تاریخچه مزدا ۳۲۳ ژاپن

0

مدلی از مزدا که در کشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود در کل ، حدود ۱۷ نام مختلف را داراست

این خودرو در عین حال یکی از کهن ترین سری خودروهای ژاپنی محسوب می شود ، چرا که حدود ۴۰ سال از تولید اولین نسل ۳۲۳ در ژاپن می گذرد . این خودرو که از ابتدای تولید در سال ۱۹۶۴ تا کنون در ژاپن با نام Familia شناخته می شود ، تا سال ۱۹۷۷ تنها با همین نام شناخته می شد ، اما از آن سال به بعد مدل صادراتی این خودرو ، نام GLC که مخفف Great Little Car است ، به خود گرفت . این روند تا سال ۱۹۸۵ ( سال پایان تولید نسل پنجم ) ادامه یافت و این خودرو در ژاپن و چند کشور آسیایی دیگر با نام Familia و در دیگر نقاط دنیا با نام GLC شناخته می شد . اولین مدل Familia را در زیر می بینید ( نسل اول – ۱۹۶۴ ).
اما با آغاز تولید نسل ششم این خودرو در سال ۱۹۸۵ نام ۳۲۳ جایگزین GLC گردید و همچنین با خرید قسمت عمده ای از سهام مزدا توسط کارخانه فورد ، خودرویی از این سری با نام Mercory Tracer با همان اتاق Familia توسط کارخانه فورد آفریقای جنوبی عرضه شد . همین تعدد نامها باعث بروز مشکلاتی برای خرید و فروش و عرضه قطعات یدکی این خودروها شد ٬ چرا که نام این سری در همه جا یکسان نبود و همگان هم از وجود نامهای دیگر این خودرو در کشورهای دیگر اطلاع نداشتند ، پس کارخانه مزدا که پیش بینی افزایش تعداد نامهای این خودرو در نسل های بعدی را نیز می کرد ، تصمیم گرفت تا با اختصاص کدهای ۲ حرفی نامی مشترک برای هر یک از نسل های سری ۳۲۳ اختصاص دهد و این کد گذاری با کد BF برای نسل ششم ( ۱۹۸۵-۱۹۹۰ ) آغاز شد . از سال ۱۹۹۰ و با شروع تولید نسل هفتم بود که تعداد نامهای این خودرو افزایش یافت و این خودرو که در مدلهای ۴ درب سدان و ۳ درب هاچ بک تولید می شد ، در نقاط مختلف با نامهای زیر عرضه می شد:
• ۴ درب سدان : Protege ( آمریکای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند کشور آسیایی ) ، ۳۲۳ ( اروپا ، سایر کشورهای آسیایی ، اقیانوسیه و آمریکای لاتین ) ، Haima CA 7130 ( چین ) و Mercury Tracer ( آفریقای جنوبی ) .
• ۳ درب هاچ بک : ۳۲۳ ( در تمام نقاط جهان ) .
نسل هفتم ( ۹۵-۹۰) BG نام گرفت و این خودرو با موتورهای ،
B8 ) SOHC 1.8l ) همچنین BP ) DOHC 1.8l ) و B6 ) DOHC 1.6l ) عرضه گردید .این سری با مقبولیت خاصی به خصوص در آمریکای شمالی روبرو شد و تولیدش تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت تا اینکه در این سال جای خود را به نسل هشتم با کد BH داد و این مدل ، همان مدلی است که در کشورمان با نام ۳۲۳F شناخته می شود . موتورهای بکار رفته در این سری نیز ،
Z5 ) DOHC 1.5l ) همچنین BP ) DOHC 1.8l ) و B6 ) DOHC 1.6l ) می باشد . اما در مدل موجود در ایران از موتور مدل B6 که از موتورهای نسل قبلی مزدا ( نسل هفتم BG سالهای ۹۴-۹۰) می باشد و در دیگر نقاط دنیا کمتر بر روی نسل هشتم نصب شده و تنها برای دو مدل AWD برای مدت محدودی بکار برده شد ، استفاده شده است .
لیست نامهای مختلف سری BH ( همان ۳۲۳F خودمان ) را در زیر می بینید :
•۴ درب سدان : Protege ( آمریکای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند کشور آسیایی ) ، ۳۲۳ ( اروپا ، سایر کشورهای آسیایی ، اقیانوسیه و آمریکای لاتین ) ، Haima ( چین ) ، Mercury Tracer ( آفریقای جنوبی ) و Ford Escort ( آسیا ).
•۳ درب هاچ بک : ۳۲۳ ( آسیا ) ، Familia ( ژاپن ) و ۳۲۳P ( اروپا ) .
•۳ درب فست بک : ۳۲۳C ( اروپا ) ، ۳۲۳ ( کانادا ) و Familia Neo ( ژاپن ) .
•۵ درب هاچ بک : ۳۲۳F ( اروپا ) ، Astina ( اروپا و اقیانوسیه ) و Lantis ( ژاپن ) .
اما همانطور که ملاحظه نمودید نام ۳۲۳F به خودروهای ۵ درب هاچ بک موجود در اروپا اطلاق می شود و نامگذاری این خودرو با این نام در کشورمان برای خودروی ۴ درب سدان ، بدعتی دیگر در نامگذاری این خودرو محسوب می شود ، به هر روی با وجود مجهز بودن نسل هشتم به مواردی چون Air Bag و ABS و … در دیگر نقاط جهان ، خودروی موجود در ایران حتی از داشتن گرمکن شیشه عقب نیز بی بهره است و موتور قدیمی B6 بکار رفته در آن نیز که با سیستم جرقه دلکو دار و سیستم انژکتور بدون سنسور اکسیژن ( بدلیل اینکه سرب کارکرد سنسور اکسیژن را مختل می کند و در زمان تولید این خودرو ، بنزینهای کشورمان سرب دار بودند ، بجای سنسور اکسیژن از یک مقاوت متغیر با قابلبت تنظیم دستی در این خودرو استفاده شده ) کار می کند ، از دیگر نقاط ضعف این خودرو است .
سال ۱۹۹۸ پایان تولید سری BH بود و از ابتدای سال ۱۹۹۹ سری جدیدتر ، با کد BJ روانه بازار گردید ، این خودرو که در کشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود از مقبولیت بسیاری در سطح جهان برخوردار شد ، بطوریکه هشت کشور از جمله ایران ، اقدام به مونتاژ این خودرو نمودند ، این خودرو که دارای موتورهای ،ZM ) DOHC 1.6l ) همچنین FP ) DOHC 1.8l ) و FS ) DOHC 2.0l ) می باشد نسل نهم سری ۳۲۳ محسوب می شود ( تعداد محدودی از این سری در برخی کشورها مجهز به موتورهای ۱.۳ و ۱.۴ ، نیز می باشد ) .
نامهای مختلف این نسل در کشورها و یا قاره های مختلف به شرح زیر است :
•۴ درب سدان : Protege ( آمریکای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند کشور آسیایی ) ، ۳۲۳ ( قسمتی از اروپا ، سایر کشورهای آسیایی از جمله ایران ، اقیانوسیه و برخی کشورهای آمریکای لاتین ) ، Allegro ( آمریکای جنوبی ) ، Etude ( آفریقای جنوبی ) ، ۳۲۳Protege ( قسمتی از آسیای جنوب شرقی ) ، Ford Laser ( آسیا ) ، Haima Familia ( چین ) ، Ford Lynx ( آسیا ) ، Isamu ( تایلند ) .
•۵ درب هاچ بک : Protege5 ( آمریکای شمالی ) ، ۳۲۳ ( اروپای غربی ) ، ۳۲۳F ( اروپای مرکزی ، شرقی و هندوراس ) ، Familia S-Wagon ( ژاپن ) ، Astina ( اقیانوسیه ) ، Astina NU ( هنگ کنگ ) ، Etude S-Wagon ( آفریقا ) ، ۳۲۳M-RV ( تایوان ) .
خودروی موجود در کشورمان از موتور نوع ZM بهره می برد که به سیستم جرقه DLI ( بدون دلکو ) مجهز می باشد ، اما باز هم بدلیل نبود بنزین بدون سرب در زمان آغاز تولید این خودرو در کشورمان ، این خودرو نیز فاقد سنسور اکسیژن بوده و یک مقاومت متغیر با تنظیم دستی جایگزین سنسور اکسیژن آن شده ، خودروی عرضه شده در کشورمان از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد .
از سال ۲۰۰۱ این خودرو ( سری BJ ) دچار تغییرات مختصری گردید ، بطوریکه موتور FS ) 2.0l ) بطور کل جایگزین موتور FP ) 1.8l ) گردید ، سیستم صوتی بهبود یافت و چند تغییر جزئی دیگر نظیر افزوده شدن چراغهای مطالعه و … انجام شد و از همه مهم تر ؛ قسمت جلوی خودرو نیز دچار تغییر شکل شد ، که این امر شامل حال مدلهای موجود در ایران نیز شد و همگام با تغییر شکل قسمت جلو ، بدلیل حذف سرب از بنزینهای ایران ، سری تغییر شکل یافته ۳۲۳ که در کشورمان با نام (۳۲۳GLX (FL شناخته می شود به سنسور اکسیژن نیز مجهز گردید ، همچنین ترمز ABS مجهز به EBD نیز به صورت استاندارد از سوی گروه بهمن (‌مونتاژ کننده مزدا ۳۲۳ در ایران ) بر روی این خودروها نصب گردید و تیپهای ۵ گانه ای نیز جهت مجهز کردن این خودرو به Air Bag ، Sunroof و دنده اتوماتیک ارائه گردید ، که البته مورد آخر یعنی دنده اتوماتیک هنوز به مرحله تولید نرسیده و شروع تولید آن از ابتدای مهر ماه خواهد بود .
به هر شکل مزدا ۳۲۳ نسل نهم ، خودرویی با ظاهر اسپرت و جوان پسند می باشد و به دلیل به روز بودن ظاهر خودرو ( تولیدی ۱۹۹۹-۲۰۰۳ ژاپن )مقبولیت زیادی بین جوانان ایرانی دارد و با توجه به تیپهای جدید ارائه شده ، در تیپهای ۳ و ۵ ، قابلیت رقابت با خودروهای همردیف خود از جمله زانتیا را خواهد داشت .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.