چگونه گواهینامه بین‌المللی بگیریم؟

0

گواهینامه بین‌المللی پس از گذرنامه دومین مدرک شناسایی معتبر جهانی است و به همین خاطر افرادی که قصد مهاجرت دائم یا سفر موقت دارند، به دنبال گواهینامه بین‌المللی رانندگی می‌روند، چرا که با این گواهینامه مجوز کسب می‌کنند تا در کشورهای دیگر رانندگی کنند. این مجوز با توجه به شرایط متقاضی و کشور مقصد با اعتبار یک سال و سه سال صادر می‌شود. اما نحوه گرفتن گواهینامه بین‌المللی چگونه است؟

گواهینامه بین المللی رانندگی یا به‌اختصار (IDP) دفترچه یا کارتی است که توسط مراجع کشورهای مختلف صادر می‌شود. دارنده‌ این سند حق رانندگی با وسایل نقلیه را در کشوری غیر از وطنش پیدا می‌کند.

افراد علاقه‌مند به دریافت این سند، ابتدا باید گواهینامه رانندگی ملی دریافت کنند. یعنی سند بین المللی فقط در صورتی اعتبار دارد که با اصل گواهینامه صادره از کشور مرجع ارائه شود.

هم اکنون ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی(مرکز جهانی صدور گواهینامه بین المللی) هستند و همگی کشورهای عضو، گواهینامه‌ی بین المللی را قبول دارند.

نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی رانندگی

اخذ گواهینامه، هم به صورت حضوری در دفاتر کانون جهانگردی و هم به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه اینترنتی صدور آنلاین مجوز بین المللی رانندگی به نشانی اینترنتی idp.taci.ir امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است که تنها مرجع صدور گواهنامه رانندگی بین‌المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بوده و نماینده‌ رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) محسوب می‌شود.

بنابراین، مدارک صادر شده از سوی سایر افراد حقیقی و حقوقی، قانونی تلقی نمی‌شوند.
پس از ثبت درخواست اینترنتی در سامانه و بعد از دریافت پیامک صدور گواهینامه بین المللی رانندگی، متقاضیان ساکن در تهران، حداکثر تا ۴۸ ساعت (بدون احتساب روزهای تعطیل) مجوز رانندگی بین المللی را دریافت می‌کنند. همچنین سایر متقاضیانی که ساکن تهران نیستند، حداکثر تا ۷ روز کاری می‌توانند این مجوز را تحویل بگیرند.

مدارک لازم برای صدور گواهی نامه رانندگی بین المللی

اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی رانندگی یک ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی سه ساله

یک قطعه عکس تمام رخ ۳x۴ ( بدون کلاه ، عینک و لباس فرم ، برای بانوان محترم دارا بودن حجاب اسلامی الزامی است .)

گواهینامه بین المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)

اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه

تکمیل فرم درخواست

پرداخت هزینه‌های اعلام شده

اگر شخص به شکل حضوری برای دریافت اقدام کرده باشد این سند فقط به خود فرد تحویل داده می‌شود. درصورتی‌که فرد متقاضی برای دریافت گواهینامه حضور نداشته باشد فقط وکیل قانونی با ارائه‌یچ اصل وکالت‌نامه و کارت شناسایی معتبر و یا بستگان درجه یک وی با ارائه‌ اصل سند شناسایی عکس‌دار می‌توانند گواهینامه را دریافت کنند.

اعتبار گواهینامه بین المللی خودرو چند سال است؟

بسته به نوع مجوز، اعتباری بین یک‌سال تا سه سال خواهند داشت. به طور مثال طبق قانون، متقاضیانی که قصد تردد در کشور آذربایجان را دارند، باید مجوز رانندگی ۳ ساله داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.