آشنایی با شبکه مالتی پلکس تارا ایران خودرو

0

شبکه مالتی پلکس تارا محصول جدید شرکت ایرانخودرو از بخش‌ها و نودهای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه این مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛

اندکی درباره تارا

تارا یا همان پروژه k132 از همان ابتدا دارای حاشیه های بسیاری بوده و بارها مشخصات فنی و امکانات آن تغییر کرده است. این خودرو از پلتفرم خودرو پژو 301 استفاده می‌کند و شباهت زیادی به پژو 301 دارد.

پیشرانه

تارا در قسمت قوای محرکه از نمونه‌ی داخلی سازی شده ی پیشرانه EC5 گروه خودروسازی PSA با نام TU5 پلاس استفاده می‌کند. این موتور بر پایه ی همان TU5 معمولی می‌باشد با یک سری تغییرات که باعث شده این موتور به توان بیشتر برسد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کند. از جمله تغییراتی که بر روی موتور تارا صورت گرفته است می‌توان به اضافه شدن سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها و پمپ روغن دبی متغییر اشاره کرد.

شبکه مالتی پلکس تارا

در خودرو تارا از سیستم شبکه مالتی پلکس اکو ماکس(ECO MUX) شرکت سازه پویش و ایسیو (ECU) KESENS (SSAT) با یونیت ایموبیلایزر SSAT استفاده شده است. شبکه مالتی پلکس تارا جدیدترین سیستمی است که در محصولات ایران خودرو استفاده می‌شود. در شبکه مالتی پلکس تارا با استفاده از یک نود مرکزی (NBCM) به جای استفاده از چند نود عملگر ها را کنترل می‌کنند. از این رو که در این سیستم از یک نود به تنهایی استفاده شده است بدیهی است که عیب یابی آن آسان‌تر صورت گیرد. نود مرکزی (NBCM) در شبکه مالتی پلکس تارا در قسمت جلوی پای چپ راننده قرار دارد.

شبکه مالتی پلکس تارا

شبکه های استفاده شده در سیستم مالتی پلکس تارا

شبکه کن پرسرعت (HI SPEED CAN)

یونیت هایی که در این شبکه قرار گرفتند عبارت است از:

یونیت کنترل موتور ای سی یو (ECU)

یونیت سیستم ایموبلایزر (ICU)

یونیت سیتسم سامانه ترمز ضد قفل و سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)

یونیت سیستم فرمان برقی (EPS)

سوکت عیب یاب (OBD)

شبکه کن سرعت پایین (LOW SPEED CAN)

اجزایی که در این شبکه قرار گرفتند عبارت است از:

 

صفحه کیلومتر(ICN)

سیستم مالتی مدیا (MMS)

یونیت ایربگ (Airbag)

شبکه لین (Local Interconnect Networck)

در این شبکه سنسور های کمکی پارک قرار گرفته اند

بخشی از وظایف نود مرکزی تارا (NBCM)

وظایفی که برعهده نود مرکزی شبکه مالتی پلکس تارا می‌باشند به شرح زیر است:

کنترل قفل مرکزی

کنترل شیشه بالابر ها

کنترل کل سیستم روشنایی

کنترل صندوق پران

کنترل تنظیم و گرمکن آینه ها

کنترل بوق و…

آپشن‌های تارا اتوماتیک

تصویر تجهیزات خودرو تارا با گیربکس اتوماتیک

تجهیزات برقی خودرو تارا

تجهیزات برقی این خودرو شامل سنسور نور باران، گیربکس اتوماتیک، کروز کنترل، سیستم ایمنی و آپشن‌های مختلف برای ورژن‌های گیربکس دستی و اتوماتیک است. ضمنا مدیای به‌روز در این محصول ارایه شده و همه این‌ها مواردی است در شبکه مالتی پلکس تارا راه‌اندازی شده است.. در توسعه این خودرو، سیستم هایی نظیر سیستم کنترل پایداری و دیگر تجهیزات الکترونیکی مربوط به گیربکس اتوماتیک به دست آمده که در آینده در توسعه دیگر محصولات ایران خودرو نیز به کارگرفته می شود.

چگونه تمام شبکه‌های مالتی پلکس را یاد بگیریم؟

مقاله پیشنهادی:

آشنایی با سیستم هوشمند CEC پژو پارس

پیش نیاز شرکت دراین دوره گذراندن دوره نقشه خوانی و دوره سوخت رسانی و سیستم انژکتور خودرو یا سابقه فعالیت حرفه ای در زمینه تنظیم موتور می‌باشد.

در دوره تخصصی مالتی پلکس ایران که در آموزشگاه ثمین خودرو برگزار می‌شود، به طور کلی به اموزش مبانی شبکه،معرفی انواع نسل های شبکه در خودرو های ایرانی ،نقشه خوانی و عیب یابی سیستم های مالتی پلکس می‌پردازد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.