چای زرد چیست و چه خواصی دارد ؟

0

مزیت های نوشیدن چای زرد را باور کنید

چای زرد یکی از چای هایی می باشد که روز به روز و به آرامی در حال پیدا کردن محبوبیت در جهان است، این چای دارای طعمی کمی متفاوت تر است که رایحه و عطر دلپذیر و ملایمی برای شما به همراه دارد.

چای زرد چیست؟ با چای زرد و خواص آن آشنا شوید

چای زرد یک نوع چای کم‌تر شناخته‌شده و نسبت به برخی از انواع دیگر چای تا حدی گران‌قیمت‌تر است و استفاده از آن روز به روز افزایش می‌یابد.
مراحل فرآوری برگ چای زرد شبیه به مراحل فرآوری برگ چای سیاه است با این تفاوت که پوشش دادن برگ‌های چای توسط قرار دادن آن‌ها در نوعی بسته‌بندی‌های خاص و گاهی همراه با بخار دادن، یکی از مراحل اضافی فرآوری چای زرد است.
در حقیقت، عمل اکسیداسیون چای زرد، بسیار آهسته‌تر صورت می‌گیرد و در نتیجه چای زرد دارای طعمی ملایم‌تر از چای سبز می‌شود. این اکسیداسیون که به آهستگی انجام می‌شود؛ به برگ‌های این نوع از چای، رنگ ملایم زرد می‌بخشد.
به طور کلی چای زرد از نظر طبقه‌بندی انواع چای، با نوع سفید در یک طبقه‌بندی مشترک قرار می‌گیرد.

هم‌چنین در چای زرد، خواص طبی مفید نوع سبز حفظ ولی بوی سبزینگی چای سبز حذف شده است.
طعم چای زرد ملایم‌تر و طعمی مخصوص به خود است. در هزار میلی‌گرم از این چای، فقط ۵۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد؛ لذا میزان کافئین چای زرد کم است.
برخی اعتقاد دارند که چای زرد نسبت به نوع سبز فواید بیشتری برای سلامتی انسان دارد و نیز بر این باور هستند که جذب چای زرد نسبت به چای سبز در سیستم گوارشی و معده راحتتر انجام می‌شود.

چای زرد چیست خواص چای زرد انواع دمنوش های گیاهی انواع گیاهان دارویی بهترین دمنوش گیاهی دارو گیاهی خواص گیاه چای کوهی مجله سلامت بهترین راه درمان سردرد درمان چرت زدن درمان سنگ کلیه

کم کردن وزن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ذکر شده برای این چای است که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد. چربی‌های خنثی توسط چای زرد از بین می‌روند. هم‌چنین سلامتی و طراوت پوست از دیگر فواید اصلی این نوع از چای است، چای زرد در رفع لکه‌های پوستی، رفع علایم کهن‌سالی پوست و برطرف کردن چین و چروک تأثیر زیادی دارد. هم‌چنین چای زرد برای قلب و سیستم گوارشی انسان مفید است. چای مذکور، فعالیت روده‌ها را تنظیم و از اسهال و نیز یبوست پیشگیری می کند.

چای زرد، تمیزکننده‌ی وجود انسان از مواد سمی و مضر و محافظ جگر سیاه است و در بدن انسان به سبک شدن بار متابولیک کمک کرده و به دفع «توکسین»‌ها (سمی که باکتری‌های ترشح می‌کنند) یاری می‌رساند.
«کاتچین»‌ (نوعی آنتی‌اکسیدان) موجود در این چای، میزان نوسان گلوکز و انسولین بدن انسان را تنظیم می‌کند. این موضوع برای افراد دیابتی و یا کسانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند خبری خوب محسوب می‌شود.

این چای، باعث کاهش رسوب پلاک‌ها و در نتیجه کمک به سلامتی قلب و جلوگیری از سکته‌ی مغزی و درمان بیماری‌های قلبی و عروق «کرونری» می‌شود. این نوع از چای، به دلیل دارا بودن ترکیبات «پلی‌فنولی»، ضد سرطان است و خطر ابتلا به سرطان را نیز تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.
این چای، افزایش‌ دهنده‌ی اشتها است و می‌توانید به جای داروها یا شربت‌های اشتهاآور، از این اشتها آور طبیعی استفاده کنید.

طرز تهیه‌ی چای زرد

برخلاف مراحل آماده‌سازی و فرآوری برگ چای زرد که پروسه‌ای بسیار حساس و وقت‌گیر است؛ دم کردن آن کاری راحت محسوب می‌شود. به این منظور می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

پنج گرم از این نوع چای را داخل یک فنجان بریزید
مقدار دو فنجان آب را بجوشانید
آب گرم را به مقدار کافی به داخل فنجان چای بریزید و بسته به این که می‌خواهید چای زرد شما چقدر غلیظ باشد بین ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید و سپس تفاله‌ را از فنجان خارج کنید.
یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کرده و سپس چای را از صافی بگذرانید و میل کنید.
در ایران چای زرد را مانند چای سیاه دم می‌کنند. به این صورت که پس از جوش آمدن آب، کمی صبر می‌کنند تا دمای آب از ۱۰۰ درجه به حدود ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش یابد آن‌گاه آن را روی چای خشک زرد می‌ریزند و به مدت ۱۰ دقیقه روی کتری یا سماور قرار می‌دهند تا دم بکشد.

عوارض چای زرد

مصرف زیاد چای زرد (بیش از دو بار در روز) می‌تواند باعث افزایش اضطراب یا افزایش فشارخون شود. هم‌چنین مصرف زیاد این نوع از چای در برخی افراد می‌تواند باعث اسهال یا ناراحتی معده نیز بشود. در دوران بارداری نیز باید در مصرف این چای محتاط بود، البته این موضوع هنوز به‌طور قطعی ثابت نشده است و نیاز به تحقیق علمی بیش‌تر دارد.

مزیت های نوشیدن چای زرد را باور کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.