مشخصات موتور کم‌مصرف سه‌سلیندر ایران خودرو

0

در پی تولید خانواده موتور کم‌مصرف سه‌استوانه ایرانی، علاوه بر کاهش ۲۵ درصدی میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای، شاهد صرفه‌جویی حدود ۶۸۴ میلیون دلاری یارانه سوخت برای شمارگان تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی در یک دوره پنج‌ساله خواهیم بود.

 قدرت موتور سه سیلندر
 عملکرد موتور سه سیلندر
 تایم موتور سه سیلندر
 مشخصات موتور سه سیلندر
 معایب موتور سه سیلندر
 هزینه تولید موتور سه سیلندر
 موتور جدید پژو پارس
 اخبار ایران خودرو

پیمان شرقی، مدیر توسعه و صنعتی‌سازی موتور کم‌مصرف ایران خودرو ضمن اشاره به این موضع بیان کرد که شمارگان تولید خانواده موتور سه‌استوانه طی پنچ سال پس از آغاز تولید، سالانه بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. او همچنین اعلام کرد که این موتور‌ها در محصولات جدید ایران خودرو و در سطح ملی، قابلیت نصب بر روی سایر خودرو‌های داخلی را دارد.

مطالب مرتبط

وی همچنین تاکید کرد که نخستین موتور کم‌مصرف سه‌استوانه ایرانی با بهره‌گیری از توان علمی و خلاقیت مهندسان گروه صنعتی ایران خودرو، بدون وابستگی به شرکای خارجی و با همت سازندگان داخلی در شرایط تحریم‌های بین‌المللی طراحی و تولید شده که قابل‌رقابت با موتورهای روز مشابه خودروسازان اروپایی است.

بنا بر گفته‌های مدیر توسعه و صنعتی‌سازی موتور کم‌مصرف ایران خودرو، موتور کم‌مصرف سه‌سلیندر متناسب با جغرافیای اقلیم ایران طراحی، تولید و نمونه‌سازی شده است.

پیمان شرقی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که پیشرانه سه‌استوانه ایرانی، قابل رقابت با موتورهای مشابه خودروسازان بزرگ است، افزود:

این طرح، ایران را در زمره کشورهایی قرار می‌دهد که دارای مالکیت دانش طراحی و توسعه موتور‌های سه‌استوانه کم‌مصرف با تزریق مستقیم سوخت و سازگار با محیط زیست هستند. هدف از اجرای این طرح تحقق بیانات مقام معظم رهبری و دست‌یابی به مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با سطح آلایندگی یورو شش، اقتصادی بودن موتور در چرخه عمر محصول و قابلیت به‌کارگیری در خودرو‌های دو رگه (هیبرید) است.

بنابر آن‌چه مدیر توسعه و صنعتی‌سازی موتور کم‌مصرف ایران خودرو بیان کرد، خانواده موتور سه‌استوانه کم‌مصرف با پنج محصول شامل دو پیشرانه تنفس طبیعی ۱ و ۱.۳ لیتری با فناوری تزریق سوخت درگاهی (PFI)، موتور سوم از نوع ۱.۳ لیتری پرقدرت با فناوری توربوشارژ (TC) و تزریق درگاهی بنزین، چهارمین پیشرانه با ظرفیت ۱.۳ لیتر، پایه‌گازسوز با پاشش مستقیم بنزین به درون سیلندر و پنجمین و قدرتمندترین موتور از این خانواده نیز یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۱۴۸ اسبی با بهره‌گیری از فناوری توربوشارژ و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) تحت مالکیت معنوی شرکت ایران‌خودرو است. نمونه‌های دیگر این خانواده موتور نیز در نیمه نخست سال آینده معرفی خواهد شد.

در پایان پیمان شرقی تاکید کرد که گروه صنعتی ایران خودرو برنامه تجاری‌سازی موتور سه‌استوانه را متناسب با نقشه راه قوای محرکه محصولات آینده خود و با رویکرد جهادی دنبال می‌کند و تولید قطعات اصلی این پیشرانه مانند بدنه و سرسیلندر و نیز همبندی آن، در شرکت ایران خودرو انجام خواهد شد.

منبع:خودروبانک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.