قیمت خودرو‌های وارداتی/ تفاوت معنادار هیوندای النترا در چین و ایران

0

هیوندای النترا با قیمتی نزدیک ۱۸ هزار دلار پا به ایران گذاشته؛ یعنی حدود ۹۲۰ میلیون. قیمت همین محصول به‌شکل علی‌الحساب و بدون احتساب هزینه‌های جانبی در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون اعلام شده است

قیمت خودرو‌های وارداتی به‌شکل علی‌الحساب در سامانه یکپارچه بارگذاری شده است. طبق اطلاعیه جدیدی که در سامانه یکپارچه مشاهده می‌کنیم، موقع صدور فاکتور نهایی، هزینه مالیات و شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و بقیه آیتم‌ها به قیمت‌های فعلی اضافه می‌شود و متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی در این مقطع ملزم به پرداخت ۵۰ درصد از اعدادوارقام اعلامی خواهند بود. براساس تصمیم شورای رقابت تا الان تکلیف شش‌تا از مدل‌های وارداتی مشخص شده و قرار است به‌شکل علی‌الحساب بین ۷۷۰ تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروخته شوند. مدل‌هایی که در خود چین و هند نهایتا ۲۰، ۲۱ هزار دلار ارزش دارند و با اختلاف قیمت معناداری آماده عرضه در سامانه یکپارچه می‌شوند.

زوتی DL5 ارزان‌ترین گزینه‌ای است که در فهرست ابتدایی خودرو‌های وارداتی به‌چشم می‌خورد. طبق اعدادوارقامی که در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی وجود دارد، قیمت زوتی DL5 وارداتی به‌شکل علی‌الحساب ۷۷۰ میلیون تومان اعلام شده است. مدلی که در چین به‌اسم زوتی T۳۰۰ شهرت دارد و با پیشرانه تنفس طبیعی دست‌کم حدود هفت هزار دلار فروخته می‌شود.

قیمت زوتی DL5 در چین البته با پیشرانه توربوشارژ و گیربکس CVT به‌حداقل ۱۲ هزار دلار می‌رسد و، چون از همین نسخه از زوتی DL5 وارد ایران شده، می‌توانیم ارزش آن را نزدیک ۶۱۰ میلیون تومان بدانیم. فراموش نکنیم رقم فعلی اعلام شده بابت قیمت زوتی DL5 به‌شکل علی‌الحساب اعلام شده و بعید نیست قیمت تمام‌شده و قطعی آن به حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کند.

کیا سلتوس دقیقا نقطه مقابل زوتی DL5 قرار دارد و فعلا گران‌ترین خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه است؛ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان. این یکی با موتور ۱.۶ لیتری پا به ایران گذاشته نسبت به اغلب مدل‌های وارداتی ازحیث فنی اوضاع بهتری دارد.

قیمت کیا سلتوس وارداتی در ارزان‌ترین تریم حول‌وحوش ۱۳ هزار دلار است، اما نسخه آپشنال آن را نزدیک ۲۱ هزار دلار می‌فروشند. همان رقم ۱۳ هزار دلاری کیا سلتوس که لقب مسافری از هند را یدک می‌کشد، به‌پول خودمان معادل ۶۶۳ میلیون تومان است و اگر نسخه آپشنال آن پا به ایران بگذارد، بیشتر از یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان نمی‌ارزد. با این حال قیمت کیا سلتوس برای متقاضیان سامانه یکچارچه به‌شکل علی‌الحساب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

قیمت VS7 به‌این ترتیب معادل ۸۱۵ تا یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود، اما ممکن است خریداران VS7 از سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی برای خرید آن بیشتر از دو میلیارد بپردازند.

هیوندای النترا کرمان‌موتور با موتور ۱.۶ لیتر وارد ایران شده و از این نظر نسبت به هیونداری کرتایی که همین کرمان‌موتور مسئولیت واردات آن را برعهده گرفته، شرایط بهتری دارد.

قیمت هیندای النترا وارداتی فعلا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده و بااضافه شدن سایر هزینه‌ها احتمالا خرید هیوندای النترا وارداتی از مرز دو میلیارد عبور می‌کند. گفته می‌شود همین محصول با قیمت ۱۸ هزار و ۱۰۰ دلار پا به ایران گذاشته و با این اوصاف باید نهایتا ۹۲۰ میلیون تومان فروخته شود.

هیوندای کرتا که دومین نماینده فعلی کرمان‌موتور محسوب می‌شود، در کشور‌های آفریقای جنوبی با قیمت ۲۳ هزار دلار دست به دست می‌شود. قیمت هیوندای کرتا، اما در کشور هند از حدود ۲۰ هزار دلار آغاز می‌شود و به‌این ترتیب می‌توانیم بازه‌ای نزدیک یک میلیارد تومان را برای قیمت هیوندای کرتا متصور باشیم. با این حال قیمت هیوندای کرتا به‌شکل علی‌الحساب در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام شده است./فرارو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.