معرفی لامبورگینی لانزادور در نمایشگاه ژنو 2023
رونمایی لانزادور در نمایشگاه ژنو 2023
لامبورگینی قصد دارد سه محصول فعلی خود را تا قبل از پایان 2024، به نیروی کمکی الکتریکی مجهز کند. اما نخستین محصول برقی این شرکت، نسخه نهایی از کانسپت لانزادور خواهد بود که هرچند در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 بعنوان مدل مفهومی رونمایی شده است اما با حداقل تغییرات، از سال 2028 تولید خواهد شد. لامبورگینی لانزادور بهعنوان رقیب اصلی فراری پوروسانگوئه و رولزرویس اسپکتر، چهره یک GT را با ویژگیهای کراساور ترکیب کرده است.
معرفی لامبورگینی لانزادور
براساس اعلام خودروساز ایتالیایی، این شاسیبلند سه در به دو پیشرانه برقی با مجموع 1341 اسببخار قدرت مجهز شده است، که خروجی را به هر چهار چرخ انتقال میدهد.
کنترل جزئیات آیرودینامیکی بدنه مثل ورودی های هوا در جلو و دیفیوزر عقب به سامانه ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) یا آیرودینامیک فعال لامبورگینی واگذار شده است، تا اجزای مذکور را برای حداقل مقاومت در برابر هوا و با ایجاد حداکثر نیروی رو به پایین بر بدنه تنظیم کند.
این کراساور برقی به سیستم تعلیق فعال با فنرهای بادی، کمکفنرهای تطبیقپذیر و قابلیت فرمانپذیری محور عقب مجهز شده است، ضمن اینکه سامانه توزیع گشتاور هم خروجی پیشرانه را بین هر چهار چرخ توزیع میکند، تا هندلینگ و پایداری در پیچها افزایش یابد.
سامانه کنترل دینامیک جدیدی به نام LDVI برای این خودرو توسعه یافته است، که با استفاده از یک الگوریتم پیچیده، پویایی خودرو را مطابق با نیازهای راننده، تنظیم خواهد کرد.
در نمای ظاهری لانزادور با تناسبات منحصربهفرد طراحی مواجه هستیم، که عادت به آن به زمان نیاز دارد. این خودرو در عین فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین، جزئیات بدنه لامبورگینی رووئلتو را با قابلیتهای لامبورگینی اوروس برای گذر از جادههای ناهموار همراه میکند. البته لانزادور حدود 10 سانتیمتر پایین تر از اوروس قرار میگیرد. قطعات مشکی براق در بخش پایینی بدنه هم حسی از ارتفاع کمتر را القا میکند.
رد پای طراحی سایر محصولات لامبورگینی همچون کانتاش، مورسیهلاگو و سستو المنتو را میتوان در لانزادور مشاهده کرد. گلگیرهای زاویهدار، الگوی Y شکل روی بدنه و چراغهای سهتایی عقب، از مهمترین موارد قابل اشاره به شمار میآید. شیب سقف هم با توجه به حضور دو سرنشین در بخش عقب شکل گرفته است.
برخلاف سوپراسپرتهای لامبورگینی، درهای لانزادور به طرف بالا باز نمیشود اما ناامید نشوید چراکه با ورود به فضای کابین این خودرو، با محیطی چشمگیر و البته جادار مواجه خواهید شد. داشبورد و کنسول مرکزی تحت تاثیر فرم Y شکل گرفته است. با وجود دو نمایشگر مجزا برای راننده و سرنشین جلو، از نمایشگر مرکزی خبری نیست. روی کنسول مرکزی میتوان تعدادی دکمه و البته دکمه استارت را مشاهده کرد.
طراحی کابین لانزادور را میتوان یکی از جدیدترین قدمهای لامبورگینی در جهت کاهش ردپای کربنی دانست. مثلا در برخی روکشها از پشم گوسفند استرالیایی استفاده شده است، که با توجه به رشد هرساله آن، یک ماده تجدیدپذیر بهشمار میآید. نخهای بهکار رفته در دوخت صندلیها و پوشش داخلی درها نیز از نایلون بازیافتی ساخته شدهاند درحالیکه فوم صندلیها از پلاستیک بازیافتی و به روش پرینت سهبعدی تولید میشود. حتی در پروسه ساخت روکشهای چرمی هم از آب باقیمانده از فرآیند تولید روغن زیتون استفاده شده است، تا از ورود مواد اسیدی و سمی آن به طبیعت جلوگیری شود.
از آنجا که 5 سال تا شروع تولید لامبورگینی لانزادور باقی مانده است، نمیتوان درباره قیمت آن سخن گفت ولی مطمئنا با خودرویی ارزان قیمت مواجه نیستیم.
Melding all of these systems together is a new suite of drive modes, each of which provide a more distinct flavour than what’s possible with an equivalent ICE model. Rather than giving the driver complete freedom to control the chassis and powertrain (as in a Rimac Nevera, for example), Lamborghini will develop its own presets to change steering behaviour, damping, torque delivery and aero settings (among others) in one hit.
The Lanzador is projected to be the lightest EV of its type according to its designers, but given that no existing electric car offers a similar bodystyle, it’s hard to determine how meaningful this is. Nevertheless, we’re intrigued to feel the results of Lamborghini’s technical might in the electric age.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com