8 دلیلی که خودرو شما هنگام توقف یا در حال حرکت می لرزد

0

دلیلی که خودرو شما هنگام توقف یا در حال حرکت می لرزد ؟تشخیص ماشینی که در هنگام توقف یا در حال حرکت تکان می‌خورد، اما در حین رانندگی نمی‌لرزد، بسیار ساده‌تر از این است که بفهمید چرا هنگام شتاب‌گیری چرا می‌لرزد. این به سادگی به این دلیل است که تنها بخشی که در حالت توقف حرکت می کند موتور است.

خبر خوب این است که می‌توانید مطمئن باشید که مشکل بی‌درنگ مربوط به موتور است و می‌توانید تمام عیب‌یابی خود را در آن قسمت متمرکز کنید. خبر بد این است که وقتی در مورد قطعات خودرو صحبت می کنیم، یک موتور به همان اندازه پیچیده است.

علل رایج لرزش خودرو در هنگام توقف

شماره 1 – کثیف یا گرفتگی انژکتورهای سوخت

با گذشت زمان، بخش هایی از سیستم سوخت شما، یعنی انژکتورهای سوخت، توسط رسوبات کربن، لاک یا دیگر رسوبات مسدود می شوند. این باعث می شود که مقادیر نابرابر سوخت در هر چرخه موتور تحویل داده شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ماشین شما در حین دور کار می لرزد، کرکره می کند یا می لرزد زیرا جریان ثابت سوخت به محفظه احتراق قطع می شود.

انژکتورهای سوخت گرفتگی باید تمیز شوند یا در موارد بسیار بد، تعویض شوند. اغلب، استفاده از یک سیستم سوخت خوب یا پاک کننده انژکتور سوخت، همه چیز را روشن می کند. تمیز کردن بدنه دریچه گاز، که میزان اختلاط هوا با سوخت را کنترل می کند، نیز توصیه می شود و پاک کننده های بدنه دریچه گاز برای همین منظور وجود دارد.

شماره 2 – شمع های فرسوده یا کثیف

شمع های بد یکی دیگر از دلایل رایج لرزش خودرو در هنگام توقف است. تجمع کثیفی و رسوب کربن به شمع های شما اجازه نمی دهد به درستی آتش بزنند و سوخت را مشتعل کنند. این منجر به شلیک نادرست موتور می‌شود که احساس می‌کند خودرو در حالت دور آرام می‌لرزد.

مگر اینکه اخیراً این کار را انجام داده باشید، تعویض شمع های خود اغلب می تواند کار را درست کند. انواع مختلفی از شمع ها وجود دارد، بنابراین می خواهید مطمئن شوید که شمع های مناسب را دریافت می کنید. برای مشخصات دقیق همیشه باید به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. بهترین شمع‌ها برای خودروی شما ممکن است کاملاً متفاوت از شمع‌هایی باشد که همسایه‌تان در مورد آن غوغا می‌کند.

شماره 3 – شلنگ خلاء قطع شده

اغلب نادیده گرفته می شود، اما بیشتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد، یک شلنگ جاروبرقی در موتور شما ممکن است در حین رانندگی از بین برود یا به طور تصادفی هنگام کار روی ماشین شما جدا شود. وقتی شلنگ شل می‌شود، می‌تواند باعث لرزش و لرزش موتور و احتمالاً خاموش شدن آن شود.

ترک یا پارگی در شیلنگ ممکن است باعث همان لرزش شود، هرچند به میزان کمتر. تمام اتصالات شلنگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به طور ایمن وصل شده اند. اگر شیلنگ شل شد، باید آن را تعویض کنید وگرنه دوباره جدا می شود.

پیدا کردن نشتی های کوچک هوا سخت ترین است. در این موارد، می‌توانید در حین کار کردن موتور، مقداری آب صابون در امتداد شیلنگ اسپری کنید. اگر در جایی شکافی وجود داشته باشد، آب صابون به طور موقت نشتی را می‌بندد و متوجه تغییر سرعت بی‌کار خواهید شد.

شماره 4 – تسمه تایم پاره یا ترک خورده است

تسمه تایم (یا سایر تسمه‌های مارپیچ) که کشیده، ترک خورده یا تا حدی پاره شده است نیز می‌تواند باعث لرزش خودرو در هنگام دور حرکت شود. در مورد تسمه تایم، این یک علامت هشدار دهنده از خرابی تسمه تایم است که باید قدردان آن باشید. اگر تسمه تایم شما کاملاً پاره شود، ممکن است به موتور شما آسیب جدی وارد شود.

در مورد فواصل تعویض تسمه تایم، رعایت دستورالعمل های سازنده بسیار مهم است. در حالی که تعویض تسمه تایم ارزان نیست زیرا در بیشتر موارد پمپ آب را نیز تعویض خواهید کرد، اما عدم انجام این کار ممکن است هزاران دلار خسارت وارد کند.

شماره 5 – فیلتر هوای کثیف

همراه با قطع شدن سوخت (به کثیف/گرفتگی انژکتور در بالا مراجعه کنید)، اگر ورودی هوای موتور شما قطع شود، همچنین می‌تواند منجر به لرزش موتور شما شود و آنطور که باید کار نکند. وقتی فیلتر هوای شما کثیف یا گرفتگی است، هوای کافی به محفظه احتراق نمی رسد به این معنی که سوخت کافی تزریق نمی شود.

این ترکیب باعث می شود که دور در دقیقه شما به زیر محدوده دور آرام (معمولاً حدود 700 دور در دقیقه) کاهش یابد و هنگامی که شما متوقف می شوید ماشین شما لرزش کمی را تجربه خواهد کرد. در برخی موارد، در جایی که خودرو متوقف می شود و نیاز به راه اندازی مجدد دارد، RPM به اندازه کافی پایین می آید.

خوشبختانه، تعویض فیلتر هوا یک کار ساده است که خودتان انجام دهید و یک فیلتر جدید باید فقط حدود 10 تا 20 دلار هزینه داشته باشد. از طرف دیگر، می توانید یک فیلتر هوای قابل استفاده مجدد (مانند K&N) خریداری کنید که می توانید به جای تعویض آن را تمیز کنید. این کار برای شما هزینه بیشتری دارد اما در دراز مدت هزینه کمتری خواهد داشت.

شماره 6 – فیلتر سوخت مسدود شده است

گرفتگی فیلتر بنزین

اگر فیلتر بنزین شما مسدود شده باشد، سوخت کافی از پمپ بنزین به انژکتورها نمی رسد. این باعث ایجاد لرزش مشابه انژکتورهای سوختی می شود زیرا سوخت کافی وارد موتور نمی شود.

با فیلتر سوخت بد یا گرفتگی، باید آن را تعویض کنید. از آنجایی که فیلتر بنزین i اغلب در داخل مخزن سوخت یا نزدیک آن قرار دارد، بهتر است این کار را برای اکثر افراد به یک متخصص بسپارید. اما اگر تجربه ای دارید، تعویض فیلتر بنزین برای اکثر خودروها چندان سخت نیست.

شماره 7 – پایه های موتور بداز آنجایی که یکی از وظایف پایه موتور این است که لرزش موتور را کاهش دهد تا افراد داخل خودرو آن را احساس نکنند، پایه موتور شکسته خیلی سریع خود را نشان می دهد. در حالی که پایه موتور معیوب هنگامی که موتور به شدت کار می کند (مانند هنگام شتاب گیری) بیشتر قابل توجه است، لرزش و لرزش در هنگام دور آرام نیز معمولاً قابل توجه است.

اگر مشکوک به خرابی پایه موتور هستید، می‌خواهید خودروی خود را در اسرع وقت نزد مکانیک ببرید تا مشکل را تأیید کند و پایه را تعویض کند. اگر کنترل نشود، ممکن است باعث از کار افتادن سایر پایه‌های موتور و حتی آسیب به سایر قسمت‌های موتور شود.

به عنوان مثال، تیغه های فن رادیاتور ممکن است در اثر برخورد با پوشش اطراف شکسته شود، زیرا موتور به دلیل شکستگی پایه موتور، پایین تر از آنچه که باید قرار دارد، قرار دارد.

شماره 8 – سنسور جریان جرمی هوا معیوب

احتمالاً کمترین دلیل برای تکان دادن خودروی شما در حالت توقف، سنسور جریان هوای بد جرم (MAF) می تواند مقصر باشد. از آنجایی که هدف آن محاسبه صحیح نسبت هوا به سوخت برای موتور است، در صورت خراب شدن و ارسال مقادیر نادرست به رایانه خودرو، مقدار نامناسبی سوخت می تواند در زمان های نامناسب به موتور تزریق شود.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، هنگامی که سوخت کافی به موتور وارد نمی شود، لرزش یا لرزش بیش از حد احساس می شود. یک MAF بد تقریباً همیشه باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود، بنابراین اسکن کدهای عیب تشخیصی ذخیره شده می تواند مشکل را تأیید کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.