آموزش تعویض واسکازین گیربکس (روغن گیربکس)پژو ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس

7

آموزش تعویض واسگازین گیربکس (روغن گیربکس) ،واسکازین ۴۰۵ ،بهترین واسکازین برای پژو ۴۰۵ ،زمان تعویض واسکازین ۴۰۵ ،حجم روغن گیربکس پژو ۴۰۵ Tقیمت واسکازین esso Tواسکازین ۸۵w90 Tتعویض واسکازین سمند Tواسکازین توتال ۷۵w80

اول اینکه برای اینکه تمیزکار کنیم و کثیف کاری نشه و واسگازین نریزه رووی گیربکس و…. یه قیف کوچیک و یه شلنگ تهیه میکنیم….(شلنگ ۲۵ تا ۳۰ سانت کافیه) یه همچین قطعه ای رو میسازیم!!!

اول اینکه پیچ تخلیه گیربکس رو باز میکنیم… (آچار رینگی سایز ۲۱ هست ، داخلش هم ۴ گوش هست…البته تووی مدلهای بالایی معمولا داخلش سوراخ آچار آلن ۴ گوش رو نداره!)

بعد که این پیچ رو باز کردید یه ظرف میزارید زیرش و واسگازین خالی میشه داخل ظرف….تووی همین مدت که واسگازین گیربکس داره خالی میشه ، لوله هواکش موتور که به جلو پنجره رسیده رو باز میکنیم که جا برای کار دست باز بشه و خلوت بشه!!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Peugeot_Pars_1.8_8V_L3_Engine.jpg

بعدش این پیچ پلاستیکی رووی گیربکس رو باز میکنیم (پیچ تخلیه بخار روغن گیربکس هست)
آچار رینگی ۱۷ میخوره!

پیچش این شکلیه

http://milaneta.persiangig.com/Gearbox%20Oil/2.JPG

حالا که این کار ها رو انجام دادید و همزمان واسگازین گیربکس از پایین خالی شد داخل ظرف ، ظرف رو از زیر ماشین برمیداریم و پیچ تخلیه واسگازین رو از زیر گیبرکس میبندیم و سفت میکنیم….

حالا قیف و شلنگی که وصل کردیم رو میاریم و اینجوری شلنگ رو داخل اوون سوراخ تخلیه گاز بالای گیربکس میکنیم

بعدش واسگازین جدید رو میریزیم داخل گیریبکس!!!
و بعد از ریختن واسگازین پیچ پلاستیکی رو میبندیم و اوون لوله ی هواکش موتور که به جلو پنجره میرسید نصب میکنیم سر جاش!

یه سری نکته هست که بد نیست به اینا هم دوستان دقت کنن

۱- اون پیچ تخلیه بخار واسگازین روی گیربکس (پیچی که واسگازین رو از اوون جا ریختیم داخل گیربکس) جنسش پلاستیک هست…. پس بیش از حد سفتش نکنید که خورده میشه…یه مقدار سفت بشه کافیه…(چه بهتر که با دست سفت کنید!!!)

۲- بعدش اینکه بین علما اختلاف هست که روغن گیربکس باید عوض بشه یا نه….اینو بنده نمیدونم و تووی منابع مختلف چیزای مختلف هست!!! ولی هر ماشین دنده دستی که داشتم هر ۷۰-۸۰ هزارتا واسگازینش رو تعویض میکردم …. و اتوماتیک هر ۴۰-۵۰ هزارتا…. و هیچ مشکلی هم از طرف گیربکس برام پیش نیومد…

۳- استاندارد واسگازین پژو ۴۰۵ (پارس و سمند و …. با گیربکس BE3) واسگازین با استاندارد GL4 75-80 هست به مقدار ۱.۹ لیتر (۱۹۰۰ سی سی) رفتم از نزدیک ترین ایساکو ۲لیتر واسگازین ایساکو GL 4 – 85-90 تهیه کردم

تا حالا که حدود ۵۰ کیلومتر داخل شهر و اتوبان رانندگی کردم هیچ مشکلی (زوزه و بد جا رفتن دنده و …) احساس نکردم

ولی نظر اکثر اساتید اینه که یا واسگازین رو تعویض نکنید یا اگر خواستید تعویض کنید واسگازین اسو ۷۵-۸۰ تهیه کنید…. (esso)

تشکر

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. محسن می گوید

    سلام بزرگوار من چند روز پیش واسکازبن عوض کردم خودرو پارس واسم ۲شماره میکس ریخت یکی ۷۰الی۸۰ یکی هم فکر کنم ۷۵الی ۸۵ خودش گفت بخاطر صب ها ماشین یرده حالا برم عوض کنم یا بزارم باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارستان می گوید

      سلام، اگر دنده ها راحت جا میره نیاز به تعویض نیست

  2. نیما می گوید

    ظرفیت روغن گیربکس پژو ۴۰۵ ، ۲ لیتر است
    کجا نوشته ۲.۴ لیتر؟
    داخل کاتالوگ پژو فرانسوی هم ۲ لیتر نوشته

  3. Hossein می گوید

    سلام.ممنون از مطلتون.واقعا مفید بود.راستش خواستم درمورد تعویض کردن.یانکردن.روغن گیربکس بگم.آخه باعقل آدمم جور در نمی‌آید مگه میشه اصلأ روغن گیربکس اونم ۴۰۵عوض نکرد.بعد چندسال هم مقداریش بخار میشه.وکم اینکه انقد کثیف میشه ک وقتی ک خالی کردی داخل لگنو نگاه میکنی لنگاری توش لجن بوده تا روغن.خیلی کثیف میشه.بنظرم عوض نکردنش اشتباهه.حتما باید عوضش کنی.خلاصه روغنو توش میریزن ک هم روان کننده باشه هم دمایه گیربکسو متعادل نگه داره.اونم پژو ک کلا دمای موتورش نسبتا از ماشینایه دیگه بالاتره.بقول خودتون فقط باید ی روغن باکیفیتی بریزیم.من ک۴ساله پژو دارم دو بار عوضش کردم.هیچ مشکلی یا تغییر بدی تو گیربکس یا عوض کردن دنده پیدا نشد.اتفاقا بهترم شده بود تو دنده عوض کردن.ٕ.باتشکر

  4. حسین می گوید

    با درود فراوان..من خیلی از مطالب این سایت استفاده میکردم ولی الان شدیدا خورد تو ذوقم. چون مطلبی که نوشتید شبیه رمانها و داستان بود تو واقعیت.
    طبق مطلب دفترچه نگهداری پژو ۴۰۵
    روغن ۸۰-۷۵ است . ولللللللللللللللللللللللللللی
    با کیفیت GL 5
    شما فرمودین GL 4 .
    _______________________
    با توجه به موقعیت آب و هوایی ایران بنظر من اگر از روغن ۹۰-۷۵ با کیفیت GL 5 استفاده بشه برای ۴۰۵ بهتره.
    چون دمای داخلی ۴۰۵ بالاست و این گرما موتور به گیربکس هم میرسه. و همچنین در فصل تابستان هم روغن بهتر عمل میکنه.
    _____
    نکته بعدی میزان لیتر رو اشتباه نوشتید ۱۹۰۰ CC
    که اینم اشتباهه و برای ۴۰۵ مقدار ۲/۴ است.
    ________________________
    من فکر میکنم نویسنده این مقاله فوق یک مکانیک بوده که بدش نمیومده به ماشین خلق الله یه حالی بده که کار و بار صنفشون بهتر بشه. یا حق

    1. Mh می گوید

      با سلام.دوست عزیز روغن گیربکس پژو درجه گرانروی 75w80هست.باکیفیت gl5.با حجم 2لیتر

    2. 405سواران می گوید

      اصلا جا نمیگیره و سر ریز میشه خو کجا میخوای بزهری بقیه رو وقتی حجم و مخزن گیربکس پر میشه
      من ۲ لیتر زدم پر شدش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.