تفاوت انواع پژو پارس سال
تفاوت انواع پژو پارس سال
با انتشار نخستین اطلاعات از پژو پارس سال جدید، حالا مطمئن شدهایم که ایران خودرو در سال 1401 علاوه بر معرفی پارس TU5 سفارشی ELX، تولید پارس XU7P سفارشی ELX را نیز شروع کرده است.
در جدول زیر، تفاوت انواع پژو پارس سال ایران خودرو را مشاهده میکنید:
پارس سال | XU7 | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|---|
کد کلاس | 28242 | 35101 | 35103 | 35102 |
رینگ | 14 فولادی | 14 فولادی | 15 آلومینیومی | 15 آلومینیومی |
ترمز دیسکی عقب | – | – | دارد | دارد |
شیشه دودی عقب | – | – | دارد | دارد |
مانیتور | – | – | – | دارد |
دوربین عقب | – | – | – | دارد |
سنسود باد تایر | – | – | – | دارد |
سنسور نور | – | – | – | دارد |
سنسور باران | – | – | – | دارد |
صندلی برقی جلو | – | – | – | دارد |
صفحه کیلومتر جدید | – | – | – | دارد |
دسته راهنمای جدید | – | – | – | دارد |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
البته توجه داشته باشید که از ابتدای سال 1401، فروش پارس سال با کد کلاس 28242 متوقف شده و پارس سال با کد کلاس 35101 نیز از اواسط سال 1401، به بازار راه یافته است.
مشخصات پژو پارس با موتور XU7P
شرکت ایران خودرو از تابستان 1400، تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته یورو5 را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس، شاهد استفاده از موتور +XU7 یا معروف به XU7P هستیم؛ بنابراین پژو پارس سال، فقط به چنین موتوری مجهز میشود. البته بدیهی است که در صورت ادامه تولید پارس دوگانهسوز، قطعا این خودرو نیز با موتور جدید XU7P دوگانهسوز ساخته میشود. طبق اطلاعات رسمی ایران خودرو، در پژو پارس با موتور XU7 پلاس، شاهد تغییرات زیر هستیم:
- ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
- افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
- کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
- تغییر نمای ظاهری موتور.
- تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
- تغییر سیستم هوا رسانی و خنککاری موتور.
- بهبود بوستر ترمز.
- رگلاتور جدید (در مدلهای دوگانه).
علاوهبر بهبودهای فنی فوق، ایران خودرو برای پارس XU7P، چندین آپشن جدید تدارک دیده است که البته هنوز، بودنشان در نسخههای تحویلی به مشتریان قطعی نیست و باید همچنان منتظر بمانیم. اما به هرحال، طبق اولین اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، پارس XU7P در کلاسهای مختلف عرضه میشود که تفاوتشان در آپشنهای زیر است:
- ترمز عقب دیسکی.
- رینگ 15 اینچ آلومینیومی.
- شیشه دودی عقب.
ناگفته نماند که امکانات دیگری مانند اتولاک (قفلشدن درها بعد از حرکت)، مسترلاک (قفلشدن یا بازشدن درها با یک دکمه)، اتوفلاشر (روشنشدن فلاشر در ترمزگیری شدید)، مالتی پلکس و سیستم اخطار سرقت با بوق (به جای آژیر) که قبلا در پارس سال XU7 بود، دیگر در پارسهای سری جدید نیست و لذا در پارس سال XU7P نیز چنین امکاناتی وجود ندارد.
علاوه بر خانواده پژو پارس، ایران خودرو قرار است در مدلهای سمند سال و همچنین پژو 405 دوگانهسوز (تاکسی) نیز از موتور جدید XU7 پلاس استفاده کند.
تفاوت پارس XU7P و پارس XU7
همانطور که میدانید، ایران خودرو برای رعایت استانداردهای زیستمحیطی، تولید نسخه بهبودیافته موتور XU7 را با نام XU7+ یا همان XU7P بصورت آزمایشی از سال 1399 شروع کرده و میخواهد در سال 1400 آنرا به تولیدانبوه برساند البته بدلیل وجود موتور سه استوانه، ایران خودرو حداکثر تا سال 1406 از موتور XU7 پلاس استفاده خواهد کرد. در ادامه، شما را به مهمترین ویژگیهای موتور XU7P آشنا میکنیم:
1- حداکثر گشتاوری تولیدی در موتور XU7 پلاس حالا دارای منحنی یکنواختتری شده و از حالت قلهای (که در XU7 وجود داشت) خارج شده است.
2- در موتور XU7P طراحی بعضی از قطعات موتور، کاملا جدید است مانند:
- میل بادامک.
- میل لنگ.
- پوسته یاتاقان.
- سر سیلندر.
- مجموعه شاتون.
- رینگ و پیستون.
- روغن موتور.
- مجموعه کلاچ.
- قالپاق سوپاپها.
- ورودی هوا.
3- در موتور XU7P ایران خودرو، نوع شمع و تسمه ارتقایافته و دارای عملکرد بهتر و همچنین عمر بالاتری است.
4- واشر سرسیلندر استفاده شده در این موتور، مشابه موتور XU7 دوگانهسوز است. بنابراین میتوان گفت که کیفیت آن بهبودیافته.
5- با اضافهشدن منبع انبساط جداگانه به موتور XU7 پلاس، سیستم خنککاری آن اتوماتیک شده و همانند موتورهای TU5 و EF7 شده است.
6- توان و گشتاور در موتور XU7P حدود 10% افزایش یافته است. ضمن اینکه دور موتور در سرعت 120 کیلومتر برساعت، حدود 500RPM کاهش یافته که موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش استهلاک موتور میشود.
7- نست تراکم که در موتور XU7 معادل 9.3 بود حالا در موتور XU7P به عدد 10.5 افزایش یافته است.
8- بدلیل افزایش توان و گشتاور در موتور XU7P، دیسک و صفحه کلاچ آن بزرگتر از قبل شدهاند. ضمن اینکه بدلیل ارتقای آنها، دوام بیشتری نیز دارند.
9- میانگین قدرت در موتور XU7 معادل 65 کیلووات در دور موتور 6000 بود اما در موتور XU7P به حدود 72 کیلووات در دور موتور 5500 رسیده است.
10- میانگین گشتاور در موتور XU7 معادل 133 نیوتن متر در دور موتور 3000 بود درحالیکه در XU7P به 146 نیوتن متر در دور موتور 4200 رسیده است.
11- موتور XU7 پلاس ایران خودرو، همچنان از نوع 8 سوپاپ بوده و بدلیل هزینههای زیاد، ایران خودرو از نسخه 16 سوپاپ آن صرفنظر کرده است.
12- دور آرام موتور XU7P حدود 150RPM کاهش یافته و به 700RPM رسیده است. البته صدای تولیدی موتور XU7P نسبت به XU7 در دورهای پایین، تغییری نکرده.
13- در موتور جدید XU7 پلاس، استاندارد آلایندگی به یورو 5 ارتقایافته است. ضمن اینکه مصرف سوخت آن نیز 1.2 لیتر کمتر شده. همچنین پیشبینی شده که شتاب خودروها نیز با این موتور جدید، حدود یک ثانیه بهبود یابد.
14- حق مالکیت موتور XU7+ برای ایران خودروست و به همین دلیل نیز لوگوی پژو از روی آن حذف شده و با لوگوی ایران خودرو روی محصولات این شرکت نصب میشود. همچنین میزان داخلیسازی موتور XU7P حدود 95% است.
15- پلتفرم و سختافزار ECU در این موتور جدید، تغییری نکرده اما نرمافزار آن بهروزرسانی شده. ضمن اینکه کالیبراسیون آن در نسخه بنزینی با نسخه دوگانهسوز، متفاوت است.
16- دریچه گاز موتور XU7P همچنان از نوع مکانیکی بوده اما ایران خودرو در تلاش است تا دریچه گاز برقی را روی آن نصب کند. اگر چنین چیزی محقق شود، امکان نصب کروزکنترل نیز در این محصولات، فراهم میشود.
17- گیربکس همراهشده با موتور XU7P، ماهیت یکسانی با گیربکس پژو 405 دارد. ضمن اینکه فقط نسبت دنده نهایی آن تغییر کرده و سبکتر شده اما نسبت مابقی دندهها، تفاوتی با موتور XU7 ندارد.
18- ایران خودرو در حال حاضر، برنامهای برای نصب گیربکس جدید MT6 خود، روی موتور XU7P ندارد اما به لحاظ فنی، چنین چیزی امکانپذیر است.
19- این موتور بهبودیافته، به لحاظ توانایی و شتاب، عملکرد بهتری روی پژو پارس XU7P دارد. اما اگر تلفات مکانیکی برایتان مهمتر باشد، باید سمند XU7P را بهتر از پارس XU7P دانست.