مفهوم حجم موتور چیست؟

0

اندازه ی حجم موتور چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

حجم موتور عامل بسیار مهمی در تعیین میزان قدرت موتور و گشتاور تولیدی آن است و هچنین میزان سوخت مصرفی موتور را نیز تعیین می کند.

مفهوم حجم موتور چیست؟

اندازه ی حجم موتور شامل قطر سیلندر و اندازه ی مسیری که پیستون درون سیلندر طی می کند و همچنین تعداد سیلندرها است. حجم موتور مسئله ی بسیار مهمی است و مستقیماً بر روی قدرت خروجی موتور و مصرف سوخت اثر می گذارد. پیستون ها داخل موتور دارای حرکت رفت و برگشتی هستند و درون سیلندر ها بالا و پایین می روند در نتیجه باعث چرخش میل لنگ می شود. میزان حجم داخل یک سیلندر زمانی که پیستون در داخل آن حرکت می کند، تغییر می کند. به طور هم زمان، حجم دیگر سیلندرها نیز با حرکت پیستون ها در داخل آنها در طی چرخه احتراق، تغییر می کند. بنابراین در حالی که حجم یک سیلندر در حال تغییر است، دیگر سیلندرها نیز دارای تغییر حجم هستند، بنابراین حجم کل موتور ثابت می ماند.حجم موتور

حجم موتور

 

 حجم موتور

آشنایی با مفهوم حجم موتور

چگونه حجم موتور محاسبه می شود؟
فرمول محاسبه حجم موتور:٣.١۴/۴*قطر سیلندر به توان ٢ * مسافتی که که پیستون طی می کند. حجم موتور معمولاً با لیتر(L)، سی سی (CC) و اینچ مکعب (CL) بیان می شود.

چرا حجم موتور اهمیت دارد؟
حجم موتور عاملی بسیار مهمی در تعیین میزان قدرت موتور و گشتاور تولیدی آن است، هچنین میزان سوخت مصرفی موتور را نیز تعیین می کند. به طور معمول، حجم موتور بیشتر می تواند قدرت بیشتری تولید کند. در حالی که حجم موتور کمتر مصرف سوخت کمتری دارد. به این دلیل که حجم موتور به صورت مستقیم تعیین می کند، که چه مقدار سوخت وارد سیلندرها شود و قدرت موتور را تعیین کند. موتورهای با حجم موتور بالاتر در طی هر دوره ی احتراق حجم بیشتری از مخلوط بنزین و هوا را برای تولید قدرت مصرف می کند، به همین دلیل مصرف سوخت افزایش می یابد. عوامل دیگری که بر روی کارآیی و قدرت موتور اثر دارد، سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه زنی، مجموعه سوپاپ ها و القای اجباری هستند. اما ساده تر می توان گفت که موتور بزرگتر قدرت بیشتری تولید می کند و موتور کوچکتر مصرف سوخت کمتری دارد.

در برخی از کشورها مالیات خودروها بر اساس حجم موتور آنها مشخص می شود. با این حال حجم موتور بالاتر هزینه ی طراحی و ساخت بیشتری دارد.
در بازار خودروی امروز طیف وسیعی از حجم موتورهای گوناگون وجود دارد، موتوهای کم حجم ۴ سیلندر تا موتورهای V8 و V12 با حجم موتور بالای ۶ لیتر. در زمان خرید خودرو فاکتور حجم موتور به اولویت بندی شما بستگی دارد.

آشنایی با مفهوم حجم موتور

اگر به دنبال خودرویی هستید که برای کارهای روزمره از آن استفاده کنید، خودروی اقتصادی با حجم موتور کم و مصرف سوخت پایین برای شما مناسب است. در نظر بگیرید که این خودرو تعداد سیلندرهای کمتری دارد و این به معنی خرابی و مشکل کمتر است. اگر شما به دنبال قدرت و سرعت هستید، خودرویی با حجم موتور بالا می تواند باعث رضایت شما شود. ( البته خودروسازان با القای اجباری می توانند قدرت بیشتری را از موتورهای کوچکتر خارج کنند.). در نهایت بهتر است زمانی که قصد خرید خودروی جدیدی را دارید ابتدا آن را تست کنید و متوجه رفتار خودرو بر روی جاده شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.