آشنایی با مفهوم کدهای خطا OBD II در دستگاه دیاگ

0

🔸کد های خطا obdII

در دستگاه های عیب یاب یا دیاگ بارها به مشکل کدهای خطا برخوردیم این کدها دارای مفهوم ویژه است که می تواند برای رفع مشکل کمک کننده باشند.

خدمات فنی خودرو دانستنی های برق خودرو مزایای سیستم انژکتوری علت بالا رفتن مصرف سوخت پراید علت بالا رفتن مصرف سوخت پژو 405 دلایل افزایش مصرف بنزین علائم خرابی سنسور اکسیژن علائم خرابی استپر موتور

در ابتدای هر خطا حرفی قرار گرفته که مفهومی از مکان اشکال دارد پس دانستن آن اهمیت دارد. p=powertrain مولد قدرت
b=body بدنه
c=chassis شاسی
u=undefined/network communications تعریف نشده یا شبکه

در بخش دوم کارکترها کدهای خطا، یک کد عددی عمومی یا کد ویژه تولید کننده را دربر می گیرد. کد عمومی در همه خودروهای مجهز به obdII یکسان است اما کد ویژه برای هر تولید کننده بصورت اختصاصی می باشد.

👈بخش مولد قدرت و انتقال قدرت

0= کد عمومی obd
1= کد ویژه تولید کننده
2= تولید شده یا کد ویژه عمومی وابسته به مدل خودرو
3= 3000 تا 3399 تعریف شده تولید کننده، 3400 تا 3999 کد عمومی

👈 بخش بدنه

0= کد عمومی
1= کد ویژه تولید کننده
2= کد ویژه تولید شده
3= کد ویژه آینده

کارکتر سوم مربوط به خطای قطعه مورد نظر است مانند: p01 نمایانگر اشکال در سیستم کنترل آلاینده و سوخت. کد خطا بصورت هگزادسیمال می باشد که پس از حرف سوم ، چهارم و پنجم می تواند بصورت عدد 0 تا 9 یا حرف a تا f نیز باشد.

1=کنترل سوخت و آلاینده
2= سیستم انژکتوری یا سوخت و هوا
3= احتراق ناقص یا جرقه
4= کنترل آلاینده
5= کنترل دور آرام و سنسور سرعت
6= واحد کنترل موتور و مدار خروجی
7،8،9= جعبه دنده
A,B,C= فقط سیستم هیبریدی
D,E,F=اختصاصی برای آینده

کد های چهارم و پنجم مرتبط می شود به مکان دقیق اشکال برای درک بهتر مثالی می زنیم کد p0303 بدین معناست که حرف p به بخش موتور خودرو و کد 0 نمایش دهنده عیب عمومی، عدد 3 بمعنای خطای احتراق ناقص و دو رقم بعدی 03 محل عیب سیلندر 3 می باشد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.