آموزش عیب یابی و رفع ایرادات آمپلی فایرها

0

علت قطع شدن صدای آمپلی فایر در ولوم بالا ،تست سالم بودن آمپلی فایر ماشین ،علت قرمز شدن چراغ امپلی فایر ،خش خش آمپلی فایر ،صدای تق آمپلی فایر ،مدار پروتکت امپلی فایر ،علت قطع و وصل شدن آمپلی فایر ،علت پروتکت شدن امپلی فایر

دلایل مختلفی باعث از کار افتادن، ایجاد نویز و … در آمپلی فایر خواهد شد؛ در این نوشته قصد داریم به نحوه رفع این ایرادات در آمپلی فایر بپردازیم.

تست سالم بودن آمپلی فایر ماشین

 آمپلی فایر چیست
 تنظیم آمپلی فایر ماشین
 نصب آمپلی فایر
 علت خش خش صدای باند
 علت قطع شدن صدای آمپلی فایر
 قطع و وصل شدن صدای باند
 علائم خرابی آمپلی فایر
 آموزش عیب یابی برق خودرو
 علت روشن نشدن آمپلی فایر
 سیستم صوتی خودرو
 تنظیم سیستم صوتی خودرو

به گزارش مجله خودرو کارستان ؛ یک باتری 9 ولتی یا کمتر را بردارید آن را به امپ و بلندگو متصل کرده و به طور لحظه ای قطب های مثبت و منفی آن را لمس کنید.

اگر سیم ها و بلندگو خوب باشند؛ صدای بلندگو را می شنوید.

همه بلندگوها را به این ترتیب تست کنید.

اما اگر هنگام این کار به مشکل خوردید، به این معنی است که آمپلی فایر مشکل دارد و احتمالا باید برای سرویس وارد شود.

راه حل:

  • فیوز را در صورتی که سوخته باشد تعویض کنید.
  • سیم زمین را محکم به یکی از قسمت های فلزی بدنه خودرو متصل کنید.
  • تجهیزات متصل شده به دستگاه را روشن کنید.
  • اگر در سیستم شما تقویت کننده های متعددی به کار رفته است از یک سیم ریموت مشترک مطمئن استفاده کنید.
  • از مقدار ولتاژ باطری (11 تا 16 ولت) مطمئن شوید.

علت قرمز شدن چراغ امپلی فایر

چراغ POWER/PROTECT در شرایط زیر از سبز به قرمز تغییر می کند:

 آمپلی فایر چیست
 تنظیم آمپلی فایر ماشین
 نصب آمپلی فایر
 علت خش خش صدای باند
 علت قطع شدن صدای آمپلی فایر
 قطع و وصل شدن صدای باند
 علائم خرابی آمپلی فایر
 آموزش عیب یابی برق خودرو
 علت روشن نشدن آمپلی فایر
 سیستم صوتی خودرو
 تنظیم سیستم صوتی خودرو

هنگامی که آمپلی فایر خودرو بیش از حد گرم شود (اضافه بار حرارتی).

یک سیم بلندگو اتصال کوتاه پیدا کرده است.

جریان DC تولید می شود.

برای حل مشکل روشن شدن چراغ پروتکت PROTECT (محافظت) به رنگ قرمز و گرم شدن دستگاه به صورت غیر معمول:

  • از بلندگوهایی با امپدانس مناسب استفاده کنید.
  • اگر اتصال کوتاه برقرار شده است مدار سیم کشی را تصحیح کنید.
  • سیم های بلندگو را از سیم برق برای جلوگیری از خطر و نویز ناشی از آن دور نگه دارید.
  • دستگاه را برای مدتی خاموش کنید تا خنک شود.

علت روشن نشدن آمپلی فایر

سیم RCA معمولاً از رادیو می آید، در این صورت اگر رادیو روشن نباشد، آمپلی فایر روشن نمی شود.

بنابراین اگر در ترمینال راه دور تقویت‌کننده برق وجود ندارد، گام بعدی این است که سیم مربوطه را که به رادیو متصل می‌شود، بررسی کنید.

برای حل این مشکل:

  • اتصالات منبع تغذیه را بررسی کنید.
  • اتصال پین RCA را بررسی کنید و اگر از سوکت Hi-Level استفاده میکنید آن را نیز چک کنید.

صدای پارازیت و نویز به گوش می رسد.

  • سیم های تغذیه را از سیم های RCA دور نگه دارید.
  • سیم های RCA را از دیگر دسته سیم های عبور جریان الکتریکی دور نگه دارید.
  • سیم اتصال به زمین را بررسی کنید و مطمئن باشید که رنگ بدنه خودرو مانع عبور جریان نشود. رنگ را بتراشید.
  • بررسی کنید که سیم های منفی بلندگو به بدنه اتصال پیدا نکرده باشند.
  • فیلتر صدای مخصوص( نویز گیر ) که در بازار موجود می باشد را در مسیر کابل RCA قرار دهید.
  • به این نکته توجه کنید ممکن است گیرنده رادیویی در موج AM باعث ایجاد نویز خارجی در سیستم شود.

علت خاموش شدن ناگهانی امپلی

در این حالت صدا در ولوم بالا قطع می شود. ممکن است مشکل از امپدانس یا حرارت زیاد آن باشد؛ پس:

  • امپدانس بلندگو را چک کنید تا کمتر و بیشتر از مقدار گفته شده نباشد.
  • دستگاه را خاموش کنید تا حرارت آن کاسته شود.

علت سوختن آمپلی فایر ماشین

یکی از دلایل اصلی خرابی امپ ها اتصال نامناسب بلندگو است.

اگر تعداد زیادی بلندگو به یک آمپلی فایر وصل شده باشد، آمپلی فایر احتمال خرابی بیشتری دارد.

از دیگر دلایل آن سیم های آن است.

اگر این سیم مشکلی داشته باشد یا به اشتباه وصل شده باشد، هیچ برقی به آمپلی فایر خود نمی‌رسانید.

اگر اتصال کوتاه در پایه های بیس، کلکتور، امیتر امپ اتفاق بیفتد باعث می شود که ترانزیستورهای آمپلی فایر بسوزند.

اگر از آمپلی فایر بیشتر از توان ان استفاده شود باعث می شود که سیستم آن بیش از حد داغ شود و بسوزد.

همچنین اگر حرارت به خوبی دفع نشود و تهویه مناسب نباشد احتمال سوختن آن وجود دارد.

صدا خفه است.

  • سوئیچ LPF را در حالت OFF قرار دهید.

صدا کم است.

  • گین LEVEL را در جهت عقربه های ساعت افزایش دهید تا به صدای دلخواه برسید.

علت داغ شدن آمپلی فایر ماشین

به طور کلی، آمپلی فایرهای خودرو به دلیل سیم کشی نامناسب، یا عدم تهویه در خودرو بیش از حد گرم می شوند؛ به خصوص هنگامی که آمپلی فایرهای قدرتمند در صندوق عقب قرار می گیرند.

یکی دیگر از دلایل رایج گرم شدن بیش از حد آمپلی فایرهای خودرو، عدم تطابق امپدانس با بلندگوها یا زمانی که آمپلی فایر نصب شده قدرت کافی ندارد؛ می باشد.

عیب یابی و رفع ایرادات آمپلی فایر

امیدواریم که نکات گفته شده بتوانند به شما کمک کند هر مشکلی را در سیستم آمپلی فایر خود حل کنید.

منبع:irancaraudio.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.