خواص درمانی تخم شربتی چیست ؟

0

تخم شربتی دارای خواص زیاد است و برای افرادی که می‌خواهند پوست و مو زیبایی داشته باشند و یا دردهای معده و گوارشی را درمان کنند، یک نسخه عالی است.

 خواص تخم شربتی  تخم شربتی چیست  انواع دمنوش های گیاهی  بهترین دمنوش آرام بخش  بهترین دمنوش گیاهی  مجله سلامت

️تخم شربتی گیاهی خودرو و یک ساله است که شبیه به ریحان، ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر می‌باشد. ساقه‌های آن مربع شکل و گلی مایل به قرمز و صورتی دارد. گیاه تخم شربتی در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید. تخم شربتی علاوه بر یک نوشیدنی لذت بخش، دارویی گیاهی است که در درمان بسیاری از بیماری ها، مفید است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی مانند ذرت به دیگر نقاط جهان برده شده است.

با وجود تزئینی بودن این گیاه، اغلب برای مصرف تخم آن کاشته می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی خواص زیادی دارد و این گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.

فواید و خواص بی نظیر تخم شربتی

تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار مؤثر است.

بیماری‌های تنفسی را با تخم شربتی برطرف کنید

تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است. مخلوط آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت مؤثر است.

پایین بودن سطح منیزیم بدن، باعث سردرد و خستگی می‌شود. منیزم موجود در تخم شربتی به کاهش کورتیزول (هورمون استرس) کمک می‌کند. باز هم برای استفاده از این ماده مغذی دلیل می‌خواهید؟

تخم شربتی همچنین حاوی تریپتوفان و آمینو اسید است که باعث افزایش تولید سروتونین در بدن می‌شود. سروتونین به بدن کمک می‌کند با اضطراب مبارزه کند و الگویی منظم‌تر داشته باشد.

خواص تخم شربتی برای درمان دردهای معده و گوارش

تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود. در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود. تخم شربتی، فیبر غذایی فوق‌العاده‌ای دارد و به همین دلیل برای گوارش و درمان بافت‌های گوارشی عالی است.

چرا باید بعد از خوردن یک غذای تند مقداری از این دانه‌های مغذی را بجوید؟ تخم شربتی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، معادل دو برابر پتاسیم موجود در موز، که کمک می‌کند کمتر دچار نفخ شوید.

خواص تخم شربتی برای لاغری و کاهش وزن طبیعی

استفاده از تخم شربتی محلول در آب، یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش طبیعی وزن است. کافی است تخم شربتی را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بریزید و خواهید دید که دانه‌های سیاه رنگ آن متمایل به خاکستری شده اند و ماده‌ی خمیری، لغزنده و ژل مانندی به جای مانده است؛ در معده‌ی شما نیز چنین اتفاقی می‌افتد. به همین دلیل تخم شربتی برای شما مفید است. تخم شربتی علاوه بر داشتن میزان بالایی از فیبر، با تولید محلولی ژله‌ای به پاکسازی بدن کمک می‌کند. این ماده‌ی ژله‌ای با کند کردن فعالیت آنزیم‌ها بر روی کربوهیدرات ها، از تجزیه‌ی سریع آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

خواص تخم شربتی برای آرامش اعصاب

برای تقویت اعصاب روزانه ۱ یا ۲ بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید. تخم شربتی خلق و خوی فرد را خوب می‌کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند.

خواص تخم شربتی برای دهان و دندان

خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی تخم شربتی می‌تواند باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها شود. همچنین باعث از بین رفتن بوی بد دهان و خوشبوتر شدن بوی دهان نیز می‌شود.

خواص تخم شربتی برای درمان فشار خون

معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج، قند موجود در خود را آزاد می‌کنند؛ به این ترتیب شما به طور تدریجی، انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

درمان عفونت مثانه

تخم شربتی به دلیل خواص آنتی باکتریال خود در درمان عفونت مثانه و واژن در زنان و دختران مؤثر است. علاوه بر این تخم شربتی مدر است و با افزایش ادرار، باعث درمان عفونت مثانه می‌شود.

بهبود اسهال و یبوست

از مخلوط تخم شربتی با آب، یک لایه ژله‌ای حاوی مقادیر غنی از فیبر به وجود می‌آید. به همین جهت تخم شربتی می‌تواند باعث بهبود حرکات و پاکسازی روده شود. در نتیجه می‌تواند به درمان یبوست و اسهال کمک شایانی کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.