخ سبز رنگ چیست دانش خودرویی دانش فنی خودرو

خوب است که قبل از آشنایی با کارایی ضد یخ بدانیم که این مایع چیست؟

ضد یخ (ضدجوش همان ضد یخ در تابستان است) مایعی است که به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی و افزایش نقطه جوش آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور خودرو، دمایی که خودرو می‌تواند بدون جوش آوردن، در آن دما حرکت کند افزایش پیدا می‌کند. ضد یخ یک افزودنی بر پایه الکل است که معمولا در رنگ‌های سبز، قرمز، آبی یا نارنجی دیده می‌شود و از اتیلن گلیکول ساخته شده‌است.

وظایف ضد یخ خودرو

کولنت چیست ماده کولانت چیست آموزش تعویض ضدیخ ماشین ضدیخ چیست خواص ضدیخ چیست جلوگیری از جوش آوردن موتور زمان تعویض ضد یخ زمان تعویض ضد یخ 206 عمر مفید ضد یخ تعویض ضدیخ پژو 206 طریقه مصرف ضدیخ بهترین مارک ضدیخ مجله مکانیک تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو حجم ضدیخ سمند

قبل از اینکه به زمان مناسب تعویض ضد یخ در فصل تابستان و زمستان اشاره کنیم بهتر است با وظایف آن بیشتر آشنا شویم.

1- یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در فصول سرد سال است. با توجه به فلزی بودن قطعات خودرو، یخ‌زدگی آب خودرو می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود. زیرا یخ زدن سیستم خنک کننده باعث انبساط مایع ضد یخ شده و در نتیجه افزایش حجم آن موجب ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور می‌شود.

2- تقریبا تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضد یخ در زمستان واقف هستند، اما افراد کمتری از عملکرد ضد یخ در فصول گرم آگاهی دارند. استفاده از ضد یخ در فصل تابستان منجر به افزایش نقطه جوش آب شده و مانع از جوش آوردن خودرو خواهد شد. به‌عنوان مثال دمای شهر تهران در تابستان گاهی به 40 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد؛ بنابراین وجود مایعی که بتواند گرمای موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.

3- یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک‌ کننده به برخی از قسمت‌ها و منافذ است که منجر به افزایش دما و در نتیجه جوش آوردن موتور خواهد شد. ضد یخ با کم کردن رسوبات در داخل رادیاتور، تا حدودی زیادی این مشکل را رفع می‌کند.

4- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند هزینه‌های بسیاری را بر مالکین خودرو تحمیل کند. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی، یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ است که افراد کمی از این نکته آگاه هستند.

ویژگی‌های ضدیخ خوب:

۱.آتش نمی‌گیرد.

۲.کمی کف دارد.

۳.رسوب نمی‌کند.

۴.رنگ خودرو را نمی‌برد.

۵.مواد سمی ندارد.

۶.نقطه انجماد را در فصل سرما پایین‌ می‌آورد.

۷.نقطه جوش را بالا می‌برد

چگونه تشخیص دهیم که ضد یخ خودرو کافی است؟

از آنجایی که بیشتر ضدیخ‌های موجود در بازار، سبز رنگ هستند، اگر آب رادیاتور سبز رنگ باشد، درصد ضدیخ موجود در آن کافی است. هرچه این رنگ، رقیق‌تر و کمرنگ‌تر باشد، احتمال یخ زدن ماشین در سرما هم بالاتر می‌رود.

اگر آب رادیاتور را چک کردید و رنگ آن قهوه‌ای بود، یعنی ضدیخ فاسد شده و باید به سرعت‌ آب رادایاتور را عوض کنید.

معمولا کارشناسان توصیه می‌کنند بعد از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی، آب رادیاتور کاملا تخلیه و دوباره پر شود.

مشکلات احتمالی عدم استفاده از ضد یخ:

ترکیدن بلوک موتور

ترکیدن شبکه رادیاتور و پاره شدن شلنگ‌های آن

پاره شدن تسمه‌ تایم در صورت قفل شدن واتر پمپ

کج شدن پیستون در اثر برخورد سوپاپ با آن (بعد از پاره شدن تسمه تایم)

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.