۱۲ میلیون تومان هزینه تعمیر آب‌سوزی ب‌ام‌و ۵۲۸

0

۱۲میلیون تومان هزینه تعمیر آب‌سوزی ب‌ام‌و ۵۲۸

http://ourcar.ir/Content/UserFiles/Images/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%85%D9%88-528i-m-package-4.jpg

تعویض رادیاتور و توربوشارژ

امروزه اغلب کمپانی‌های مطرح خودروسازی برای کاهش میزان هزینه‌های تولیدی، قطعات خود را در کشورهای دیگر تولید می‌کنند که همین امر باعث می‌شود برخی مواقع شاهد قطعات بی‌کیفیت باشیم برخی از قطعات در عین سادگی، تاثیر بسیاری بر روند کار یک خودرو دارند که از آن‌جمله می‌توان به قطعاتی مانند رادیاتور، پمپ آب، پمپ روغن، ترموستات و… اشاره کرد که اگر کیفیت‌شان مرغوب نباشد، قطعا سبب وارد کردن هزینه هنگفت به راننده خواهند شد.

به گزارش کارستان ،هنگام طراحی و ساخت موتورهای پر دور برای خودروهای اسپرت، مهم‌ترین پارامتری که در نظر گرفته می‌شود، آلیاژ قطعات مورد استفاده است. در حقیقت یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در افزایش یا کاهش استهلاک موتور، آلیاژ قطعات است. امروزه اغلب کمپانی‌های مطرح خودروسازی برای کاهش میزان هزینه‌های تولیدی، قطعات خود را در کشورهای دیگر تولید می‌کنند که همین امر باعث می‌شود برخی مواقع شاهد قطعات بی‌کیفیت باشیم برخی از قطعات در عین سادگی، تاثیر بسیاری بر روند کار یک خودرو دارند که از آن‌جمله می‌توان به قطعاتی مانند رادیاتور، پمپ آب، پمپ روغن، ترموستات و… اشاره کرد که اگر کیفیت‌شان مرغوب نباشد، قطعا سبب وارد کردن هزینه هنگفت به راننده خواهند شد.

هفته گذشته راننده یک دستگاه ب‌ام‌و ۵۲۸ مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر به مکانیکی مراجعه و علت حضور خود را گاز نخوردن، کاهش شدید قدرت و خارج شدن آب از اگزوز بیان کرد. مکانیک با پرسش سوالاتی درباره عملکرد خودرو متوجه شد که موتور خودرو لرزش نیز دارد. مکانیک ابتدا به بررسی موتور پرداخت، زیرا حدس زد واشر سرسیلندر معیوب شده باشد اما با بررسی مشخص شد که مقداری آب به داخل توربوشارژر راه یافته و همین عامل سبب افت قدرت و خروج آب از موتور شده است. از سوی دیگر رادیاتور خودرو نیز به دلیل تنش‌های حرارتی دچار سوراخ شده بود که نیاز به تعویض داشت، پس مکانیک با یافتن مشکلات خودرو شروع به باز کردن و تعمیر قطعات کرد که مراحل آن را می‌خوانیم.

ابتدا مکانیک به بررسی محل نشتی آب و رادیاتور پرداخت که متوجه شد رادیاتور سوراخ است و مقداری آب روی اینتر کولر خودرو ریخته می‌شود و دلیل افت قدرت خودرو همین مساله بوده است. پس مکانیک مشغول باز کردن سینی جلو، سپر، پایه‌های رادیاتور، فن، اینتر کولر و اتصالات آن شد. با بررسی بیشتر، مکانیک دریافت به‌دلیل تنش‌های حرارتی فراوان، رادیاتور خودرو فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. اما از آنجاکه راننده اعلام کرده بود خودرو شتاب کافی ندارد و آب از اگزوز آن خارج می‌شود، مکانیک به بررسی بیشتر قطعات موتور پرداخت و  متوجه شد آب به داخل توربوشارژر نشت کرده و سبب شده است پره‌های آن زنگ بزند و به شدت افت قدرت و در نهایت آب‌سوزی به‌وجود آید.

در مرحله بعد، مکانیک به باز کردن توربوشارژر پرداخت که برای این کار ابتدا اتصالات، لوله‌های ورودی و خروجی روغن و آب را باز و پس از آن لوله‌های رابط از اینترکولر را جدا و در نهایت مشغول باز کردن منیفولد توربو از سرسیلندر شد. سپس خارها، دیاق‌ها و گلویی اگزوز را از بلوکه سیلندر باز کرد. با باز شدن توربو، مکانیک متوجه شد به‌دلیل نشتی آب، پره‌های توربو به‌طور کامل زنگ زده و نیاز به تعویض دارد. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که توربو قطعه قابل تعمیر نیست، زیرا قطعات آن موجود نیست. همچنین هنگام بستن توربو اگر آن‌را سفت جمع کنند، خودرو شتاب نمی‌گیرد و اگر اصطلاحا روان جمع کنند، نشت روغن پیدا می‌کند.

مکانیک سفارش قطعات جدید از جمله توربو، رادیاتور، اورینگ‌ها و اتصالات را داد و با فراهم شدن قطعات، توربو را روی منیفولد نصب کرد. سپس توربو را روی بلوکه سیلندر نصب و دیاق‌ها را هم‌زمان با آن بست و مشغول سفت کردن پیچ‌های آن با تورک‌متر شد. پس از بستن توربو، مکانیک لوله‌های ورود و خروج روغن و آب و بعد از آن متعلقات سیستم هدرز را متصل و آنها را بست. در مرحله بعدی، رادیاتور جدید روی خودرو نصب و اورینگ‌ها و اتصالات سیستم خنک‌کاری نیز تعویض شدند. سپس اینتر کولر، فن، پایه‌های رادیاتور، سینی جلو و اتصالات سیستم خنک‌کاری در محل خود قرار گرفتند. با اتمام کار، مکانیک داخل رادیاتور آب ریخت و آن‌را هواگیری کرد. در پایان نیز برای اطمینان، خودرو تست خیابانی شد.

در پایان از مهندس رضا برنابادی که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند، کمال تشکر را داریم. هزینه این تعمشیر در تعمیرگاه‌های سطح شهر بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.