حمید عرب نژاد مدیرعامل شرکت ماهان ایر کیست ؟

0

حمید عرب نژاد بهترین مدیر برای یک شرکت هواپیمایی با استقلال کامل است و مناسب سازمانی و یا شرکت‌هایی که مسیر تصمیم از کانال قانون می‌گذرد نیست اگرچه اذعان داریم که قانون بی‌اشکال نیست. لذا برای جبهه جنگ، کارایی مبارز اصلی‌ترین شاخص است و بدون شک، بهره‌وری فردی چون عرب نژاد در سازمان هواپیمایی به‌شدت کاهش خواهد یافت…

سازمان هواپیمایی کشوری نهاد حاکمیت هوانوردی دولت است که نقش راهبردی آن در توسعه حمل‌ونقل هوایی، تحرک اقتصاد دیگر صنایع به‌صورت انعکاسی، رشد اقتصاد هوانوردی، ایمنی و امنیت فضا و خدمات وابسته، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. الزاماتی که ازجمله تکالیف ایکائو و مشخصاً ازجمله بایدها در تبلور نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

آنچه در سنوات گذشته به‌خصوص ۲۰ ساله بر صنعت هوانوردی واردشده تماماً به یک دلیل مشخص و مبرهن است و آن تضعیف و اضمحلال سازمان هواپیمایی کشوری است که دلایل مختلفی را در برمی‌گیرد که ریشه اصلی آن قانون ۷۲ ساله هواپیمایی کشوری و پس‌ازآن بدنه کارشناسی ضعیف و بعضاً آلوده به فساد و نهایتاً ساختار نامناسب تشکیلات آن است.

در چنین شرایطی تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در طول ۱۵ ساله گذشته تماماً تحت تأثیر شرکت‌های هواپیمایی بود، چراکه روسای هواپیمایی از این شرکت‌ها انتخاب می‌شدند و استقلال رأی و نظارت و تصمیم، به چالش کشیده شده بود و نتیجتاً مردم تاوان دهنده آن بودند.

بنابراین انتخاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری از بدنه ایرلاین ها، بزرگ‌ترین ظلم به این سازمان و صنعت هوانوردی و تداوم خطای گذشته است که امکان تحول در این دولت مردمی را سلب می‌کند. باید توجه داشت که صرفاً بهسازی و یا جوان‌سازی ناوگان هوایی، حلال چالش نیست که مهم‌تر از آن چگونگی بهره‌برداری از ناوگان، متناسب با نیاز بازار و امکان درون‌زایی اقتصاد حمل‌ونقل است که تحقق این هدف، بدون شک نیازمند اقدامی ملی، فرا وزارتی، جهادی و راهبردی دارد. تضعیف شورای عالی هواپیمایی کشوری و تنزیل آن از یک شورای راهبردی و سیاست‌گذاری به یک شورای اجرایی تصمیم محور، بیش‌ازپیش بر تضعیف سازمان هواپیمایی و استقلال آن افزوده است.

شرکت هواپیمایی ماهان مدیر عامل ماهان ایر حمید عرب نژاد کیست حسین مرعشی کیست مدیرعامل خیریه مولی الموحدین بیوگرافی سیاستمداران مدیرعامل کرمان موتور

حال شنیده‌شده است که آقای حمید عرب نژاد به‌عنوان یکی از گزینه‌های تصدی ریاست این سازمان، معرفی‌شده‌اند.

ایشان که ازجمله مدیران جهادی و انقلابی هواپیمایی هستند و اثرات مدیریتشان در جهاد انقلابی به‌خصوص پروازهای بین‌المللی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست، فردی مقتدر و با نگرشی عمیق شناخته می‌شوند اما تنها برای تصدی‌گری شرکت‌های تجاری هواپیمایی و نه در رأس یک سازمان مهم راهبردی هوانوردی که بدون شک از جهات نگرش، الزامات متفاوتی نسبت به ایرلاین ها دارد.

ایشان اگر در رأس هواپیمایی کشوری قرار بگیرند با توجه به دوره ۲۳ ساله مدیریت خود در شرکت ماهان، بدون شک تضاد منافع شکل خواهد گرفت و امکان استقلال رأی در رأس حاکمیت، سلب خواهد شد. از طرفی دیگر تصمیمات همچنان بر پایه توجه به شرکت‌های هواپیمایی است و امکان اصلاح وجود نخواهد داشت. همچنین نگرش ایشان امکان تغییر سیاست‌ها به نفع شرکت ماهان فراهم و عدالت قانون در منافع تمامی کنشگران صنعت هوانوردی، خدشه‌دار خواهد شد.

حمید عرب نژاد بهترین مدیر برای یک شرکت هواپیمایی با استقلال کامل است و مناسب سازمانی و یا شرکت‌هایی که مسیر تصمیم از کانال قانون می‌گذرد نیست اگرچه اذعان داریم که قانون بی‌اشکال نیست. لذا برای جبهه جنگ، کارایی مبارز اصلی‌ترین شاخص است و بدون شک، بهره‌وری فردی چون عرب نژاد در سازمان هواپیمایی به‌شدت کاهش خواهد یافت و نتیجتاً آسیب به هر سه شرکت هواپیمایی ماهان، دیگر شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری وارد خواهد شد. حمید عرب نژاد فردی تکنیکی و مناسب برای خط حمله است و قطعاً جانمایی ایشان به‌عنوان هافبک دفاعی، نتیجه نخواهد داد. این‌یک تحلیل راهبردی از شناخت تخصص ایشان و به‌دوراز احساسات و با نگاه به منافع ملی و صنعت هوانوردی است. از طرفی دیگر ایشان یا هر فردی که در رأس ایرلاین قرار داشته باشد، همواره به دنبال گریز از قانون و مقررات حاکمیت هوانوردی است و این ذات مدیریت هواپیمایی و تصدی حمل‌ونقل هوایی در ایران است و لذا افرادی با چنین تجربه‌ای، حال نمی‌توانند نقش یک پلیس را به‌عنوان دستگاه نظارتی بازی نمایند. کما اینکه عابدزاده، رئیس اسبق هواپیمایی نیز نتوانست.

شرکت ماهان ایر زیر مجموعه چه موسسه ای هست ؟

خیریه مولی‌الموحدین در سال ۱۳۶۶ به شماره ۶۸ در اداره ثبت کرمان به ثبت رسید. حسین مرعشی، پسرعموی عفت مرعشی (همسرِ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی) به همراه تعدادی از مقامات محلی استان کرمان بنیانگذاران این مؤسسه بودند.محمدرضا باهنر هر دو عضو هیئت امنای این مؤسسه بودند.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، اساسنامهٔ این خیریه تغییر داده شد و شرط لزوم عضویت مسئولان محلی در هیئت امنای این خیریه حذف شد. هیئت امنای جدید بند تازه‌ای به اساسنامهٔ این خیریه افزود که به ایشان اجازه می‌دهد وارث خود را برای بعد از فوت نیز تعیین کرده و انتفاع از این بنگاه اقتصادی را موروثی کنند.علی غضنفری که از اول فروردین ۱۳۶۰ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۵ فرماندار کرمان بود،عضو هیئت امنا و منشی هیئت مدیرهٔ این خیریه است.

احمد مرادعلیزاده که مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع مس ایران و مشاور پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و رئیس هیئت مدیره این خیریه است. حمید عرب نژاد خانوکی که مدیرعامل هواپیمایی ماهان است خزانه‌دار خیریه مولی‌الموحدین و حمید اصلانی معاون سابق نیروی انسانی هواپیمایی ماهان که از اعضای سپاه پاسداران است و ریاست حراست مجلس شورای اسلامی را هم بر عهده دارد، نایب رئیس هیئت مدیرهٔ این خیریه است. در حال حاضر شهریار ذوالعلی مدیرعامل خیریه مولی‌الموحدین است.

هواپیمایی ماهان و کرمان موتور از شرکت‌های تابعه این مؤسسه هستند.

منبع:بولتن نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.