بررسی موتورهای دارای دو میل بادامک

0

بررسی موتورهای دارای دو میل بادامک


موتورهایى Twin-cam از دو میل بادامک براى سوپاپ ها استفاده مى کنند. معمولاً موتورهاى DOHC قدرت بیشتر و بهره ورى بهترى نسبت به موتورهاى SOHC دارند.

بازاریابى یک جزء حیاتى در صنعت خودرو است. مصرف کنندگان معمولاً جذب محصولاتى مى شوند که نوآورى زیادى در آنها دیده شود و مزایاى خاصى داشته باشند. یکى از اصطلاحاتى که معمولاً مصرف کنندگان در مورد آن دچار اشتباه مى شوند، موتورهاى “twin-cam” است. اگرچه اخیراً استفاده از این موتورها در بین خودروها و کامیون هاى مدرن شایع شده است، اما بسیارى از مصرف کنندگان هنوز به طور کامل نمى دانند این موتور چگونه کار مى کند و چرا از آن استفاده مى شود.

در ادامه ى متن به توضیح این مسئله خواهیم پرداخت که این موتورها چگونه کار مى کنند و مزایاى استفاده از آنها در خودروها و کامیون ها چیست.

تعریف Twin-cam

در مدل هاى قدیمى، یک میل لنگ وجود داشت که باعث کار کردن پیستون ها و شاتون ها مى شد و توسط یک زنجیر به یک میل بادامک متصل شده بود که باعث باز و بسته شدن سوپاپ ها در طول فرآیند چهار زمانه ى موتور مى شد.

موتورهاى Twin-cam داراى دو میل بادامک هستند، که این موتوها double overhead camshaft یا DOHC نامیده مى شوند.

در موتورهاى twin-cam، دو میل بادامک در بالاى سیلندرها قرار دارند. یکى از آنها براى سوپاپ هاى ورودى و دیگرى براى سوپاپ هاى خروجى. موتورهاى DOHC به سبب این طراحى خاص چند ویژگى منحصر به فرد دارد. براى مثال، در این موتور اهرم سوپاپ ها کوچکتر هستند و یا اینکه اصلاً وجود ندارند. همچنین زاویه گسترده ترى در بین دو نوع سوپاپ هاى ورودى و خروجى نسبت به موتورهاى single overhead camshaft یا SOHC  دیده مى شود.

بسیارى از موتورهاى DOHC داراى تکنولوژى چند سوپاپ در هر سیلندر(multi valve) هستند. در تئورى، تعداد بیشتر سوپاپ ها براى هر سیلندر باعث بهبود خروجى موتور بدون افزایش حجم هواى ورودى به موتور مى شود. در عمل، این مسئله همیشه درست نیست. این مسئله در واقع به پیکربندى موتور بستگى دارد.

فایده ى موتورهاى Twin-cam

بهترین کار براى افزایش عملکرد موتور بهبود جریان هوا در سر سیلندرها است. عده اى معتقدند که بزرگ کردن سوپاپ هاى ورودى و خروجى، منیفولد باعث بهبود جریان هوا مى شود. سازندگان خودرو نیز اثر گذارى چند سوپاپ در هر سیلندر را پذیرفته اند. طراحى موتورهاى DOHC باعث بهبود جریان هوا مى شود. همچنین اگر موتور داراى طراحى چند سوپاپ در هر سیلندر باشند، به دلیل قرارگیرى بهتر شمع، احتراق بهبود مى یابد.

از آنجایى موتورهاى DOHC باعث بهبود جریان هوا در سیلندرها شده اند، در مقایسه با موتورهاى قبلى قدرت بیشترى تولید مى کنند و باعث شتابگیرى سریع تر خودرو مى شوند. همچنین باعث کاهش مصرف سوخت نیز مى شوند. این موتورها روان تر هستند و صداى کمترى تولید مى کنند. امروزه این موتورها در تمام انواع خودروها مانند هاچ بک ها تا خودروهاى تیونینگ شده ى اسپورت یافت مى شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.