نقشه برقی سنسور دمای آب با ایسیو پراید زیمنس +راهنمای عیب یابی
سنسور دمای آب ( Coolant Temperature Sensor) یکی از حسگرهای خودرو است که برای نظارت بر دمای مایع خنککننده موتور استفاده میشود. فشنگی آب نامی است که توسط تعمیرکاران به این قطعه اطلاق می شود. این سنسور نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد و فقدان یا خرابی آن باعث اختلالاتی در کارکرد موتور می شود.
سنسور دما خودرو چگونه کار می کند؟
اساس کار فشنگی آب خودرو را باید در علم فیزیک جستجو کرد؛ جایی که به کمک اصول مقاومت الکتریکی اطلاعاتی درباره دمای مایع خنک کننده موتور به ECU ارسال می شود. در واقع این نوع مقاومت به کار رفته در این سنسور به نحوی است که با قرار گرفتن در معرض حرارت مقاومت آن کاهش پیدا می کند. این سنسور در ابتدا مقداری ولتاژ را از خودرو دریافت می کند و در مقابل در زمانی که دمای خودرو تغییر می کند مقاومت به کار رفته در سنسور نیز تغییر می کند. حال سنسور وارد عمل شده و این تغییرات را به کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند تا ECU تصمیم بگیرد. ECU با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور دور فن را تعیین می کند و همچنین بر اساس سرد یا گرم بودن موتور معین می کند چه میزان بنزین توسط سوزن انژکتور پاشش شود.
سنسور دمای آب چه وظیفه ای دارد؟
همانطور که در بالا گفته شد مهترین وظیفه این حسگر کنترل میزان دمای مایع خنک کننده موتور خودرو است. در نتیجه عملکرد این سنسور نشانگر آمپر آب در پشت فرمان خودرو دمای موتور را به راننده نشان می دهد. همچنین بر اساس داده های ارسالی این سنسورECU میزان دور فن خنک کننده رادیاتور را تنظیم می کند. ایجاد حالت ساسات خودکار، کنترل میزان حرارت موتور برای غلظت سوخت ترکیبی با هوا و کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از اندازه استاندارد دمای موتور از دیگر وظایف این سنسور مهم خودرو است. البته وظیفه ساسات اتوماتیک سیستم انژکتوری به عهده استپر موتور و ECU است اما اطلاعات و دستور اولیه برای اجرای آن را سنسور دمای آب ارسال می کند.
نقشه برقی ارتباط سنسور دمای آب با ایسیو پراید زیمنس به همراه راهنمای عیب یابی
نقشه برقی ارتباط سنسور دمای آب با ایسیو
فایل :PDF
حجم:189 کیلوبایت
کارستان