ساعت اندیکاتور چیست و چگونه قابل استفاده است ؟

0

آموزش استفاده از ساعت اندیکاتور ،اجزای ساعت اندیکاتور چیست ؟ ،انواع ساعت اندیکاتور ،قیمت ساعت اندیکاتور با پایه ،کاربرد ساعت اندیکاتور کجاست ؟
ساعت اندیکاتور ابزار اندازه‌گیری کوچکی است که از آن در دستگاه‌های مکانیکی مختلف و برای اندازه‌گیری انحراف بعُد معینی از یک قطعه مکانیکی استفاده می‌شود. اجزای اندیکاتور عبارتند از اهرم‌ها، چرخ‌دنده‌ها و چرخ دنده‌های جناحی. معمولا اپراتور از این ابزار برای سنجش انحراف از یک سطح خطی استفاده می‌کند.

ساعت اندیکاتور چیست؟

ساعت اندیکاتور چیست و چگونه قابل استفاده است ؟

ساعت اندیکاتور که به آن ساعت اندازه گیری هم می گوییم یک ابزار اندازه گیری دقیق و پر کاربرد است. در کارهای مختلفی مانند تراشکاری، فرزکاری، ماشین کاری و.. از آن استفاده می شود. این ساعت در انواع مختلف ساعت شیطانی، اندیکاتور ساعتی، اندیکاتور عقربه ای و دیجیتال در بازار وجود دارد.

امروزه محبوبیت و کارایی ساعت اندیکاتور به حدی است که بدون وجود آن ها انجام عملیات فرز کاری، ماشین کاری، CNC، و تراش کاری امکان پذیر نمی باشد. به بیان بهتر، این دستگاه ها تبدیل به یکی از کاربردی ترین و اصلی ترین مراحل کار با انواع ماشین ها شده اند و تمامی امور بدون آن ها قابل اجرا نمی باشند.

آموزش اندازه گیری با ساعت اندیکاتور

فرآیند اندازه‌گیری با استفاده از ساعت اندیکاتور نیازمند دقت بالا است. ابتداا با صفر کردن ساعت شروع می کنیم. برای اینکار صفحه ساعت را بچرخانید تا عقربه به طور کامل با خط صفر هم راستا شود. این موضوع را در نظر داشته باشید تا با بالا رفتن میله ساعت، عقربه به صورت ساعتگرد و با پایین آمدن عقربه به صورت پاد ساعتگرد حرکت خواهد کرد. قبل از اندازه‌گیری با ساعت ها، به دقت آن ها که بر روی صفحه آن درج شده توجه کنید. ابتدا ساعت اندیکاتور را به پایه متصل کرده و میله ساعت را در زاویه صحیح و نوک آنرا در تماس با سطح مورد نظر قرار دهید. نکته بسیار مهم، میزان فشردگی میله ساعت در هنگام تماس با جسم است. دقت کنید تا این فشردگی نه آنقدر زیاد باشد که تا در قسمتی از کار به آخرین میزان خود برسد و نتواند ادامه مسیر را اندازه‌گیری کند و نه آنقدر کم باشد که در قسمتی از کار از سطح مورد نظر جدا شود.

برای همین انتخاب ساعت مناسب با توجه به بازه اندازه‌گیری آن بسیار حائز اهمیت است. پس از قرار‌گیری ساعت در محل مناسب به سراغ صفر کردن آن بروید. اکنون ساعت آماده اندازه‌گیری است. اگر قصد اندازه‌گیری میزان لنگی یک میله یا محور را دارید با چرخاندن آن و اگر میخواهید صافی یک سطح را اندازه بگیری با حرکت دادن آن و مشاهده حرکت عقربه، اندازه‌گیری خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که این اندازه‌گیری باید روی دستگاه‌هایی مانند دستگاه تراش و یا دستگاه فرز که خود دارای دقت بسیار بالایی هستند انجام شود تا اندازه‌گیری با بالاترین دقت انجام گیرد.

کاربرد ساعت اندیکاتور، ساعت شیطانکی یا ساعت اندازه گیری

ساعت اندیکاتور چیست و چگونه قابل استفاده است ؟

امروزه ساعت اندیکاتور، به قدری کاربرد دارد که بدون شک، در هر مرحله ای از کار با انواع ماشین آلات و دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف و کاربرد ساعت اندیکاتور، کالیبره کردن می باشد. با کمک ساعت اندیکاتور می توان به راحتی، اقدام به بررسی میزان دقتی که یک دستگاه دارد پرداخت. اما باید اشاره کنیم که کابرد های ساعت اندیکاتور، در این موارد خلاصه نمی شود. بلکه موارد بسیار زیاد دیگری نیز جزو کاربرد های ساعت اندیکاتور می باشند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • هم راستا کردن دو شفت یا قطعه
  • سنتر کردن قطعات غیر گرد بر روی ابزار هایی مانند سه نظام و چهار نظام
  • تراز بودن قطعه بر روی گیره
  • تراز بودن سطح کار گیر دستگاه های CNC و یا فرز
  • سنجش تخت بودن قطعات بر روی دستگاه
  • اندازه گیری اختلافی که بین دو قطعه در دستگاه وجود دارد

همانطور که گفته شد از ساعت اندیکاتور برای اندازه گیری در ماشینکاری و تراشکاری استفاده می شود و برای اندازه گیری اختلاف سطح یک یا دو قطعه، یا برای کوپل کردن و هم راستا کردن دو شفت و قطعه، یا برای اندازه گیری و سنتر کردن قطعه ی غیر گرد روی چهار نظام تراش و یا برای سنجش تخت و تراز بودن قطعه ی بسته شده روی گیره و یا سطح کارگیر دستگاه فرز یا فرز CNC استفاده میشود. از مهمترین وظایف ساعت اندیکاتور یا ساعت اندازه گیری کالیبره کردن و تست دقت دستگاه های تراش و فرز و CNC است که هر از چند گاهی برای تنظیم و کالیبره کردن دستگاه بکار برده می شود.

در ساعت های اندیکاتور دیجیتال نمایش اندازه از طریق نمایشگر دیجیتال انجام می شود و در ساعت های اندیکاتور عقربه ای نمایش اندازه از طریق یه صفحه مدرج قابل خواندن است. در ساعت های اندازه گیری عقربه ای، عقربه نمایشگر از طریق چرخ دنده به حرکت در می آید و اندازه گیری را انجام می دهد.

تفاوت ساعت اندیکاتور و ساعت شیطونکی

ساعت شیطانکی یکی از انواع ساعت های اندازه گیری است که برای هم راستا کردن یا الایمنت دو قطعه استفاده می شود و یا برای نصب شفت و یا کوپلینگ موتور مورد استفاده است و یا برای تراز کردن و سنجش اختلاف سطح دو قطعه.
تنها تفاوت ساعت شیطانکی و اندیکاتور نوع میله پراب آنها است که در ساعت اندیکاتور میله اندازه گیری به صورت عمودی بالا و پایین رفته و عقربه را بوسیله چرخ دنده به حرکت در می آورد ولی در ساعت های شیطانکی میله اندازه گیری به صورت حرکت شعاعی است که برای استفاده در برخی از موارد کاربرد بسیار بهتر و دقیق تری دارد به عنوان مثال برای اندازه گیری دو پهنی یا میزان بیضی بودن یک شفت گرد از ساعت شیطانکی استفاده می کنند.

دقت ساعت اندازه گیری

دقت ساعت شیطونکی یا ساعت اندیکاتور نیز ازعوامل دیگر انتخاب یک ساعت اندازه گیری است که نسبت به دقت مورد نیاز در تولید قطعات و یا نصب و اسمبل قطعات یک دستگاه می توان میزان مناسب دقت را در ساعت شیطونکی یا ساعت اندیکاتور انتخاب نمود.

دقت ساعت های شیطونکی یا ساعت اندیکاتور از 0.001 میلی متر در ساعت های اندیکاتور دیجیتال شروع شده تا دقت های کمتر تا 0.002 و 0.01 میلی متر وجود دارند که در همین دقت ها در واحد اینچی نیز وجود دارند که 0.00005 اینچ و تا 0.0005 اینچ وجود دارند.
در انتخاب ساعت اندیکاتور از مهمترین عوامل انتخاب دقت و بازه مناسب اندازه گیری است و پس از تعیین درست این عوامل می توان برند مناسب را نیز انتخاب نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.