روغن موتورهای مخصوص خودرو گازسوز (دوگانه سوز)

0

روغن موتورهای گازسوز (دوگانه سوز) را بشناسیم.

کارستان ؛مکمل های روغن به موادی گفته می شود که خاصیت مورد نظری را به روغن پایه که خودش به تنهایی ندارد، اضافه می کنند و یا این که خاصیت مشخصی را درون روغن تشدید و تقویت می کنند. حتما دقت داشته باشید که مکمل روغن باید با نوع روغن مورد استفاده موتور هماهنگی داشته باشد و اکثرا در خصوص روغن های مینرال کاربرد دارد و برای روغن های سنتتیک که فرمول شیمیائی خاص خود را دارند، بر اساس دستور سازنده روغن این اجازه داده نمی شود. مکمل های روغن تولید شده شرکت های داخلی (ایرانول، بهران، قطران کاوه، آریا صنعت بهینه، کراپ، سنان شیمی، مارال و …) هم اکنون در بازار موجودند.

 روغن مخصوص خودرو گازسوز
 روغن مناسب خودروی سی ان جی
 فیلتر روغن مناسب سمند
 روغن موتور مناسب سمند دوگانه سوز
 روغن مناسب پژو پارس دوگانه سوز
 روغن موتور مناسب 206
 روغن موتور مناسب تیبا
 روغن موتور پراید دوگانه سوز
 روغن موتور مناسب دوگانه سوز

روغن موتورهای گازسوز (دوگانه سوز)

روغن موتور خودروهای گازسوز (دوگانه سوز) از نظر مشخصات فنی با کمی اختلاف کاملا مشابه روغن موتورهای بنزینی و دیزلی است. روغن موتورهایی که روی ظروف آن ها علامت CNG درج شده و استاندارد ملی دارند، ترکیبی از روغن پایه معدنی با کیفیت مطلوب و مواد افزودنی ویژه ای هستند که با هدف روانکاری مناسب در موتورهای گازسوز (دوگانه سوز) مورد استفاده قرار می گیرند.

ضد زنگ زدگی، ضد خوردگی، خاصیت ضد سایش و پایداری عالی در برابر اکسیداسیون و نیتراسیون از ویژگی های این روانکارها می باشند. از این روانکارها علاوه بر خودروهای سواری بنزینی، دیزلی و دوگانه سوز (SAE15W40) در موتورهای گازسوز ثابت (SAE40) مثل نیروگاه ها هم می توان استفاده کرد.

چند نکته را در خصوص خودروهای گازسوز در نظر داشته باشید.

نکته 1: خشک بودن و خشک کار کردن موتور یکی از مشکلات خودروهای گازسوز می باشد. در خودروهای بنزینی یا دیزلی خود سوخت تا حدی روانکاری قطعات سیلندر و پیستون را انجام می دهد؛ اما در خودروهای گازسوز چنین شرایطی مهیا نیست. به همین علت در خودروهای دوگانه سوز که می توان سوخت ثانویه مصرف کرد، توصیه می شود که پس از 3 یا 4 بار پر کردن باک گاز، یک بار باک بنزین پر شود.

نکته 2: این نکته مربوط به دمای بالای موتورهای گازسوز می باشد که در درجه اول باعث تشدید نیتراسیون می شود. منظور از نیتراسیون تولید گازهای سمی مونواکسید نیتروژن و دی اکسید نیتروژن می باشد که در این صورت احتمال سوختن یا تجزیه روغن وجود دارد. در نتیجه فرمولاسیون روغن خودروهای گازسوز فرق دارد تا بتوان میزان خاکستر تولید شده در محفظه سیلندر موتور را کنترل کرد. در نظر داشته باشید که در موتورهای گازسوز، محدودیت میزان خاکستر سولفاته، باعث محدودیت در فاکتور عدد قلیائیت کل (TBN) شده و میزان آن نباید از یک حد معینی بیشتر شود که این عدد نسبت به موتورهای دیزلی بسیار کمتر می باشد.

امروزه روغن های دوگانه سوز موتوسل CNG، GTX CNG، پارس CNG و آریا گازسوز در انواع MA، LA، MP، HA که برای خودروهای سنگین مناسبند و … به وسیله شرکت های داخلی تولید و وارد بازار می شوند.

 روغن مخصوص خودرو گازسوز
 روغن مناسب خودروی سی ان جی
 فیلتر روغن مناسب سمند
 روغن موتور مناسب سمند دوگانه سوز
 روغن مناسب پژو پارس دوگانه سوز
 روغن موتور مناسب 206
 روغن موتور مناسب تیبا
 روغن موتور پراید دوگانه سوز
 روغن موتور مناسب دوگانه سوز

جدول معادل یابی روغن موتورهای گازسوز

نام برند (روغن) شرکت تولید کننده سطح API سطح SAE نوع بسته بندی
بهران پاک نفت بهران SL/CF 20W50 4 لیتری
اسپیدی CNG نفت سپاهان —- 20W50 4 لیتری
موتوسل CNG موتوسل SL/CF 15W40

20W50

1 و 4 لیتری
پارس CNG نفت پارس SJ 15W40 4 لیتری
Castrol dual fual کاسترول SJ 20W50 4 لیتری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.