چه زمانی ماشین نیاز به تنظیم موتور دارد؟

0

۹ نشانه ی نیاز به تنظیم خودرو

 

کشش خودروی شما کم شده ؟ سروصدا دارد ؟ قابل اطمینان نیست ؟ یا لرزش بدنه دارد ؟ درصورت بروز هرکدام از این حالات ، احتمالاً مشکلی برای خودروی شما پیش آمده است و یا زمان تنظیم خودروتان رسیده است .

خودروهای امروزی با خودروهای مشابه قدیمی در دهه های گذشته ، که به ازای هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر یا ۳۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تنظیم داشتند ، تفاوت می کنند . در خودروهای جدید ، با رعایت دوره های تنظیم و کنترل توصیه شده از طرف کارخانه ، درصورت عدم نیاز به تعمیر و تنظیم قسمت خاصی از خودرو ، مانند تعویض شمع ها ، این مسافت به ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر هم می رسد .

با این حال نمی توان روند معمول نگهداری خودرو یا علائم خطر بالقوه را نادیده گرفت . ضمن اینکه جایگزین کردن یک خودروی جدید بسیار هزینه بر است ، به صرفه ترین کار نگهداری از همان خودرویی است که دارید . برای شروع باید خودروی خود را عیب یابی کنید . مشاهده ی هر یک از این ۹ مورد نشانه ی آن است که زمان تنظیم خودرو فرارسیده است .

۱- چراغ های اخطار

چراغ های اخطار روی داشبورد خودرو هدفمند طراحی شده اند . این چراغ ها با روشن شدن خودرو روشن می شوند و گاهی به دلایل خاصی و برای اشاره به یک مشکل بالقوه در سیستم خودرو یا قطعات آن روشن می مانند . به این چراغ های اخطار توجه کنید ؛ اگر ضمن حرکت ماشین همچنان روشن می مانند ، در اولین فرصت برای رفع مشکل اقدام کنید . ممکن است علت ساده ای مانند سوختن لامپ چراغ عقب و یا مشکلی جدی مانند ایرادی در سیستم انتقال سوخت پیش آمده باشد . تشخیص و رفع عیب یک مشکل جزئی به شما کمک می کند که از مشکلات بزرگتر و هزینه بر در این راه اجتناب کنید .

۲- ریپ زدن

اگر خودرو شما به طور ناگهانی – موقع گاز دادن یا موارد مشابه –  گاهی ریپ می زند ، این مسئله نه تنها نشانه ی بروز یک عیب است ، بلکه ممکن است شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد . موتور ها طوری طراحی شده اند که به خصوص زمانی که بیش از همیشه به آنها احتیاج دارید ( مثلا در بزرگراه ) ، عملکرد قابل قبول و قابل اطمینانی داشته باشند ؛ علت این مشکل ممکن است کثیفی شمع ها یا گرفتگی فیلتر سوخت و یا مواردی کاملا متفاوت باشد .

۳- بد استارت خوردن

شما ممکن است در اوایل صبح کمی خواب آلود باشید اما مسلماً خودروی شما این اجازه را ندارد ! اگر زمانی که به آن نیاز دارید استارت نمی خورد یا برای روشن شدن باید چندین بار استارت بزنید ، و یا اینکه استارت میخورد اما روشن نمی شود ، مطمئناً مشکلی وجود دارد ؛ علت این مشکل می تواند ضعیف بودن باطری ، نقصی در سیستم استارت و یا انواع مشکلات دیگر باشد .

۴- سوخت نامناسب

اگر علی رغم اینکه اطمینان دارید همان مسافت همیشگی را طی می کنید و شخص دیگری هم از ماشین شما استفاده نمی کند ، احساس می کنید مصرف بنزین ماشین زیاد شده ، احتمالاً خودرو شما در مصرف سوخت دچار مشکل شده است . در این حالت ، با مصرف یک گالن سوخت مسافت کمتری را طی می کنید و باید دلیل این مشکل را پیدا کنید . افت ناگهانی درجه ی بنزین در مسافت تعیین شده برای هر واحد سوخت نشان می دهد که خودرو آنطور که باید عملکرد خوبی ندارد . علت این مشکل شاید فشار باد نامناسب چرخها یا گیر کردن قطعه ای از سیستم ترمز باشد ، شاید هم زمان تنظیم خودرو فرا رسیده است . میزان مصرف سوخت خودروی خود را کنترل کنید تا قبل از اینکه دچار مشکل جدی شود ، از وضعیت سیستم آن مطلع شوید .

۵- ترمز های نرم یا پر سروصدا

ترمز سالم باید سریعاً خودرو را متوقف کند و نیاز نباشد پای خود را آنقدر روی پدال فشار دهید که پدال به کف خودرو بخورد . اگر ترمز ها با سروصدای بدی کار می کنند یا هنگام ترمز گرفتن ماشین می لرزد ، احتمال وجود نقص در ترمز بسیار زیاد است . همین داستان در مورد پدال “نرم” یا “اسفنجی” هم مطرح است ؛ اگر نیروی بسیاری برای فشار دادن آن نیاز است یا برای عمل کردن باید پدال ترمز به کف ماشین برخورد کند ، نشانه ی بروز مشکل است . برخی قطعات ترمز از نوع قطعات مصرفی هستند که باید به صورت دوره ای تعویض شود .

۶- صداهای اضافی

اگر ترمز خودرو صدای نامطلوبی ندارد اما ناگهان صداهای ناخوشایند دیگری به گوش می رسد ، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد . مواردی مانند سروصدای فرمان وقتی که با سرعت کم می پیچید احتمالاً نشانه ی سفتی فرمان است ؛ سروصدا و لرزش زیر کاپوت هنگام استارت زدن احتمالا نشانه ی شل بودن یک یا چند پیچ و مهره است ؛ صدای یک یا چند چرخ شاید نشانه ی بالانس نبودن لاستیک ها باشد ؛ و مواردی از این قبیل که دلیل آن هر چه باشد ، این قبیل سروصداها اصلا نشانه خوبی نیست ، خصوصا اگر صدایی باشد که قبلاً وجود نداشته است .

۷- مشکل تعویض دنده ها

خودروهای دنده اتوماتیک کار تعویض دنده را به جای راننده انجام می دهند . این سیستم ها نرم ، قابل اطمینان و کارآمد هستند . اما گاهی این طور نیست . اگر زمانی که از دنده عقب به جلو و یا برعکس دنده عوض می کنید خودرو شما با تاخیر حرکت می کند ، اگر به سختی دنده عوض می کنید یا خودبخود دنده عوض می شود و به صورت ناگهانی و درست زمانی که انتظار ندارید به دنده بالا یا پایین تغییر می کند ، یا اگر علی رغم بالا رفتن دور موتور تغییر دنده امکان پذیر نباشد ، سیستم تأمین نیروی خودرو نیاز به توجه و بازبینی دارد . دنده هایی که به کمک آن خودرو شما به حرکت در می آید با جریان انتقال قدرت ، فیلتر ها و دیسک و صفحه وابسته است و همه ی آنها باید به طور مرتب کنترل و بازبینی شوند .

۸- کندی در شتاب گرفتن یا کاهش توان خودرو

این مشکل ممکن است خطرآفرین باشد . گاهی لازم است توان خودرو را بالا ببرید و شتاب بگیرید ، مثلا وقتی که وارد بزرگراه می شوید ، در خیابانی با دو مسیر حرکت از ماشینی دیگر سبقت می گیرید ، یا از سربالایی بالا می روید . اگر توان لازم و مورد انتظار از خودرو برای این حرکت تأمین نشود یا ناگهان افت کند ، ممکن است در شرایط بدی قرار بگیرید . برای اجتناب از بروز این مشکلات ، علاوه بر کنترل و تنظیم دوره ای خودرو ، اگر متوجه افت توان خودروی خود شدید ، حتماً آن را برای بررسی نزد یک متخصص ببرید .

۹- لرزش

لرزش ناگهانی خودرو ، اگر به علت ناهمواری مسیر حرکت نباشد ، زنگ خطری برای سلامت خودرو به شمار می رود . لرزش ممکن است فقط در فرمان و در سرعت خاصی ایجاد شود یا اینکه کل بدنه ی خودرو را بلرزاند . اما در هر صورت می تواند نشانه ی مشکلات زیادی از جمله بالانس نبودن ، شل بودن چرخ های خودرو ، پنچری لاستیک و یا موارد دیگری باشد .

دستورالعملی برای مالک خودرو

در قدم اول ، راهنمای استفاده برای مالک خودرو راه حل مناسبی برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات است . علاوه بر متخصص مورد اعتماد شما ، این کتابچه ، مرجع اطلاعاتی مفیدی است که به شما می گوید خودرو و متعلقاتش چه زمانی نیاز به بازبینی و تنظیم دارند . دوره های سرویس به صورت واضح و شفاف در بخش تعمیر و نگهداری ارائه شده اند و مسافت طی شده و فواصل زمانی برای مراجعه در هر دوره را به صورت دقیق مشخص کرده است . اگر میخواهید مشکلات خودرویی کمتری را تجربه کنید همواره به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید ، توصیه ها و پیشنهادات آن را اجرا نموده ، و همچنین به مشکلات و علامت های اخطار خودرو توجه نمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.