چگونه کاربراتور خودرو را تمیز کنیم؟

0

۷ مرحله برای تمیز کردن کاربراتور خودرو

کاربراتور carburateur مایه حیات خودرو یا هر وسیله نقلیه‌ای است؛ وظیفه آن تنظیم نسبتی از سوخت و هوا است تا موتور خودرو به راحتی کار کند.

طرز کار کاربراتور

ساسات چیست ساسات خودروهای انژکتور ساسات موتور سیکلت چیست ساسات اتوماتیک تنظیم ساسات پیکان تنظیم ساسات کاربراتور ساسات پراید کاربراتوری دلایل دیر روشن شدن خودرو معرفی قطعات خودرو تعمیرات تخصصی پیکان آموزش تعمیر خودرو کاربراتور چیست اجزای کاربراتور تعمیر کاربراتور پراید تنظیم کاربراتور 2000 علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری تنظیم پیچ هوای کاربراتور

عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت (ژیگلور) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنام‌های معادله پیوستگی و معادله برنولی به وجود می‌آید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می‌گیرد. با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می‌یابد.

در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش میابد، و مکشی ایجاد می‌کند که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است؛ بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می‌شود. سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری با هوا ترکیب می‌شود

اما هر از چند گاهی کاربراتور خودرو کثیف می‌شود و وظیفه شما این است که به صورت دوره‌ای آن را تمیز کنید.

اگر این تعمیر و نگهداری کاربراتور خودرو به خوبی انجام نشود، کاربراتور به درستی کار نمی‌کند و در نهایت خودروی شما نمی‌تواند آنطور که باید کار کند.

دانستن روش تمیز کردن کاربراتور ماشین مهم است؛ زیرا تکنیک‌ها و روش آن بسیار آسان است و فقط نیم ساعت زمان نیاز دارد.

ما در این مقاله مراحل و تکنیک‌های تمیز کردن کاربراتور خود را به روشی آسان به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه کاربراتور خودرو را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کاربراتور خودرو اصلاً سخت نیست. طبق وبلاگ Torquewrenchcenter، شما باید قسمت‌های داخلی و بدنه خارجی کاربراتور را تمیز کنید.

برای این کار باید وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید. بعد از اینکه همه چیز را جمع اوری کردید، می‌توانید فرایند تمیز کردن را شروع کنید.

در زیر مراحل را به تفصیل شرح دهید:

مرحله ۱: وسایل مورد نیاز خود را جمع آوری کنید

وسایلی که برای شروع این مراحل به آن نیاز دارید عبارتند از: چند پارچه، یک اسپری روان کننده برای تمیز کردن، یک برس سیمی، یک پاک کننده کاربراتور.

مرحله ۲: اول ایمنی!

همیشه باید اقدامات ایمنی برای محافظت از دست‌ها، چشم‌ها و بینی انجام دهید. این کار ضروری است. اگر با مواد شیمیایی یا اجسام تیز سر و کار داشته باشید، ممکن است برای شما حادثه‌ای رخ دهد.

به همین دلیل باید از دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید. پس از پوشیدن این لباس‌ها، می‌توانید محل کار خود را مرتب کرده و شروع به تمیز کردن کاربراتور کنید.

مرحله ۳: به کاربراتور ماشین دسترسی پیدا کنید

بعد از اقدامات ایمنی برای امنیت خود و پس از جمع آوری وسایل لازم برای تمیز کردن، می‌توانید به سراغ کاربراتور بروید.

ابتدا باید موتور ماشین را خاموش کرده و صبر کنید کمی خنک شود قبل از اینکه آن را لمس کنید.

سپس باید فیلتر هوا و محفظه را بردارید.

پارچه‌ها را برداشته و آنها را با هم جمع کنید. محل اتصال دریچه کنترل گاز به کاربراتور را پیدا کنید.

این به شما کمک می کند در حالی که هنوز فرایند تمیز کردن را انجام می‌دهید؛ موتور را به صورت دستی و با سرعت بیشتری تمیز کنید.

مرحله ۴: نواحی داخلی کاربراتور را تمیز کنید

پارچه‌هایی که به هم چسبانده اید را در دست بگیرید و پاک کننده را روی آنها اسپری کنید.

سپس آنها را در اطراف پایه کاربراتور قرار دهید. هنگام قرار دادن پارچه‌های مرطوب مراقب باشید؛ زیرا مواد شیمیایی ممکن است به قسمت رنگ شده برخورد کند و رنگ را خراب کند یا به آن آسیب بزند.

مرحله ۵: بخش خارجی کاربراتور را تمیز کنید

حال به سراغ بدنه خارجی کاربراتور بروید. باید اسپری روان کننده را روی بدنه خارجی کاربراتور اسپری کنید.

بررسی کنید که روی اتصال یا قطعات متحرک اسپری شود.

پس از اتمام اسپری اجازه دهید مدتی بماند. پس از گذشت زمان، مایع را پاک کنید. حالا یک برس سیمی کوچک برای تمیز کردن نیاز دارید. این کار را باید سریع انجام دهید، در غیر این صورت اسپری خشک می‌شود.

مرحله ۶: کار را به اتمام رسانده و دوباره موتور را روشن کنید

بعد از اینکه همه چیز را تمیز کردید، باید کمی پاک کننده کاربراتور را روی کاربراتور اسپری کنید. در این مرحله، به اسپری روان کننده نیازی ندارید..

حالا می‌توانید آن پارچه‌ها را جدا کنید.

تمام ابزار و وسایل را از ماشین دور کنید. هنگامی که محل مورد نظر پاک شد، موتور ماشین را روشن کنید. از کنترل دریچه گاز استفاده کنید تا بتوانید موتور را با دورهای زیاد در دقیقه (RPM) روشن کنید.

در این حین باید دوباره روی پاک کننده کاربراتور اسپری کنید اما با فاصله زمانی معین.

این مرحله باید به طور مداوم انجام دهید و کم کم اسپری کنید و در حین اسپری کردن سرعت موتور را کم و زیاد کنید. بعد از مدتی چند دقیقه اجازه دهید موتور با سرعت معمولی کار کند.

مرحله ۷: همه قطعات را دوباره نصب کنید

حالا می‌توانید موتور خودرو را خاموش کرده و فیلتر هوا و محفظه را در جای مناسب قرار دهید. خودرو را حدود ۱۰ دقیقه یا بیشتر روشن کنید تا زمانی که داغ شود و اجازه دهد کاربراتور کار کند.

نتیجه گیری

در داخل موتور خودرو، کاربراتورها بیشتر از هر قسمت دیگری مشکل ایجاد می‌کنند. این قطعه ای است که جریان هوا و سوخت را کنترل می‌کند.

هر زمان که قصد دارید سوخت جدیدی به باک اضافه کنید یا آن را تعویض کنید، بهتر است کاربراتور را تمیز کنید؛ زیرا باعث رفع مشکلات احتراق یا کارکرد نرم خودرو می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.