جدول باارزش ترین برندهای صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۷
ارزش برندهای غول صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۷
تویوتا از مقام اول خود در مطالعهی ۱۰۰ برند باارزش جهان که توسط موسسه BrandZ صورت گرفته دفاع کرده است. تسلا نیز توانسته به گونهای مناسب خود را بالا بکشد.
هر سال، مطالعهی ۱۰۰ برند باارزش BrandZ لیست با ارزش بزرگترین کمپانیهای دنیا را نشان میدهد. این موسسه میگوید دادههای خود را از مصاحبههای بیش از دو میلیون مصرفکننده در سراسر دنیا استخراج کرده است.
چندین مورد شگفتانگیز در بخشهای بالایی بخش خودروی این مطالعه در سال ۲۰۱۷ وجود دارد. از سال ۲۰۰۷ تاکنون تویوتا، ب ام و و مرسدس بنز سه رتبهی اول باارزشترین برندهای خودرویی این مطالعه را به خود اختصاص دادهاند.در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ تویوتا و ب ام و در حال کشمکش برای کسب رتبه اول بودهاند اما این برند ژاپنی از آن سالها تاکنون پیشروی راحتی را داشته است. به همین منوال مرسدس بنز نیز تقریباً شرایط امنی را در رتبهی سوم داشته اگرچه که نتوانسته به دو برند اولی نزدیک شود. در حقیقت هوندا گاهی اوقات از رتبهی چهارم به جایگاه مرسدس چنگ زده است.
در سال ۲۰۱۷ مرسدس بنز بیشتر از همیشه به دو برند اولی نزدیک شده و همین امر نشان دهندهی فروش جهانی موفق اشتوتگارتیها در سالهای اخیر است. مرسدس هنوز در رده سوم باقی مانده اما هماکنون تنها کمی بیشتر از ۱ میلیون دلار با رتبه بالای خود فاصله دارد.
تویوتا که در ردهبندی توانسته جایگاه سیام را کسب کند با ارزش برند ۲۸٫۶۶ میلیارد دلاری به رهبری بخش خودروها ادامه داده و ب ام و با رتبه کل سیوپنج ارزش برندی برابر با ۲۴٫۵۵۹ میلیارد دلار دارد. مرسدس نیز با ارزش برند ۲۳٫۵۱۳ میلیارد دلاری در رتبه کلی چهلم قرار دارد.
و درحالیکه تویوتا و ب ام و در ردهبندی کلی به ترتیب افت ۳ و ۸ پلهای داشتهاند، مرسدس ۴ پله بالا آمده است.
برند خودروساز بعدی فورد است که با نزول به رتبه هشتاد و سوم ارزش برند ۱۳٫۱ میلیارد دلاری را ثبت کرده است. پس از فورد نیز برندهای هوندا (رتبه ۹۱ با ارزش ۱۲٫۲ میلیارد دلار) و نیسان (رتبه ۱۰۰ با ارزش ۱۱٫۳ میلیارد دلار) به تعقیب رده بالاییها میپردازند.
برندهایی که نتوانستهاند در بین ۱۰۰ برند برتر قرار بگیرند طبیعتاً فاقد رتبهبندی بوده و شامل آئودی (ارزش ۹٫۴ میلیارد دلاری)، لندروور (ارزش ۵٫۵ میلیارد دلاری) و پورشه (ارزش ۵٫۱ میلیارد دلاری) میباشند.
شاید جایگاه تسلا باعث جلبتوجه شود. سال پیش تسلا در رتبه دهم قرار داشت اما امسال با پشت سر گذاشتن پورشه و لندروور توانسته در رتبه هشتم قرار بگیرد.
اما بد نیست اشارهای هم به برندهای برتر کلی داشته باشیم. گوگل با ارزش ۲۴۵٫۵ میلیارد دلاری همچنان رتبه اول را حفظ کرده و پس از آن نیز برندهای اپل (ارزش ۲۳۴٫۶۷ میلیارد دلار) و مایکروسافت (ارزش ۱۴۳٫۲۲ میلیارد دلاری) در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. آمازون با ارزش ۱۳۹٫۲۸ میلیارد دلاری توانسته خود را از رده هفتم سال قبل به رتبه چهارم در سال جاری برساند. فیسبوک نیز با ارزش ۱۲۹٫۸ میلیارد دلاری در رتبه پنجم جای گرفته است.
در این جدول با ارزشترین برندهای خودرویی را به انتخاب موسسه BrandZ آوردهایم:
رتبه | برند خودرویی | ارزش (میلیارد دلار) | رتبه کلی (۲۰۱۷) | تغییر نسبت به سال گذشته |
۱ | تویوتا | ۲۸٫۷ | ۳۰ | ۳- |
۲ | ب ام و | ۲۴٫۶ | ۳۵ | ۸- |
۳ | مرسدس بنز | ۲۳٫۵ | ۴۰ | ۴+ |
۴ | فورد | ۱۳٫۱ | ۸۳ | ۰ |
۵ | هوندا | ۱۲٫۲ | ۹۱ | ۸- |
۶ | نیسان | ۱۱٫۳ | ۱۰۰ | ۱- |
۷ | آئودی * | ۹٫۴ | – | ۱- |
۸ | تسلا * | ۵٫۹ | – | ۳۲+ |
۹ | لندروور * | ۵٫۵ | – | ۱۷+ |
۱۰ | پورشه * | ۵٫۱ | – | ۱۶+ |
علامت * نشان دهنده عدم حضور برند مربوطه در بین ۱۰۰ برند باارزش سال ۲۰۱۷ میباشد.