دیسک و صفحه کلاچ از چه قطعاتی تشکیل شده‌اند؟

0

هر آنچه که لازم است راجع به دیسک و صفحه کلاچ بدانید

کارستان ؛احتمال می‌دهیم به جز آقای کلاچ (Mr.Clutch) به ندرت می‌توان افرادی را پیدا کرد که وقتشان را صرف مطالعه و تحقیق راجع به پدالی کنند که هنگام رانندگی امکان تغییر دنده را فراهم می‌کند. اما باید بگوییم که دیسک و صفحه کلاچ بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از وسایل نقلیه است و داشتن کمی اطلاعات راجع به آنها نه تنها بد نیست، بلکه ارزشمند هم هست و شما می‌توانید از بسیاری از مخارج بیهوده خلاص شوید! پس هرچه زودتر دست به ‌کار شوید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

افزایش شتاب خودرو افزایش قدرت و شتاب خودرو دلایل افت شتاب خودرو شتاب خودرو پراید علت کاهش شتاب خودرو علت کاهش شتاب پراید علت کاهش شتاب پژو 206 علت کاهش شتاب پژو 405 تعمیرکار

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

فهرست مطالب

کلاچ وسیله‌ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می‌کند. درواقع سیستم کلاچ یک رابط اصطکاکی بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه دنده منتقل می‌کند و پس از آن با حضور سایر سیستم‌ها توان به چرخ‌ها منتقل می‌شود. خب اگر خیلی از این تعاریف سر در نیاوردید اجازه دهید که موضوع دیسک و صفحه کلاچ را با یک مثال ساده برایتان توضیح دهیم:
فرض کنید که شما سوار ماشینتان می‌شوید و استارت می‌زنید، در این صورت ماشینتان روشن می‌شود. در همین حین قطعه‌ای به نام فلایول به سرعت می‌چرخد. البته این را هم بگوییم که این چرخش از طریق احتراق سوخت در موتور صورت می‌گیرد. حالا باید این چرخش به چرخ‌های خودرو شما برسد پس قطعه‌ای لازم است که نیروی تولیدی از موتور را به گیربکس برساند. خب نظر شما چیست؟
تبریک! شما درست حدس زدید، این قطعه کلاچ است .

آموزش تصویری تعویض دنده آموزش تصویری تعویض دنده پراید آموزش تعویض دنده آموزش تعویض دنده به راحتی آموزش کنترل کلاج آموزش مکانیک خودرو اهرم تعویض دنده بنز اهرم تعویض دنده پورشه بهترین زمان تعویض دنده تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ جا نرفتن دنده پراید مشکل تعویض دنده نحوه تعویض دنده عقب

وظیفه دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

همان طور که گفتیم دیسک و صفحه کلاچ بخشی از گیربکش است که کار انتقال نیرو را انجام می‌دهد. به این ترتیب قدرت خودرو افزایش خواهد یافت. در واقع زمانی که ماشین به حرکت در می‌آید، به کمک دنده، نیروی موتور بیشتر شده و به چرخ دنده ها انتقال پیدا می‌کند. دیسک و صفحه کلاچ این عمل انتقال نیرو را مدیریت می‌کنند. این فرآیند در خودروهای دنده دستی رخ می‌دهد، در حالی که در خودروهای اتوماتیک، روال افزایش نیرو به صورت خودکار انجام می‌شود.

سازوکار دیسک و صفحه کلاچ چگونه است؟

به طور کلی سیستم کلاچ دارای دو دیسک است که یکی از این دیسک‌ها به میل لنگ متصل است و دیگری که با نام دیسک و یا صفحه اصطکاک نیز شناخته می‌شود نیروی موتور را گیربکس منتقل می‌کند. در حالت استراحت یعنی زمانی که پا روی پدال کلاچ قرار ندارد، دو دیسک محکم به هم چسبیده‌اند. اما هنگامی که شما پایتان را بر روی پدال کلاچ می‌فشارید این دو صفحه از هم دور شده و صفحه اصطکاک با قطعه‌ای به نام فلایول (قطعه‌ی دایره‌ای شکل دندانه‌دار که به استارت خودرو متصل است و با چرخش آن خودرو روشن می‌شود.) تماس پیدا کرده و شروع به چرخش می‌کند و پس از آن نیروی دریافتی را به گیربکس انتقال می‌دهد؛ در نتیجه انرژی موتور از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل و سپس روانه چرخ‌ها می‌شود.
در زمان قطع فشار، تماس بین دیسک اصطکاکی و فلایول کاهش می‌یابد و تنها صفحه روی فلایول می‌لغزد. البته لازم به ذکر است که بگوییم انتقال نیرو از صفحه کلاچ به کمک شفت ورودی انجام می‌شود و کاهش فشار از طریق فنر دیافراگمی صورت می‌گیرد. در هنگام تعویض دنده‌ها نیز باید انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده متوقف شود و این کار تنها زمانی امکانپذیر است که شخصِ شخیص کلاچ نقش آفرینی کند. به ‌طور کلی اساس کار کلاچ خودرو بر پایه نیروی اصطکاک بین سطوح و انتقال نیرو استوار است و اگر نیروی اصطکاک به‌ اندازه کافی وجود نداشته باشد، این مکانیزم کارایی‌اش را از دست می‌دهد.

لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ انواع کلاچ خودرو خاموش شدن خودرو موقع آزاد کردن کلاچ آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی ماشین دلایل بکسواد کردن کلاچ کلاچ تک صفحه ای چیست لنت کوبی کلاچ تمام شدن لنت کلاچ علت راه نرفتن ماشین دلایل کاهش شتاب خودرو

دیسک و صفحه کلاچ از چه قطعاتی تشکیل شده‌اند؟

همانطور که تاکنون گفتیم قطعاتی مثل دیسک و صفحه کلاچ بخش مهمی از سیستم انتقال قدرت هستند و کلاچ نیروی چرخشی میل‌لنگ را به گیربکس منتقل می‌کند. اما به یاد داشته باشید که یک دست صدا ندارد! برای همین هم هست که خود سیستم کلاچ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در زیر هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

• فلایویل یا چرخ طیار

این قطعه که یک صفحه دایره‌ای شکل فلزی است در انتهای میل لنگ قرار دارد و وظیفه‌ی اصلی آن انتقال نیروی جنبشی میل‌لنگ به گیربکس و جذب ارتعاشات شدید موتور است .

• صفحه فشار

این قطعه فشار لازم برای تماس صفحه اصطکاک با فلایول را تامین می‌کند و موجب می‌شود تا دیسک بر روی فلایول در هنگام دوران نلغزد.

• صفحه کلاچ

صفحه کلاچ که جزو یکی از اساسی‌ترین قطعات سیستم کلاچ می‌باشد بر روی فلایول قرار دارد و با آن مستقیماً در تماس است .

آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله خودرو کارستان آموزش تعمیر کلاچ

برای جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه، صفحه کلاچ با لنت مخصوصی پوشیده شده‌ است؛ جنس این لنت‌ها در قدیم از نوع آزبست بود، ولی امروزه به دلیل عوارض بسیار زیاد، استفاده از آن‌ها ممنوع و مواد کاغذی و سرامیکی جایگزین آن‌ها شده‌اند. وجود یک صفحه ارتعاشگیر در مرکز این قطعه موجب می‌شود تا ضربات ناشی از انتقال ناگهانی حرکت
چرخشی موتور خودرو دفع شود که همین امر از تکان شدید خودرو هنگام تعویض دنده به شدت جلوگیری می‌کند. از طرفی دیگر نیز وجود یک توپی هزار خار باعث می‌شود تا نیروی موتور به خوبی به گیربکس انتقال یابد.

• فنر

این قطعه که خود شامل دو نوع مارپیچی و دیافراگمی می‌شود، وظیفه فشرده کردن دیسک کلاچ بر روی صفحه کلاچ را بر عهده دارد.

• یاتاقان رهاکننده

این قطعه از دو قسمت پوسته و بلبرینگ تشکیل می‌شود و زمانی که شما پدال کلاچ را می‌فشارید بر زبانه‌های فنر دیافراگمی نیرو وارد کرده و به آن فشار می‌آورد .

• بلبرینگ

این قطعه که بر روی غلافی حول شفت ورودی جعبه دنده قرار گرفته است وظیفه فشرده کردن تیغه‌های فنر صفحه کلاچ را بر عهده دارد و جالب است بدانید که جهت حرکت آن در خلاف جهت حرکت صفحه کلاچ است.

آموزش تعویض صفحه کلاچ ال نود آموزش تعویض صفحه کلاچ پراید آموزش تعویض صفحه کلاچ پیکان اجرت تعویض صفحه کلاچ پراید آموزش تعویض صفحه کلاچ ماشین اجرت تعویض صفحه کلاچ ام وی ام 110 زمان تعویض صفحه کلاچ تعویض صفحه کلاچ سمند هزینه تعویض صفحه کلاچ پراید علت لرزش پدال کلاچ علت لرزش پدال کلاچ سمند علت لرزش پدال کلاچ پژو 206 آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

• دوشاخه

قطعه هما نطور که از نامش پیداست به صورت یک دوشاخه با لولاست و بر روی بلبرینگ کلاچ قرار دارد و روی آن حرکت می‌کند.

• پدال

پدال کلاچ که در زیر پای راننده قرار دارد از طریق مکانیزم کابلی یا هیدرولیکی با یاتاقان رها کننده در ارتباط است.

جنس دیسک و صفحه از چیست؟

چیزی که در این موضوع اهمیت دارد این است که این دیسک و صفحه باید از جنسی باشند که به مرور زمان بر اثر اصطکاک تمام شوند. اگر این مورد در نظر گرفته نشود آتش سوزی اتفاق خواهد افتاد. به همین دلیل معمولا دیسک و صفحه از جنس آزبست و آلومینیوم ساخته می‌شود و قطعات داخلی آن از فولاد تشکیل شده است. علاوه بر اصلی‌ترین دلیلی که در بالا برای به کارگیری این مواد ذکر شد، لزوم محکم بودن دیسک را باید بیان کرد که باید در برابر انواع ضربات مقاوم باشد.

اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک آدرس تعمیرگاه های تهران تعمیر توربین گیربکس اتومات نحوه عملکرد گیربکس اتومات آموزش مکانیک خودرو اجزای داخل توربین گیربکس اتومات توربین چیست

و اما چند نوع سیستم کلاچ داریم؟

اگر بخواهیم مقوله دیسک و صفحه کلاچ را باز کنیم باید بگوییم به طور کلی سیستم کلاچ‌ها بسته به نوع کاربرد و محلشان به دو دسته اصطکاکی و غیر اصطکاکی تقسیم می‌شوند که هر دسته می‌تواند ساده و یا مجهز به یک سیستم کنترلی الکترونیکی باشد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

کلاچ‌های غیر اصطکاکی

انواع کلاچ‌های غیر اصطکاکی عبارتند از :

کلاچ بدون لغزش

این نوع کلاچ که معمولا در خودروهای شخصی از آن استفاده می‌شود دو حالت دارد: خلاص و درگیر؛ بنابراین در این حالت هیچ‌گونه لغزش یا سایشی در کلاچ مشاهده نمی‌شود.

کلاچ یک طرفه

این نوع کلاچ همانطور که از نامش پیداست تنها در گردش‌های تک جهته مانند کلاچ بدون لغزش عمل می‌کند درحالی که اگر چرخش در جهات مختلف صورت بگیرد، این نوع کلاچ به خوبی عمل نمی‌کند و هیچ‌گونه انتقال نیرویی صورت نمی‌گیرد.

کلاچ هیدرولیکی

در سیستم کلاچ‌های هیدرولیک نیرو به‌ وسیله سیال منتقل می‌شود؛ بدین شکل که انتقال نیرو از یکی از صفحات به سیال و سپس از سیال به صفحه متحرک مورد نظر صورت می‌گیرد. این نوع کلاچ شامل یک پمپ و توربین با پره‌های داخلی است که رو به‌روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و پمپ به وسیله یک صفحه به فلایول متصل است و توربین نیز به شفت ورودی گیربکس.
از مزایای کلاچ‌های هیدرولیکی می‌توان به بهبود عملکرد پدال کلاچ و سهولت در رانندگی نیز اشاره کرد .

سیستم کلاچ‌های اصطکاکی

اساس عملکرد این دسته از کلاچ‌ها ضریب اصطکاک نسبتاً بالای دو صفحه عاجدار است که همین موضوع منجر به انتقال نیرو از یکی از صفحات به دیگری می‌شود.
انواع سیستم کلاچ‌های اصطکاکی عبارتند از:

کلاچ مخروطی (Cone Clutch)

صفحات موجود در این نوع کلاچ‌ها به شکل مخروط هستند و در هنگامی که کلاچ درگیر می‌شود، نیرو از طریق این دو صفحه مخروطی منتقل می‌شود .

کلاچ دیسکی (Plate Clutch)

کلاچ‌های دیسکی که خود به چند دسته تقسیم می‌شوند از صفحات مسطح برای درگیری استفاده و نیروی گشتاور را به صورت گریز از مرکز منتقل می‌کنند. این نوع کلاچ‌ها شامل موارد زیر هستند:
o کلاچ تک صفحه‌ای (Single Plate Clutch)
o کلاچ چند صفحه‌ای (Multi Plate Clutch)
o کلاچ نیمه گریز از مرکز (Semi-Centrifugal Clutch)
o کلاچ گریز از مرکز یا وزن‌های (Centrifugal Clutch)

سیستم کلاچ تک صفحه‌ای (Single Plate Clutch)

در سیستم کلاچ تک صفحه‌ای که جزو یکی از متداول‌ترین انواع کلاچ هست، صفحه اصطکاکی بین فلایول و صفحه فشارنده قرار دارد و پس از فشردن پا بر روی پدال کلاچ نیروی اعمال شده توسط صفحه فشارنده سطوح را به هم میچسباند. این نوع کلاچ نیز خود از دو دسته تقسیم می‌شود :
• کلاچ تک صفح های با فنر لوله‌ای:
در این نوع کلاچ، هنگامی که صفحه کلاچ به وسیله صفحه فشارنده به فلایول می‌چسبد، این کار به کمک فنرهای پیچشی صورت می‌گیرد.
• کلاچ تک صفحه‌ای با فنر ديافراگمی (Diaphragm Spring Clutch):
عملکرد این نوع کلاچ دقیقاً همانند کلاچ تک صفحه‌ای است. منتها با این تفاوت که هنگام فشردن پدال کلاچ، صفحه فشارنده به جای استفاده از فنرهای پیچشی از فنرهای دیافراگمی برای فشردن صفحه اصطکاکی به فلایول استفاده می‌کند. فنرهای دیافراگمی به شکل مخروط هستند که در هنگام فشرده شدن به صورت تخت در می‌آیند.

برند والئو فرانسه قیمت دیسک و صفحه والئو فرانسه قیمت لنت ترمز والئو فرانسه قیمت صفحه کلاچ قیمت دیسک وصفحه رانا آموزش تعمیر کلاچ آموزش تعویض دیسک و صفحه کلاچ اجرت تعویض صفحه کلاج گیربکس دلایل خراب شدن سیم کلاچ علت خراب شدن کلاچ آموزش تعمیر خودرو

کلاچ چند صفحه ای (Multi Plate Clutch)

این مدل کلاچ درست مانند کلاچ‌های تک صفحه‌ای هستند. اما همانطور که از نام آنها پیداست، به جای یک صفحه کلاچ از چندین صفحه استفاده می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا این نوع کلاچ نیروی بزرگتری را منتقل کند. در نتیجه کلاچ چند صفحه ای برای خودروهای سنگین و ماشین‌های مسابقه که به انتقال نیروی بیشتری نیاز دارند، مناسب‌تر است.

کلاچ نیمه گریز از مرکز (Semi-Centrifugal Clutch)

در کلاچ‌های نیمه گریز از مرکز بسته به میزان سرعت خودرو از اجزای مختلفی برای انتقال نیرو استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که در سرعت‌های معمولی از فنرها و در سرعت‌های بالاتر از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌شود .

کلاچ گریز از مرکز (Centrifugal Clutch)

این نوع کلاچ درست برخلاف دسته قبلی تنها از نیروی گریز از مرکز برای اعمال فشار بر روی صفحات و درگیر کردن کلاچ استفاده می‌کند. امروزه، این نوع کلاچ به طور گسترده در خودروهای کنونی استفاده می‌شود.

اجزای سیستم انتقال قدرت انواع سیستم انتقال قدرت سیستم انتقال قدرت چیست آموزش تعمیر کلاچ آموزش تعویض صفحه کلاچ پراید اجزای سیستم کلاچ پراید دلایل سفت بودن کلاچ دلایل تمام شدن صفحه کلاچ علائم خرابی بلبرینگ کلاچ وظیفه دیسک کلاچ آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو

تفاوت دیسک و صفحه ۴ فنره و ۶ فنره چیست؟

دیسک و صفحه کلاچ معمولی (پری دمپر) دارای ۴ فنر است. مرکز ثقل این مدل ثابت بوده و لرزش کمتری نسبت به مدل های دیگر دارد. ضمن این که شتاب این مدل نیز بیشتر از سایر مدل‌های دیسک و کلاچ می‌باشد. اما دیسک و کلاچ های ۶ فنره داره مرکز ثقل متحرکت بوده و به طرفین (بالا، پایین، چپ و راست) حرکت می‌کند. علت این امر حرکت بدون لرزش و آرام خودرو می‌باشد.

پری دمپر چیست و چه کاربردی در صفحه کلاچ خودرو دارد؟

کلمه پری دمپر در لغت به معنای دفع کننده لرزش است. این در حالی است که در بازار به دیسک و صفحه معمولی با ۴ فنر دوبل پری دمپر می‌گویند. علت این امر ثابت بودن مرکز ثقل دفع کننده دیسک های معمولی و لرزش کمتر آن‌ها می‌باشد.

پری دمپر به معنی دفع‌کننده لرزش است و همانطور که از معنی آن پیداست کمپانی‌های بزرگ دیسک و صفحه کلاچ، به منظور کاهش لرزش‌های هرز گیربکس و نهایتاً صفحه کلاچ از این تکنولوژی استفاده می‌نمایند. در واقع تفاوت دیسک و صفحه معمولی و پری دمپر در فنرهای دوبل آنهاست و این مدل جدید به علت اینکه از ۴ فنردوبل بهره‌مند هستند شتاب بالاتری دارند.

زمان مناسب برای بررسی تست سلامت دیسک و صفحه کلاچ

خب، در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم همه چیز به شما و نحوه استفاده شما از خودرو برمی‌گردد. عوامل زیادی در طول عمر دیسک و صفحه کلاچ موثر است. به طور مثال قرار نگرفتن در ترافیک، رانندگی نکردن در مسیرهای سخت، پرهیز از رانندگی هیجانی و… همگی از عواملی هستند که می‌توانند بر دوام دیسک و صفحه کلاچ تاثیر بگذارند. اما به طور کلی باید گفت بهتر است با گذشت یک سال‌و‌نیم برای بررسی صفحه کلاچ خودرو خود اقدام کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

چگونه می‌توان عمر دیسک و صفحه کلاچ را افزایش داد؟

همانطور که اشاره کردیم عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند که به ما کمک می‌کنند با رعایت آن‌ها بتوانیم دوام دیسک را بالا ببریم و دیرتر برای تعویض و یا تعمیر آن هزینه کنیم. بدون معطلی برویم سراغ این عوامل:

۱. بی مورد از کلاچ استفاده نکنید!

بسیاری از افرادی بر حسب عادت در بیشتر مواقع پای خود را کمی روی کلاچ نگه می‌دارند و به حرکت ادامه می‌دهند. به خصوص در هنگام تعویض دنده! اما واقعیت این است فشار دادن اندک کلاچ هم به  معنی درگیر کردن آن است و باید بعد از تعویض دنده به طور کامل کلاچ را رها کنید.

۲. دنده را صحیح جا بزنید

اگرچه تعویض دنده بدون فشردن کلاچ کار بعیدی است، اما انسان است و هزار عیب و ایراد! بنابراین توصیه می‌کنیم این مورد را از قلم نیندازید و سعی کنید با چنین اشتباهی عمر دیسک و صفحه کلاچ را کاهش ندهید. بسیاری از موارد هم زود رها کردن کلاچ باعث می‌شود دنده به خوبی جا نخورد و همین موضوع بر دوام و فرسودگی آن تاثیرگذار است.

۳. دنده غلط ممنوع!

اینکه بدانید در مواقع خاص مثل سربالایی‌ها از کدام دنده باید استفاده کنید خیلی می‌تواند به افزایش عمر کلاچ کمک کند. به کار بردن دنده‌هایی غیر از یک و دو در شرایط سخت رانندگی به جز خرابی دیسک و صفحه کلاچ، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

۴. از حمل بار سنگین پرهیز کنید

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در طول عمر دیسک و صفحه کلاچ حمل بار سنگین با خودرو است. به خصوص در جاده‌های سربالایی و با شیب تند که فشار زیادی بر ماشین وارد خواهد کرد. توصیه می‌کنیم اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید دنده را به آرامی تعویض کنید و از رانندگی هیجانی بپرهیزید. تا فراموش نکردیم بهتر است بکسل کردن خودرو را هم یادآوری کنیم که تا چه میزان می‌تواند باعث فرسودگی و استهلاک دیسک و صفحه کلاچ شود. در این وضعیت بهتر است با سرعت بسیار کم حرکت کنید و از راننده خودرو بکسل شده بخواهید از ترمز زدن بیجا خودداری نماید.

۵. در سربالایی توقف نکنید

بسیار از رانندگان زمانی که در سربالایی یا ترافیک قرار می‌گیرند، برای پیشگیری از حرکت کردن خودرو به سمت عقب، با کلاچ بازی می‌کنند و آن را به میزان کم فشار می‌دهند. در حالیکه این کار به مرور باعث آسیب زدن به صفحه کلاچ می‌گردد و توصیه می‌کنیم به جای استفاده از این روش به ترمز دستی خودرو روی بیاورید واز آن استفاده کنید.

۶. مواظب ترافیک باشید!

خیلی واضح است که گیر کردن در ترافیک‌های سنگین تا چه میزان می‌تواند برای کارکرد کلاچ مخرب باشد. دلیل آن هم این است که در ترافیک برای پیشگیری از تصادف مجبور هستید کلاچ را زیاد نگه دارید و همین برای کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ کافیست!

ساده ترین روش تست سالم بودن صفحه کلاچ

واضح‌ترین نشانه برای اینکه متوجه خرابی دیسک و صفحه کلاچ شوید شتاب ماشین شما می‌باشد. اگر اصطلاحاً ماشین شما گاز می‌خورد ولی سرعت بالا نمی‌رود باید هر چه سریعتر برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ اقدام نمایید. به صورت کلی می‌توان گفت:

  • اگر خودرو شما گاز می‌خورد ولی سرعت آن بالا نمی‌رود، باید به بررسی دیسک و صفحه کلاچ بپردازید.
  • اگر پدال کلاچ ماشین شما سفت شده باشد، باید برای تعویض صفحه کلاچ اقدام کنید.
  • اگر هنگام آزاد کردن پدال کلاچ، پای شما به عقب رانده می‎‌شوند احتمالا مجبور هستید که صفحه کلاچ را تعمیر کنید.
  • اگر دنده خودرو شما به خوبی جا نمی‌خورد و تعویض دنده دشوار است، باید به سلامت صفحه کلاچ ماشین شک کنید.
  • اگر در لحظه راه افتادن خودرو و قرار داشتن در دنده یک، با آزاد کردن کلاچ اتاق ماشین بلرزد یعنی مشکل از دیسک و صفحه کلاچ است و باید به آن رسیدگی کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو دلایل کاهش شتاب خودرو علائم روغن ریزی گیربکس علت کاهش شتاب پژو 405 بکسواد صفحه کلاچ اصول تعمیر ماشین

علائم تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

منظور از تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ بروز مشکل و ایراد در آن است به طوری که دیگر کارایی گذشته خود را ندارد. گاهی نیز خرابی این قطعه مربوط به سوختن صفحه کلاچ می‌شود.

دیسک و صفحه کلاچ ماشین به طور دائم در معرض فشار و سایش قرار دارند. این سایش‌ها در طول زمان موجب کاهش ضخامت دیسک و در نهایت تمام شدن آن می‌شود. این امر مانع از انتقال صحیح قدرت موتور شده و شتاب گیری ماشین را با مشکل مواجه می‌کند. رانندگی با ماشینی که صفحه کلاچ آن تمام شده و یا سوخته است، منجر به ساییدگی بیشتر صفحات و تماس آن‌ها با فلایول می‌گردد. در نتیجه در کنار کاهش قدرت، آسیب جدی به دیگر اجزای موتور هم وارد می‌کند. به همین منظور بهتر است با علائم بروز این مشکل آشنا شوید تا در زمان مناسب برای تعمیر دیسک و صفحه کلاچ خودرو اقدام کنید.

برخی از مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ عبارتند از:

  • گاز هرز خوردن خودرو
  • عدم کشش در سربالایی ها
  • تلق تلق خوردن کلاچ در هنگام گرفتن پدال آن
  • لیز خوردن کلاچ
  • شنیدن صدای جیر جیر هنگام استفاده از کلاچ
  • وجود ایراد در حین تعویض دنده
  • تاب برداشتن صفحه کلاچ

معایب کوبیدن دیسک و صفحه کلاچ

اگر دیسک کلاچ هنگام حرکت ماشین به لرزش درنیاید، منجر به کوبیده شدن لنت کلاچ می‌شود. منظور از کوبیده شدن لنت ها حالتی است که احساس کوبش در بخش سیستم کلاچ دریافت می‌کنید. این کوبیده شدن می‌تواند معایب مختلفی برای خودرو به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  1. کیفیت پایین و جنس نامرغوب لنت های موجود در بازار
  2. فرسودگی و کاهش دوام طول عمر دیسک و صفحه کلاچ
  3. ایجاد لرزش دیسک به علت استهلاک
  4. آسیب رساندن جدی به گیربکس خودرو به علت از بین رفتن خورشیدی
  5. به کارگیری پرچ‌های بی‌کیفیت برای کوبیدن لنت ها و باز شدن آن‌ها

آیا خودمان می‌توانیم دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟

به هیچ وجه!

حتی توصیه ما به شما این است این کار را به مکانیک‌های کم‌تجربه هم واگذار نکنید. از آنجاییکه دیسک و صفحه کلاچ قطعه مهم و حساسی است هنگام تعویض نکات زیادی مثل تنظیم سیم کلاچ، کاسه نمد و.. را باید در نظر گرفت. به هین دلیل بهتر است کار را به افراد خبره بسپارید. از طرفی باز کردن دیسک کار آسانی نیست و نیازمند حضور حداقل دو نفر است تا بتوانند گلدانی دیسک و صفحه را به کمک شفت اهرمی باز و بسته نمایند.

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید دیسک و صفحه

  • قیمت: اولین و مهمترین موضوع، قیمت و میزان مبلغی است که برای خرید دیسک و صفحه کلاچ در نظر می‌گیرید. قطعا با دانستن مبلغ حدودی برای این امر مسیر شما به منظور انتخاب بسیار هموارتر خواهد شد.
  • نرمی کلاچ: اگر برای شما مهم است که کلاچ خودرو شما نرم باشد حتماً قبل از خرید این موضوع را به فروشنده اطلاع دهید. توصیه ما به شما این است که از دیسک و صفحه پری دمپر که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم استفاده کنید.
  • برند صفحه کلاچ: بسیار واضح است که اگر در این مرحله برای خرید یک برند مرغوب و کیفیت بالا هرینه نکنید بزودی ناچار به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود. بنابراین بهتر است کیفیت را فدای قیمت نکرده و هوشمندانه‌تر به این موضوع نگاه کنید.
  • فنر مارپیچ: بهتر است حالا که مجبور به صرف چنین هزینه ای شده‌اید با خرید یک مدل از فنرهای قوی و باکیفیت، اساسی‌تر به تعمیر خودرو بپردازید. دلیل آن هم این است که فنرهای بی کیفیت متاسفانه سریع بریده شده و کارایی ندارند.
  • بلبرینگ کلاچ: بهتر است قبل از اینکه مجبور شوید برای تعویض این قطعه هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ را بپردازید به کیفیت این قطعه توجه لازم را داشته باشید. در بسیاری از برندها متاسفانه بلبرینگ کیفیت بالایی نداشته و بهتر است به صورت جداگانه آن را خریداری نمایید.
  • نوع بسته بندی: با وجود انبوه مارک‌ها و برندهای تقلبی این مورد خیلی مهم است که به نحوه بسته‌بندی و اصل بودن کالا توجه کنیم. لیبل‌های و توجه به پلمپ بودن بسته می‌تواند ما را در این زمینه راهنمایی کند.
  • مشورت با مکانیک: قطعا شخصی که روزانه با صدها نوع از این قطعات سر و کله میزند خیلی بهتر از ما می‌تواند قطعه اصلی و تقلبی را تشخیص دهد. پس حتما قبل از خرید با یک مکانیک مطمئن مشورت کنید.

دیسک و صفحه کلاچ هواپیما!

شاید به عنوان آخرین نکته‌ای که در این مقاله مطرح می‌شود جالب باشد که بدانید تنها خودروها نیستند که از این قطعه بهره‌مند می‌باشند. حتی هواپیماها هم دیسک و صفحه کلاچ دارند! حقیقت این است که هواپیماها و جت‌های جنگنده نیز برای حرکت بر روی باند ابتدا از چرخ‌های خود کمک می‌گیرند و مسیر آسفالتی را طی می‌کنند. به این ترتیب برای حرکت نیاز به نیرو دارند و این نیرو به واسطه گیربکس و دیسک و صفحه کلاچ تامین می‌گردد.

کلام آخر
ما در این مقاله به بررسی دیسک و صفحه کلاچ پرداختیم و گفتیم که کلاچ رابط اصطکاکی بین جعبه‌دنده و موتور بوده و نیرو را از موتور به جعبه‌دنده و سپس چرخ‌ها منتقل می‌کند؛ سپس هرکدام از قطعات کلاچ را معرفی کردیم و در آخر نیز توضیحاتی راجع به انواع آن گفتیم. امیدوارم که خواندن این مقاله شما را از رفتن به تعمیرگاه بی‌نیاز کرده باشد! اگر نظری و یا تجربه ای در مورد این موضوع دارید در بخش دیدگاه منتظر شما هستیم.

منبع:رادار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.