6 نکته طلایی برای رانندگی در باران

0

با ورود موج جدید بارش‌ها به کشور، بار دیگر نگرانی از بابت بروز برخی از ناهنجاری‌های ترافیکی به‌خصوص برای رانندگان خودروهای شخصی مطرح می‌شود. کاهش اصطکاک و افت میدان دید اغلب مهم‌ترین مشکلات راننده‌ها در فصول بارانی به شمار می‌روند. شاید بتوان با رعایت چند نکته ساده اما حیاتی این تهدید را تبدیل به یک فرصت جذاب کرد.

1- بازدیدهای فنی خودرو را انجام دهید

این بازدیدها باید زمستانه باشد. رانندگان حتما مخزن آب شیشه شور را نیز بررسی کننند چرا که در تابستان نیازی به استفاده از آن نبوده و شاید آب آن بخار شده باشد. همچنین چراغ‌های وسیله نقلیه خود را کنترل و از سالم بودن آن مطمئن شوند.

2 – میدان دید را محدود نکنید

قطرات متعدد باران روی 6 شیشه اصلی خودرو و دو آینه جانبی به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر می‌تواند شعاع دید راننده را کور کند. نسبت به ‌سلامت کارکرد برف‌پاک‌کن خود اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان شیشه‌ها و آینه‌ها را با مواد شوینده تمیز کنید تا در صورت پاشش قطرات باران میزان چسبندگی به حداقل برسد.

3 – از بخار گرفتن شیشه‌ها پرهیز کنید

تفاوت دمای کابین خودرو و فضای بیرونی به‌ویژه در زمانی که سرنشینان بیشتری داخل خودرو هستند، موجب بروز پدیده بخارگرفتگی داخلی شیشه‌ها می‌شود. هرگز با دست و یا دستمال پارچه‌ای معمولی شیشه‌ها را پاک نکنید. بهترین کار روشن کردن AC و یا کولر همراه با بخاری است. در غیر این‌صورت استفاده از دستمال نخی کاملاً تمیز نیز می‌تواند راهگشا باشد.

4 – سلامت تایرها مهم‌تر از همه‌چیز

شاید بتوان مهم‌ترین نکته برای حرکت در روزهای بارانی را وجود تایرهای مناسب و البته سالم تلقی کرد. صاف بودن لاستیک دیر یا زود شما را با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌کند و تعادل را بر هم می‌زند.

5 – سرعت پایین‌تر از حد مجاز

اعداد از پیش تعیین‌شده برای سرعت حرکت خودروها در معابر شهری در شرایط استاندارد در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین وقتی سطح خیابان‌ها خیس و اصطکاک پایین‌تر از میزان استاندارد است، می‌بایست کمی روی سرعت خودرو تجدیدنظر کرد.

6- فاصله طولی را رعایت کنید

در روزهای غیر بارانی فاصله طولی با خودروی جلویی باید 2 برابر طول وسیله نقلیه و بر اساس سرعت بیشتر باشد، و در زمان بارندگی این فاصله حتی به سه برابر وسیله و بیشتر هم می‌رسد که البته رانندگان باید از سبقت خودداری کرده تا بهتر بتوانند وسیله نقلیه خود را هنگام وقوع حادثه کنترل کنند.

7 – مواجهه با پدیده‌ای به اسم سوارشدن روی آب

حرفه‌ای‌ها همواره توصیه می‌کنند راننده‌ها باید در روزهای بارانی با پدیده‌ای به اسم Aquaplaning آماده باشند. آکواپلنینگ اشاره به وضعیتی دارد که تایر درون استخری از آب قرار می‌گیرد. در این حالت اصطکاک عملاً صفر می‌شود. کافی است گاز را رها کنید و از ترمزگیری بپرهیزید تا وزن خودرو بتواند بر حجم آب غلبه کند.

8 – دقت، دقت، دقت

حتی اگر تمام نکات فوق را انجام دهید ولی دقت کافی را در رانندگی نداشته باشید، حاصل کار می‌تواند تلخ باشد. این نکته را در نظر بگیرید که بارش باران به‌خودی‌خود باعث کاهش دقت راننده‌های اطراف نیز می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.