دلایل روغن زدن شمع دنا ،سمند و دیگر خودروهای EF7

0

هنگامی که متوجه روغن زدن شمع دنا و سمند شدید وقت آن است که به علت وجود آن بپردازید، به عبارت دیگر باید دید که چه اتفاقی می افتد؟ ما در زیر رایج ترین دلایل روغن زدن شمع خودرو را ذکر کرده ایم.

دلایل روغن زدن شمع دنا ،سمند

 علت روغن زدن شمع خودرو
 روغن زدن شمع سمند
 روغن زدن شمع دنا
 روغن زدن شمع 206
 روغن زدن شمع پژو پارس
 آموزش عیب یابی ماشین
 دلایل کم کردن روغن موتور
 روغنی شدن رزوه شمع
 روغن زدن شمع تیبا

عملکرد شمع خودرو

خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند برای حرکت نیازمند احتراق در موتور خود هستند. این احتراق توسط قطعه ای کوچک به نام شمع موتور انجام می‌گیرد. شمع خودرو در داخل موتور و در بالای سیلندر قرار دارد و پس از مکش سوخت به داخل سیلندر با یک جرقه کوچک موجب انفجار آن می‌شود.

شمع موتور خودرو برای جرقه زنی به ولتاژ بالایی نیاز دارد. این ولتاژ بالا از طریق کوِئل خودرو تامین می‌شود. کوئل برق ولتاژ پایین را از باتری خودرو می‌گیرد و با افزایش ولتاژ آن، این جریان را به شمع‌ها منتقل می‌کند. این ولتاژ به طور معمولی عددی بین 12000 تا 25000 ولت است که موجب یونیزه شدن گازهای بین الکترودهای مرکزی و جانبی شمع شده و ایجاد جریان و در نتیجه احتراق می‌کند.

نشتی از بیرون موتور

ممکن است علت جمع شدن روغن در اطراف شمع ها، راه یافتن روغن از قسمت های روی سرسیلندر و یا از یکی از قطعات خارجی موتور باشد.

به عنوان مثال ممکن است روغن از اطراف رزوه های پیچ های کاور سرسیلندر بالا آمده و در اطراف شمع جمع گردد و یا ممکن است یک واشر و یا اورینگ مشکل داشته باشد و موجب جمع شدن روغن در اطراف شمع گردد.

خرابی واشر سر سیلندر

یکی از دلایلی دیگری که ممکن است روغن به داخل اتاقک احتراق راه یابد و باعث روغن زدن شمع دنا گردد، آسیب دیدگی واشر سرسیلندر می باشد، در این وضعیت ممکن است قطعات دیگر مانند سرسیلندر نیز دچار آسیب دیدگی شده باشند.

خرابی یا فرسودگی گاید و لاستیک های ساق سوپاپ

گایدهای سوپاپ وظیفه دارند که سوپاپ های ورودی و خروجی همیشه در موقعیت مناسب قرار داشته باشند، لاستیک های ساق سوپاپ نیز اجازه ورود روغن به اتاقک احتراق را نمی دهند.

اگر این لاستیک ها آسیب ببینند و یا معیوب باشند، روغن به اتاقک احتراق نفوذ خواهد کرد و به شمع های خودرو خواهد رسید.

رینگ های خراب پیستون

 علت روغن زدن شمع خودرو
 روغن زدن شمع سمند
 روغن زدن شمع دنا
 روغن زدن شمع 206
 روغن زدن شمع پژو پارس
 آموزش عیب یابی ماشین
 دلایل کم کردن روغن موتور
 روغنی شدن رزوه شمع
 روغن زدن شمع تیبا

در اطراف هر پیستون در موتور خودروی شما، رینگ های موتور وجود دارد که مانع از نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق می شود. اما وقتی این رینگ ها آسیب ببینند، هیچ چیز مانع از نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق نمی شود و باعث روغن زدن شمع دنا می گردد.

پیستون آسیب دیده

در حالی که پیستون های آسیب دیده یا ترک خورده اتفاق نادری هستند، اما ممکن است این اتفاق هم رخ دهد، آسیب دیدن پیستونها باید خیلی جدی گرفته شود، در غیر اینصورت ممکن است موجب خرابی  بلوک سیلندر و قطعات دیگر موتور شوند.

علائم روغن زدن شمع دنا و سمند

  • دود آبی از لوله اگزوز شما
  • افزایش مصرف سوخت
  • بوی گاز از لوله اگزوز
  • کاهش عملکرد موتور
  • بد کار کردن موتور

آیا می توانید با وجود روغن زدن شمع دنا رانندگی کنید؟

به طور خلاصه می توان گفت که رانندگی با خودروئی که مشکل فنی دارد و به هر دلیلی روغن به محفظه احتراق راه پیدا می کند، توصیه نمی شود و لازم است تا مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

زیرا راه یافتن روغن به محفظه احتراق و سوختن آن، علاوه بر اینکه موجب آسیب دیدن به قطعات دیگر موتور می شود، موجب آلایندگی زیاد نیز می گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.