اخطار وزارت صمت به گروه بهمن درباره عرضه خودرو در بورس کالا

0

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نامه‌ای به مدیرعامل گروه بهمن، تاکید کرد: عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند محصولات خود را فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند و بر این اساس عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی از سوی این خودروساز در بورس کالا، باید لغو شود.

امکانات شاسی بلند دیگنیتی شرایط فروش دیگنیتی قیمت دیگنیتی مشخصات دیگنیتی مشخصات فنی دیگنیتی نمایندگی دیگنیتی در ایران معرفی خودرو مجله خودرو قیمت شاسی بلند بهترین شاسی بلند چینی

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در نامه‌ای به مدیرعامل گروه بهمن اعلام‌کرد: پس از اتمام اعتبار مصوبه شصت و سومین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از تاریخ دهم آبان ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری درباره قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می‌شود که آن شورا نیز در این راستا «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» را در نشست شماره ۵۴۳ موخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ کرده است.

به گفته منطقی، سیاست‌های دستورالعمل ابلاغی در راستای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی بوده و همه شرکت‌های صنایع خودروسازی موظفند مفاد دستورالعمل مذکور را اجرا کنند.

معاون وزیر صمت تأکید کرده است: با توجه به بند ۵ ماده ۵ شرایط طرف عرضه این دستورالعمل، عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند محصولات تولیدی خود را فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند. فروش خودرو با قیمت‌های خارج از میزان تعیین شده توسط شورای رقابت نیز مشمول تعزیرات بوده و چنانچه محصول جدیدی نیز عرضه شود، باید توسط شورای رقابت تعیین قیمت شود.

منطقی در این نامه یادآور شد: پیش از این دستگاه‌های نظارتی و تنظیم‌گر اقتصادی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و غیره، نیز مراتب مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا از نظر قانونی به کرات اعلام کرده بودند که لازم‌الرعایه است.

وی تصریح‌کرد: بازار خودرو پس از فراز و نشیب‌های چند ماهه اخیر در مدار کاهش قرار گرفته است؛ بر این اساس هرگونه تحرک خارج از چارچوب‌های قانونی که منجر به اختلال در بازار و افزایش قیمت شود، توسط مراجع ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس پس از توقف عرضه خودرو در بورس کالا در سال گذشته و ورود معاون اول رئیس‌جمهور به موضوع به دلیل نرخ‌سازی‌های غیرمنطقی خودرو، به تازگی مجددا موضوع عرضه خودرو سواری به بورس کالا برگشته است.

براساس اطلاعات عرضه بورس کالای ایران، ۲۹ خرداد میزبان خودروی دیگنیتی پرستیژ متعلق به شرکت بهمن موتور است، ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ، در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شود که میزان پیش پرداخت ثبت سفارش خرید، ۱۰۰ درصد قیمت پایه اعلام شده است، بهمن موتور قیمت پایه دیگنیتی پرستیژ را یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اعلام کرده است و موعد تحویل این خودرو نیز ۱۲ شهریور خواهد بود. ‌سال گذشته در اقدامی جدید، عرضه خودرو در بورس کالا که محل عرضه کالای انبوه است، آغاز شد و با ورود شورای رقابت، این موضوع از دستور کار خودروسازان و بورس کالا خارج شد.

برنامه‌ریزی عرضه 600 دستگاه دیگنیتی در بورس کالا در حالی انجام شده است که اعلام شده بود خودروسازی نظیر بهمن‌موتور، ‌به علت تکمیل‌ ظرفیتشان در مرحله اول عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، در دور دوم عرضه یکپارچه خودرو حضور ندارد و در دور دوم فقط چهار خودروساز و مونتاژکار محصولاتش را به مشتریان در سامانه یکپارچه عرضه کردند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی دیگر از خودروسازان داخلی هم قصد دارند محصولات پرتقاضای خود را که در دور دوم سامانه یکپارچه عرضه نکرده‌اند، به بورس کالا بیاورند و زیان انباشته خود را از این طریق جبران کنند.
منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.