مشکلات ریختن روغن موتور اشتباه در خودرو

0

نوع روغنی که باید استفاده کنید به فصل، نوع وسیله نقلیه، سرعت رانندگی و غیره بستگی دارد. روغن های مختلف دارای ویژگی های جریان منحصر به فرد و ویسکوزیته متفاوت هستند.

می‌توان گفت که ما هر ماه و یا هر هفته مبلغ هنگفتی را برای خودروی خود هزینه می‌کنیم، بنابراین باید از راهی استفاده کنیم که خرج خودرو را در بلند مدت کاهش داده و استفاده از این وسیله نقلیه را مقرون به صرفه کند. همچنین باعث کاهش استهلاک خودرو شده و علاوه بر این به افزایش بهره‌وری خودرو نیز کمک کند.

معمولا راه‌حل مناسب برای سرویس قطعات و کاهش خرج‌های خودرو، استفاده از روغن موتور با کیفیت است که لذت رانندگی را چندین برابر کرده و بعد از استفاده از آن، تغییر را در خودروی خود حس خواهید کرد. همانطور که می‌دانید روغن موتور به عنوان قلب و روح موتور اتومبیل شما شناخته می‌شود، بنابراین باید نوعی از این محصول را انتخاب کنید که مناسب خودروی شما بوده و در عملکرد آن اختلال به وجود نیاورد. روغن موتور روانکاری است که موجب انجام کارهای خودرو به طور درست می‌شود و زمانی که از طریق سیستم روغن‌رسانی به دیگر قطعات می‌رسد، کار خود را شروع خواهد کرد.

نحوه عملکرد روغن موتور بسیار ساده است و شروع آن با جلوگیری از افزایش دما یا کاهش حرارت، کاهش اصطحکاک قطعات به عنوان روان‌کننده انجام می‌شود که از موتور خودروی شما محافظت می‌کند. با توجه به اهمیت روغن موتور، بدیهی است که هنگام تعویض روغن باید از نوع روغن مناسب برای موتور و با کیفیت که توسط سازنده خودرو تایید شده، استفاده کنید. اما اگر روغن موتور اشتباه را در موتور خود قرار دهید، چه اتفاقی می افتد؟

 ترکیب روغن موتور چیست  حجم روغن موتور اچ 30 کراس  حجم روغن موتور  حجم روغن موتور BYD S6  حجم روغن موتور ال 90  حجم روغن موتور ام وی ام X33  حجم روغن موتور انواع خودرو  حجم روغن موتور برلیانس  حجم روغن موتور بنز c240  حجم روغن موتور پراید  حجم روغن موتور پژو 2008  حجم روغن موتور پژو 405  حجم روغن موتور پژو 206  حجم روغن موتور تویوتا لندکروز  حجم روغن موتور سمند ef7  حجم روغن موتور پژو پارس  حجم روغن موتور تارا  حجم روغن موتور پژو پارس tu5  حجم روغن موتور خودرو با فیلتر  حجم روغن موتور هایما S7  حجم روغن موتور هایما S5  حجم روغن موتور سوزوکی ویتارا  حجم روغن موتور چانگان  حجم روغن موتور 206 اس دی

تبعات استفاده از روغن موتور نادرست در خودرو

روشن نشدن خودرو در سرما

یکی از آسیب‌هایی که استفاده از روغن موتور اشتباه به خودرو وارد می‌کند، روشن نشدن این وسیله نقلیه در سرما است. چندین عامل وجود دارد که در نوع و کاربرد روغن موتور تاثیر گذار است. از این عوامل می‌توان به ویسکوزیته، درجه بندی SAE و استاندارد API اشاره کرد. ویسکوزیته به رقیق و یا غلیظ بودن روغن موتور مربوط است. اگر عدد درج شدن بر روی بسته بندی روغن پایین باشد (5W-20)، روغن موتور نیز رقیق خواهد بود. همچنین اگر مقدار ویسکوزیته بالا باشد (20W-50)، غلظت روغن موتور نیز بالاتر خواهد بود. از آنجا که در اکثر خودروها روغن موتور رقیق استفاده می‌شود، بهتر است که در انتخاب خود دقت کنید.

این بدان معناست که اگر روغن موتور موتور خودروی شما بسیار غلیظ باشد، نمی‌تواند به درستی اجزای موتور را روغن کاری کرده و باعث مقاومت بیشتر هنگام راه اندازی ماشین شود. حتی در فصل سرما که روغن موتور غلظت بیشتری پیدا می‌کند، احتمال روشن نشدن خودرو نیز بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، در صورت استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته اشتباه، اگر خودرو روشن شود، احتمالاً زمان زیادی طول می‌کشد که در آن سرما موتور گرم شود. البته که این موضوع بسیار بد است و سریعا برای رفع آن باید اقدام کرد.

ایجاد بوی سوختگی

دیگر موردی که استفاده از روغن نامناسب به همراه دارد، بوی سوختگی در اتاقک خودرو است. همانطور که می‌دانید، روغن موتور با ویسکوزیته بالا در هوای سرد خوب عمل نمی‌کند و همچنین روغن موتور با ویسکوزیته پایین نیز در شرایط بسیار گرم شروع به تجزیه می‌کند. در نتیجه، قدرت روانکاری خود را از دست داده و تقریبا مانند آب در سیستم روغن رسانی عمل می‌کند. همین امر باعث می‌شود که قطعاتی که نیاز به روانکاری دارند، به درستی کار خود را انجام نداده و عملکرد روغن را دچار اختلال کنند.

در این بین اصطکاک بین قطعات نیز افزایش یافته و تحریق موتور باعث سوزاندن روغن موتور می‌شود که در نهایت بوی سوختگی ایجاد خواهد شد. در صورتی که با مواجه شدن با این اتفاق، برای جلوگیری از آن اقدامی نکنید، در بلندمدت باید خرج زیادی را برای تعمیر آن محتمل شوید.

بروز نشتی روغن

نکته جالب به توجهی که درباره روغن‌ها وجود دارد، این است که اگر به جای روغن موتور معمولی از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی استفاده کنید، حتی اگر نسبت ویسکوزیته روغن و موتور یکسان باشد، احتمالا ممکن است نشتی روغن شروع شود. نشتی روغن به این دلیل رخ می‌دهد که روغن‌های مصنوعی دارای ویژگی‌های جریانی متفاوتی نسبت به روغن موتورهای معمولی هستند و می‌توانند نسبت به روغن معمولی در فضاهای بسته، فشردگی بیشتری داشته باشند. توجه داشته باشید که نشتی روغن همیشه مضر نیست و در برخی موارد روغن به دلیل زیادی بودن از محفظه خود خارج می‌شود تا در سیستم روغن رسانی، فضای بیشتر به وجود بیاید و جریان روغن روان‌تر باشد.

ایجاد سر و صدا موتور

استفاده از روغن مصنوعی در خودروهای قدیمی به جای روغن موتور معمولی یک مشکل دیگر را نیز به همراه دارد. استفاده از روغن موتور مصنوعی در این نوع خودروها می‌تواند سر و صدا موتور را بیشتر کند، زیرا روانکاری به خوبی انجام نشده و قطعات در برخورد با یکدیگر، ضربه وارد می‌کنند. حتی در برخی موارد نیز ممکن است از خودرو صدای شلیک بشنوید که صدای بسیار بلندی خواهد بود. ایجاد بروز صدای شلیک به این دلیل است که روغن موتور مصنوعی، در مقایسه با روغن موتور معمولی سریع‌تر وارد فضای خالی موتور می‌شود.

کاهش راندمان خودرو

استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته بالاتر (روغن بسیار غلیظ) باعث کاهش بازدهی کلی سوخت خودرو می‌شود. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که غلظت روغن موتور اجازه نمی‌دهد که روغن به آسانی در جریان باشد و مقاومتی را به وجود می‌آورد. در این بین، پیستون‌های نیز باید انرژی بیشتری برای ایجاد تحریق به وجود آورد تا روغن رسانی به خوبی انجام بگیرد، بنابراین از سوخت بیشتری برای انجام این کار استفاده می‌کند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که انتخاب یک روغن موتور مناسب و باکیفیت از به وجود آمدن هزینه‌هایی زیادی جلوگیری خواهد کرد.

وقتی روغن مصنوعی را به روغن موتور معمولی اضافه کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به طور تصادفی یا عمدی روغن موتور معمولی را با روغن موتور مصنوعی مخلوط کردید، واقعا نباید نگران احوال موتور باشید. تنها دلیلی که می‌تواند شما را وادار به مخلوط کردن روغن موتور معمولی و مصنوعی کند، گران بودن روغن موتور مصنوعی است و شما قصد دارید که با مخلوط کردن این دو نوع، از مزایای روغن مصنوعی تصفیه و تقطیر شده استفاده کنید، اما نمی‌دانید که ممکن است بطور کلی سیستم موتور و روغن رسانی خودرو زیر و رو شود. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که این کار را انجام ندهید، زیرا از طرفی مزایای یک روغن موتور مصنوعی را از بین برده‌اید و از طرف دیگر باعث خرابی خودروی خود می‌شوید.

وقتی یک روغن غلیظ را به یک روغن رقیق اضافه کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

مجددا، اگر به طور تصادفی یا عمدی روغن موتوری با غلظت بالا را با روغن موتور رقیق مخلوط کنید، به موتور خودرو آسیبی نمیرسد، اما این موضوع تا زمانی است که خودرو روشن نشده و کار نمی‌کند. بعد از آن مطمئن باشید که در کوتاه مدت موتور و یا قطعات دیگر با اختلال در عملکرد روبرو خواهند شد. با این حال، بهتر است که از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب و بدون ترکیب با دیگر روغن‌ها را در خودرو خود به کار ببرید تا به کاهش هزینه‌های جانبی خودرو کمک کنید.

وقتی که روغن موتور برندهای مختلف شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

توجه داشته باشید که انجام این کار اصلا توصیه نمی‌شود، اما این در حالیست که ترکیب آن‌ها با یکدگر اصلا آسیبی به خودرو شما وارد نمی‌کند. به طور مثال اگر روغن موتورهای والوالین، کاسترول، توتال و موبیل را به یکدیگر ترکیب کرده و در خودرو استفاده کنید، هیچ مشکلی برای موتور پیش نخواهد آمد. آن موضوعی که بسیار مهم است، مقدار ویسکوزیته روغن موتور است که توسط سازنده خودرو توصیه شده است. اما همانطور که گفتیم، بهتر است که این کار را انجام ندهید، زیرا فرمولاسیون برخی از کارخانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از روغن‌های به کار رفته در خودرو، ممکن است که تاثیر متفاوتی بر روی موتور بگذارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.