10 عادت بدی که خودروی شما را خراب می‌کند

0

نکاتی برای نگهداری ماشین؛ با 10 عادت بدی که خودرو شما را خراب می‌کند آشنا شوید

یک سری عادات بد در زمینه نگهداری از ماشین می‌تواند موجب افزایش استهلاک شود. در ادامه مطلب با 10 مورد از این عادات آشنا شوید.

 مجله مکانیک
 مجله خودرو
 مجله خودرو کارستان
 دانستنی های فنی خودرو
 آموزش عیب یابی خودرو
 آموزش نکات فنی خودرو
 تعمیر و نگهداری خودرو

مطالب مرتبط

از نظر آماری، اکثر خودروها به دلایلی غیر از تصادف به پایان چرخه عمر خود می‌رسند. آنها اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند و مستهلک می‌شوند. زمانی که هزینه تعمیرات یک اتومبیل از ارزش آن بیشتر باشد، از بین می‌رود یا به عبارت دیگر اسقاط می‌شود.

در کشورهای پیشرفته به دلیل جلوگیری از آن چه که به اصطلاح داروینیسم خودرویی یا مصرف‌گرایی افسار گسیخته نامیده می‌شود و در کشور ما به دلیل قیمت‌های نجومی و غیر واقعی خودرو و ناتوانی اکثریت جامعه در زمینه تعویض اتومبیل، نگهداری درست از این وسیله اهمیت زیادی دارد. در هر صورت، روند استهلاک خودرو را می‌توان با انجام اقداماتی کوچک و اساسی به تاخیر انداخت یا به کلی متوقف کرد.

با توجه به آنچه که گفتیم، با حفظ خودرو در وضعیت فنی خوب می‌توان از افزایش مصرف سوخت و هزینه‌های ناشی از آن و همچنین مشکلات و عوارض زیست محیطی که به دنبال خواهد داشت جلوگیری نمود.

علاوه بر کیفیت ساخت اتومبیل و کیفیت سوخت مورد استفاده، یک سری عادات بد در زمینه رانندگی و نگهداری از ماشین می‌تواند موجب افزایش استهلاک و کاهش طول عمر این وسیله شود.

ادامه مطلب را بخوانید تا با 10 عادت بدی که ممکن است خودروی شما را خراب کند آشنا شوید.

روشن شدن چراغ cng علت روشن شدن چراغ cng پراید روشن شدن چراغ cng سمند روشن شدن چراغ cng نیسان آموزش تعمیرات cng تعمیرات تخصصی cng علت روشن نشدن چراغ cng پراید

رانندگی با چراغ روغن روشن

برخی از چراغ‌های هشدار وجود دارند که می‌توانید با خیال راحت از آنها چشم پوشی کنید؛ اما چراغ قرمز روغن یکی از آنها نیست. در صورت روشن شدن چراغ روغن در حین کارکرد موتور، لازم است هر چه سریعتر توقف کنید و ماشین را خاموش کنید. سطح روغن را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را پر کنید. البته روشن شدن چراغ روغن می‌تواند گاهی به علت خطای سیستم تشخیص و عیب یابی باشد ولی اهمیت موضوع به حدی زیاد است که نمی‌توان در این مورد ریسک کرد.

آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو مجله مکانیک مکانیک پراید تعمیرکار دانش خودرویی تعمیرات تخصصی پراید بهترین سایت مکانیکی

تمام شدن سوخت

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری ماشین آن است که تمام شدن بنزین یا گازوئیل می‌تواند با ورود رسوب‌های باک به سیستم  سوخت رسانی، خودروی شما را خراب کند. اگر این طور شد در بهترین حالت، باید فیلتر سوخت را تعویض کنید و در بدترین حالت، باید به یک مکانیک پول بپردازید تا انژکتورها و سایر قسمت‌های سیستم تزریق سوخت خودروی شما را تمیز کند. معمولاً عاقلانه است که وقتی حدود یک چهارم از مخزن باقی مانده است آن را پر کنید.

نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری

هر خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری اولیه و همچنین تعمیرات دوره‌‌ای دارد، اما فواصل زمانی از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید (یا به صورت آنلاین نگاه کنید) تا بدانید که مثلاً چه زمانی باید روغن موتور، روغن هیدرولیک، تسمه‌های مختلف و روغن ترمز را تعویض کنید. توجه داشته باشید که تعمیرات و نگهداری را به موقع و سر وقت انجام دهید. رعایت این فواصل زمانی بسیار مهم هستند و تاثیر زیادی روی طول عمر خودرو دارند.

نادیده گرفتن نشتی‌ها

به یاد داشته باشید که زیر ماشین خود را نگاه کنید تا مطمئن شوید که قلمرو خود را با یک یا چند مایع علامت گذاری نکرده است! اگر متوجه نشتی شدید، متوجه شوید که چه چیزی نشتی دارد و از کجا می‌آید. لازم است در اسرع وقت آن را برطرف کنید. روغن موتور و مایع خنک کننده رایج‌ترین نشت‌ها هستند. روغن ترمز هم خطرناک‌ترین نوع نشت است.

گذاشتن پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی

اگر خودروی شما دارای گیربکس دستی است، یک راه عالی برای خراب کردن و از بین بردن زودرس دیسک و صفحه کلاچ این است که هنگام رانندگی پای خود را روی پدال کلاچ بگذارید. برای جلوگیری از این اتفاق باید هنگامی که دنده را عوض نمی‌کنید، پای خود را از پدال کلاچ دور نگه دارید. در غیر این صورت حتی مقدار کمی فشار، باعث درگیر شدن آن می‌شود.

آموزش بکسل کردن خودرو نحوه بکسل کردن خودرو اتوماتیک نحوه بکسل ماشین با طناب کشیدن خودرو در جاده انواع یدک کش خودرو یدک کش سیار جرثقیل چیست تعمیر و نگهداری خودرو سایت تخصصی خودرو دانستنی های فنی خودرو آموزش نکات فنی خودرو مجله مکانیک

بکسل کردن یا یدک کشی بیش از حد

هرگز از ظرفیت یدک کشی و حمل خودرو خود تجاوز نکنید. انجام این کار می‌تواند به پیشرانه، قطعات سیستم تعلیق و حتی شاسی آسیب برساند. همه خودروها می‌توانند یدک بکشند – حتی یک اسمارت فورتو می‌تواند یک تریلر کوچک بکشد – اما قبل از وصل کردن هر چیزی، حداکثر ظرفیت را (با توجه به دفترچه راهنمای خودرو یا توضیحات وبسایت سازنده) بررسی کنید.

علت روغن سوزی خودرو چیست علائم روغن سوزی هزینه تعمیر روغن سوزی پراید رنگ دود روغن سوزی چطوریه علت خروج رنگ آبی از پراید چرا ماشین روغن کم می کند روغن کم کردن پراید روغن کم کردن پژو 405 تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو

استفاده از روغن نامناسب

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری ماشین آن است که قبل از اضافه کردن روغن به موتور، دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید. در حالی که مارکی که خریداری می‌کنید اهمیت زیادی ندارد، مطمئن شوید که ویسکوزیته روغن، مناسب موتور خودروی شما باشد ( با توجه به دفترچه راهنما: 5W20- 10W40 -20W50 ). همچنین سطح کیفی روغن برای موتورهای مختلف متفاوت است و باید به آن دقت کنید ( به ترتیب از SA تا SN ).  استفاده از روغن نامناسب باعث فرسودگی پیش از موعد موتور اتومبیل شما می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که نوع روغن مورد نیاز ممکن است با توجه به دمای محل رانندگی متفاوت باشد. در نهایت اگر ماشین شما به روغن سنتتیک نیاز دارد از آن استفاده کنید.

ریختن آب معمولی در سیستم خنک کننده

هرگز سیستم خنک کننده ماشین خود را فقط با آب پر نکنید. در این صورت در فصل زمستان یخ می‌زند و در تمام طول سال باعث زنگ زدگی و ایجاد رسوب می‌شود. از نوع مایع خنک کننده توصیه شده توسط سازنده خودرو خود استفاده کنید و در صورت نیاز آن را با مقدار مناسب ضد یخ مخلوط کنید. این اطلاعات را در دفترچه راهنمای مالک، به صورت آنلاین یا با تماس با نزدیکترین نمایندگی خدمات پس از فروش پیدا خواهید کرد.

رانندگی در حالی که موتور بیش از حد گرم  شده است

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری ماشین آن است که اگر موتور خودرو شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، در اسرع وقت توقف کنید. گیج دما معمولاً به شما می‌گوید که مشکلی وجود دارد، اگرچه ممکن است برخی از خودروها به جای آن فقط چراغ هشدار داشته باشد. حتی اگر به نظر می‌رسد مشکلی وجود ندارد اما بوی سوختگی را حس کردید، یا اگر دیدید که دود از محفظه موتور خارج می‌شود، فورا توقف کنید.

ما شایعات زیادی در مورد گرمای بیش از حد شنیده‌ایم. برخی ادعا می‌کنند رانندگی سریعتر، موتور را با هدایت هوای بیشتر به آن خنک نگه می‌دارد در حالی که برخی دیگر معتقدند روشن کردن بخاری باعث کنترل دما می‌شود. این روش‌ها گاهی اوقات جواب می‌دهند، اما بهترین روش متوقف کردن خودرو، شناسایی مشکل و رفع آن است.

 دنده عقب رفتن در حین حرکت به جلو

هرگز به سمت معکوس حرکت نکنید، مگر اینکه در حالت توقف کامل باشید. انجام این کار می تواند باعث آسیب رساندن شدید و پر هزینه به گیربکس شود. این موضوع در خودروهای با گیربکس اتوماتیک کمتر نگران کننده است، به خصوص اگر نسبتاً جدید باشد.  اما ممکن است هنگام حرکت به سمت جلو در خودرویی با گیربکس دستی، دنده عقب را به طور تصادفی انتخاب کنید. نسبت به این موضوع توجه داشته باشید.

علاوه بر مواردی که گفتیم ، عادت‌های دیگری هم هستند که برای نگهداری ماشین باید به آن‌ها دقت کنید چرا که می‌توانند باعث خرابی و استهلاک زودرس خودرو شوند. از جمله این عادات می‌توانیم موارد زیر را مثال بزنیم:

  • رانندگی در آبهای عمیق
  • ایجاد تغییرات بسیار زیاد در خودرو
  • استفاده از قطعات یدکی متفرقه و ارزان قیمت
  • باز گذاشتن پنجره ها در هنگام طوفان و باران
  • استفاده از نقاط جک به صورت نادرست و در قسمت نامناسب خودرو
  • رها کردن خودرو در پارکینگ برای مدت طولانی
  • ریختن بنزین در اتومبیل دیزل و برعکس، گازوئیل در ماشین بنزینی
  • بی‌توجهی به زنگ‌زدگی‌های بدنه خودرو
  • پارک کردن خودرو، بدون روکش در فضای باز و خارج از پارکینگ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.