چه مدل ماشین های اسقاطی هستند | شرایط خودرو اسقاطی برای واردات

0

ماشین های اسقاطی این روزها جنجال زیادی ایجاد کرده است و آگهی های ماشین اسقاطی برای واردات در دیوار و شیپور خیلی زیاد شده است و برای اینکه بدانید چه مدل ماشین هایی در طرح اسقاطی هستند و از جزئیات طرح اسقاط خودرو برای واردات با خبر شوید این مقاله در سایت ساتین شاید بتواند به شما کمک کند.

چه مدل ماشین های اسقاطی هستند

مطالب مرتبط

از نظر قانون چه خودروهایی اسقاطی محسوب می شود، با استناد به ماده ۸ قانون هوای پاک، در سال ۱۳۹۷ آیین نامه اجرائی درخصوص تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه موتوری به پیشنهاد مشترک سازمان محیط زیست، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط هیات وزیران مصوب و مبنای فرسودگی خودروها براساس سن تعیین شد.

دارندگان خودروهای تا سال ۱۳۸۶ می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در این طرح کنند. حداقل بایستی ١۵ سال از سن فرسودگی خودروها (تولیدی‌های ۱۳۸۶ به قبل) گذشته باشد (۱۴۰۲ مورد محاسبه نخواهد بود).

ماشین چند ساله اسقاط می شود

آیین نامه جدید با ملاک قراردادن سن مرز فرسودگی و معاینه فنی در خرداد ۱۴۰۰ مصوب شد.

در مصوبه جدید، خودروها پس از رسیدن به سن مرز اسقاط شدن مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی شده و در صورت عدم موفقیت در اخذ دو دوره متوالی معاینه فنی، جز ماشین های اسقاطی محسوب می‌شوند که در این آیین نامه سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده و خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال سالانه دو مرتبه و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه مرتبه بایستی جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند و در این آیین نامه برای انواع وسایل نقلیه تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، مشخص شده و در مواد ۶ و ۷ و ۸ آن تکالیف وزارت کشور و نیروی انتظامی در بحث پیش بینی ساز و کارهای لازم جهت اجرای آن، تبیین شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می کند.

ماشین های اسقاطی تا مدل چند است

در خصوص اسقاط خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز باید بدانید که سن فرسودگی ۸ سال، خودروهای عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه‌ گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال، مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی ۸ سال و پایه‌گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی شده ۲۰ سال اعلام شده است.

طرح‌هایی برای از میان‌برداشتن خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. این طرح‌ها، صاحبان وسایل نقلیه فرسوده را به سمت خارج‌کردن آنها از دور تردد تشویق می‌کنند. برای نمونه طرحی موسوم به «طرح نقدی» وجود دارد که طی آن، دولت از راه مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، وسایل نقلیه را تحویل می‌گیرد و با ارزیابی لاشه خودرو و ارزشی که دارد، معادل آن، وجهی را به صاحب خودرو می‌پردازد.

چه خودروهایی می‌توانند در این طرح شرکت کنند:

  •       خودروهای فرسوده سواری مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
  •       خودروهای فرسوده وانت‌بار مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
  •       خودروهای فرسوده مینی‌بوس مدل ۱۳۷۰ به قبل
  •       خودروهای فرسوده اتوبوس مدل ۱۳۷۰ به قبل
  •       خودروهای فرسوده کامیون مدل ۱۳۷۰ به قبل

شرایط خودرو اسقاطی برای واردات

آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به صورت غیر رسمی اعلام شد

قانون واردات خودرو با اسقاط خودرو : بر اساس ماده ۱، انواع خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کشنده و موتورسیکلت با عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک، می‌توانند وارد شوند. نکته مهم این است که عمر خودرو باید در زمان ورود به گمرک کمتر از ۵ سال باشد. بنابراین اگر خودرویی با ۵ سال سن وارد گمرک شود و به دلیل مشکلی یک سال در گمرک بماند، باز هم مشکلی برای ورود آن وجود نخواهد داشت.

در ماده ۶ نیز پیش‌بینی شده که هر شخص حقیقی بتواند بدون نیاز به ثبت سفارش، به ازای هر کد ملی یک دستگاه خودرو وارد نماید. البته تأکید شده که این واردات باید از محل سپرده ارزی خود فرد و با رعایت سایر قوانین باشد.

ماده ۷ این آیین‌نامه که آخرین بند مورد اشاره آقای رشیدی کوچی بوده، به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده می‌پردازد. بر اساس آن، واردکنندگان موظف هستند به ازای واردات هر خودروی کارکرده، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

سایت اسقاط خودرو

مرحله اول : ورود به سایت https://khodrofarsoodeh.com/register

مرحله دوم: در مرحله بعدی هم فراخوانی از سوی مرکز اسقاط و تحویل خودرو اعلام می‌شود.

مرحله سوم: وجهی معادل ارزش وسیله فرسوده به حساب صاحب آن واریز می‌شود.

سوالات متداول

ماشین های اسقاطی تا مدل چند است / ماشین تا چه مدلی اسقاط می شود

جدول سن فرسودگی خودروها برای شرکت در قرعه کشی خرید خودرو

نوع خودرو سن فرسودگی
سواری و سواری کار ۱۵ سال
خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز ۸ سال
خودروهای عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال
خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال
وانت پایه‌ گازسوز ۱۴ سال
وانت بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال
اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال
اتوبوس پایه‌ گازسوز ۱۰ سال
اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال
مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی ۸ سال
مینی بوس و میدل باس پایه‌گاز ۱۰ سال ۱۰ سال
مینی بوس و میدل باس برقی بازسازی شده ۲۰ سال
اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال
کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال
موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال
موتورسیکلت بنزینی انژکتوری ۶ سال
موتورسیکلت برقی ۱۲ سال

چه خودروهایی اسقاطی هستند؟

سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده

ماشین چند ساله اسقاط می شود؟

ماشین های شخصی بالای ۱۵ سال اسقاط می شود.

چه مدل ماشین هایی در طرح اسقاطی هستند / چه مدل خودروهایی اسقاطی هستند؟

همه مدل ماشین فرسوده در طرح اسقاط برای واردات خودرو هستند

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.